لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تفاوت کیست و تومور سینه در چیست؟

تفاوت کیست و تومور سینه

تفاوت کیست و تومور سینه به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. آشنایی با این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا نگرانی‌های ناشی از لمس توده‌های جدید به حداقل برسد. البته پیگیری درباره هر نوع برآمدگی یا توده در سینه­ ها لازم و ضروری است. با این حال، یک آشنایی اولیه درباره انواع کیست و تومور سینه و تفاوت‌های آن‌ها کمک می‌کند تا نگرانی‌های کمتری درباره سرطان سینه را تجربه کنید. در این مقاله به بیان تفاوت کیست و تومور سینه و نحوه تشخیص آن‌ها می‌پردازیم.

کیست سینه چیست و انواع آن کدامند؟

کیست سینه یک کیسه پر از مایع است که معمولا در اثر اختلالات و نوسانات هورمونی ایجاد می‌گردد. البته دلیل بروز آن به طور قطع مشخص نشده است.

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بحت تفاوت کیست و تومور سینه، ویژگی‌های ظاهری آن‌ها است. کیست‌های سینه عمدتا گرد یا بیضی هستند. بانوانی که در سنین بالای 40 سال به سر می‌برند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کیست سینه خواهند بود.

تفاوت کیست و تومور سینه

برای تشخیص کیست سینه تصویربرداری‌های تخصصی مانند سونوگرافی و ماموگرافی پستان لازم است. اما کیست‌های نسبتا بزرگ در یک معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص نیز قابل تشخیص هستند. رفتار کیست‌ها در طول چرخه قاعدگی می‌تواند تغییر کند. برخی از ویژگی‌های قابل تغییر کیست‌های سینه عبارتند از:

  • احساس درد
  • میزان برآمدگی
  • لطافت و نرمی کیست

انواع کیست سینه

کیست سینه می‌تواند ساده، پیچیده یا مختلط باشد. کیست‌های ساده سرطانی نیستند. کیست‌های پیچیده نیز اکثرا خوش خیم هستند. اما کیست‌های مختلط وضعیتی بینابین دارند و می‌توانند در آینده تغییر وضعیت دهند. بررسی منظم و دوره‌ای وضعیت سینه‌ها توسط یک پزشک متخصص می‌تواند تشخیص تغییرات آن‌ها را ممکن کند.

تفاوت کیست و تومور

تومور سینه چیست و انواع آن کدامند؟

تومور سینه توده سفتی است که در دو حالت خوش خیم و بدخیم وجود دارد. اتفاقا درباره تفاوت کیست و تومور سینه می‌توان نرمی و سختی را به عنوان یک معیار در نظر گرفت. زیرا تومور معمولا حالتی سفت و سخت‌تر نسبت به کیست دارد.

تومور خوش خیم به توده‌ای گفته می‌شود که سلول‌های آن به قسمت‌های دیگر بدن منتقل نمی‌شوند. از تومورهای خوش خیم می‌توان به فیبروآدنوم و پاپیلوم داخل مجاری اشاره کرد. البته تومورهای فیلود نیز در عمده موارد، خوش خیم هستند.

تومور بدخیم یا سرطانی، DNA آسیب دیده دارد. این موضوع را می‌توان در بحث تفاوت کیست و تومور سینه یک فاکتور مهم دانست. تومورهای بدخیم به تدریج رشد کرده و بزرگتر می‌شوند. در نتیجه می‌توانند به بافت‌های مجاور خود فشار وارد آورند. برخی از مهم‌ترین تومورهای بدخیم پستان عبارتند از:

  • سارکوم بافت نرم
  • تومورهای متاپلاستیک
  • تومور فیلود

برای تشخیص تومورهای سینه نیز انجام تصویربرداری‌های تشخیصی لازم است. در مواردی که تومور مشکوک باشد، پزشک انجام MRI یا بیوپسی پستان را از بیمار درخواست می‌کند. نتیجه بیوپسی، تعیین‌کننده خوش خیمی یا بدخیمی تومور است.

تفاوت کیست و تومور سینه چیست؟

درباره تفاوت کیست و تومور سینه باید ویژگی‌های مختلفی را بررسی نمود. با این حال، در حالت کلی برخی تفاوت‌ها را می‌توان برای این گونه ضایعه‌های پستانی در نظر گرفت. برای مثال، کیست سینه نرم، بدون درد و لطیف است. همچنین، محل، اندازه و احساس درد آن می‌تواند در طول چرخه قاعدگی تغییر کند. این در حالی است که تومور سینه سفت است و جایگاه مشخصی دارد.

تفاوت کیست و تومور سینه

شاید بتوان اصلی‌ترین تفاوت کیست و تومور سینه را به تغییرات آن در طول چرخه قاعدگی نسبت داد. زیرا اندازه و محل تومور سینه در طول زمان، بدون تغییر باقی مانده و ثابتی خواهد بود. از سوی دیگر، تومور هیچ گونه درد و ناراحتی برای فرد ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل نیز معمولا تشخیص سرطان پستان کمی دیرتر از حد عادی انجام می‌گیرد. مگر آن که فرد غربالگری سرطان پستان را به طور مرتب انجام دهد.

 

درباره سرطان سینه آگاه باشید با:

تفاوت کیست و تومور سینه از نظر خطر ابتلا به سرطان پستان

تفاوت کیست و تومور سینه از نظر ساختار، خطر ابتلا به سرطان پستان را دستخوش تغییر می‌کند. به این معنا که احتمال ابتلا به سرطان سینه برای افراد مبتلا به کیست سینه و تومور سینه، متفاوت است. برای مثال، کیست‌های ساده به هیچ عنوان خطر ابتلا به سرطان سینه را در بر ندارند. اما کیست‌های پیچیده و مختلط می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند.

درباره تومورهای سینه نیز توجه به علائم و نشانه‌ها می‌تواند بیانگر خوش خیمی یا بدخیمی تومور باشد. برای مثال، هر گاه تومور سینه با یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر همراه گردد، لازم است به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد:

  1. تغییر در شکل، لبه­ها یا اندازه تومور
  2. ایجاد تومور جدید یا برآمدگی در زیر بغل
  3. ترشح مایع (غیر از شیر مادر) از نوک پستان
  4. تغییرات پوستی پستان (قرمزی، فرورفتگی یا چروک شدن)
  5. تغییر ظاهر نوک سینه مانند رفتن نوک پستان به سمت داخل

تفاوت کیست و تومور سینه از نظر تشخیص و درمان

درباره تفاوت کیست و تومور سینه از نظر تشخیص آن‌ها، مطلب چندانی نمی‌توان گفت. زیرا اصلی‌ترین روش‌هایی که برای تشخیص هر یک از انواع توده‌های پستان و نوع آن‌ها انجام می‌گیرد، عبارتند از:

  • سونوگرافی
  • ماموگرافی
  • ام آر آی (MRI)
  • سی تی اسکن
  • بیوپسی پستان

از نظر متخصصین پستان از جمله دکتر فرهاد موسی زاده، کیست‌های ساده سرطانی نبوده و نیازی به درمان ندارند. برای کیست‌های پیچیده و مختلط نیز راهکار درمانی مشخصی وجود ندارد. اما بررسی وضعیت آن‌ها به صورت دوره‌ای و منظم مفید است. زیرا گاهی گذر زمان باعث ایجاد تغییر در ساختار آن‌ها خواهد شد. اگر کیست پستان آزاردهنده یا دردآور است، پزشک جراح می‌تواند کیست را تخلیه کرده یا به کمک جراحی پستان، آن را خارج نماید.

تفاوت کیست و تومور سینه

درمان تومور نیز به نوع آن بستگی دارد. تومورهای خوش خیم باید به طور مرتب زیر نظر گرفته شوند. این کار کمک می‌کند تا هر گونه تغییر در وضعیت آن‌ها، سریعا تشخیص داده شود. این مساله به طور خاص برای افرادی که فاکتورهای خطر سرطان پستان را دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای درمان سرطان سینه نیز انواع روش ها از جمله ماستکتومی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، درمان هدفمند و هورمون تراپی انجام می‌گیرد. بخش مهمی از تفاوت کیست و تومور سینه به میزان تهاجمی بودن روش‌های درمانی یا پیچیدگی آن‌ها مربوط است.

مراجعه به یک جراح حرفه‌ای پستان و بیماری‌های مرتبط با آن، مهم است. زیرا تشخیص به موقع بیماری‌های خطرناک سینه می‌تواند از عوارض بعدی آن جلوگیری به عمل آورد. دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین پزشکان و جراحان پستان هستند. ایشان می‌توانند راهنمای خوبی در زمینه غربالگری سرطان پستان و یا درمان بیماری‌های سینه باشند. برای تماس با پزشک می‌توانید به قسمت تماس با ما در همین وبسایت مراجعه کنید.

منابع:

  1. https://www.healthline.com/health/breast-cyst-vs-cancer#differences
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/breast-cyst-vs-tumor
  3. https://www.nationalbreastcancer.org/cyst-in-breast/

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت کیست و تومور سینه در چیست؟»

  1. سلام وقت بخیر من دوسال پیش دچا ماستیت شدم و جراحی کردم و پی در پی بعداز جراحی سینه هام عفونت کردن و خودشون سرباز میکردن و به سمت قفسه سینه ام بودن الان به سمت مخالفش رفته و در عرض دوروز ورم شدید و درد و سنگینی زیادی داره که باماساژ دردش کمتر میشه دوسایز سینه بزرگ شده از وحشت جراحی و بیوبسی دکتر نرفتم تغییری توشکل ظاهری نداده فقط و فقط درد و ورم و سفتی زیاد ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام زهرا حان
      در رابطه با سوالی که داشتی بخوام به صورت کلی توضیح بدم باید بگم که ماستیتی که در حالت شیردهی نباشه در اغلب موارد ناشی از ماستیت گرانولوماتوز هست که نوعی بیماری اتوایمیون با علت ناشناخته هستش و تا حدممکن نباید جراحی بشه چون در صورت جراحی ممکنه زخم بسته نشه و مشکلات بیمار رو دوچندان کنه و در حالت کلی تا زمانی که تبدیل به آبسه نشه نیازی به تخلیه نداره و تنها نکته ای که باید حواست باشه اینه که باید نمونه برداری بشه و در صورت تایید ماستیت گرانولوماتوز و نبود ضایعه مشکوک دیگه ای باید تحت نظر متخصص عفونی و روماتولوژیست درمان بگیری.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.