منظور از سرطان نوک سینه چیست؟

سرطان نوک سینه

سرطان نوک سینه گونه نسبتا نادری از انواع سرطان پستان است که در نوک و ناحیه آرئول سینه بروز می‌کند. این نوع سرطان عمدتا با نام بیماری پاژه سینه (Paget’s Disease) شناخته می‌شود. معمولا این بیماری با علائمی مانند پوسته پوسته شدن و زخم نیپل و آرئول آغاز می‌گردد. از این رو، در عمده موارد با اگزما و بیماری‌های پوستی به اشتباه گرفته می‌شود. تشخیص دقیق سرطان نوک پستان به نمونه برداری و آزمایش‌های دقیق نیاز دارد.

درمان بیماری سرطان پستان از نوع پاژه سینه، روند خاص خود را دارد. زیرا این نوع کنسر می‌تواند به تنهایی یا همراه با گونه‌ای از سرطان تهاجمی پستان بروز کند. اگر سرطان نوک سینه به تنهایی رخ دهد، جراحی ماستکتومی یا عمل برداشتن نوک پستان همراه با پرتودرمانی کفایت می‌کند. اما در صورت بروز گونه‌های تهاجمی کنسر برست لازم است برنامه درمانی پیچیده‌تری تنظیم گردد. یادآوری می‌کنیم که تشخیص و درمان این بیماری به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. بنابراین در انتخاب پزشک معالج خود نهایت دقت را به خرج دهید.

سرطان نوک سینه چیست؟

سرطان نوک سینه

سرطان نوک سینه گونه خاصی از سرطان پستان است که با علائم پوستی آغاز می‌شود. این بیماری، که ممکن است آن را با نام پاژه سینه هم معرفی کنند، ناحیه نوک سینه و ناحیه آرئول را درگیر خواهد کرد. ظاهر نوک سینه در افراد مبتلا به این بیماری، پوسته پوسته بوده و حالتی زخم مانند دارد. از این رو، ممکن است در دید اول با اگزما یا بیماری پوستی به اشتباه گرفته شود.

نحوه انتشار سرطان نوک پستان به گونه‌ای است که این بیماری از نوک پستان آغاز شده و به تدریج تا آرئول پیش می‌رود. آرئول همان ناحیه قهوه‌ای رنگی است که اطراف نوک سینه را در بر گرفته است. در تعریف پزشکی این بیماری می‌توان گفت که سرطان نوک سینه یک سرطان درجای پستان در این ناحیه است. معمولا افراد در سنین بالای 50 سال به این بیماری مبتلا می‌گردند و باید تحت درمان قرار گیرند.

آیا سرطان نوک سینه موضعی است؟

به طور کلی، سرطان نوک سینه تنها در ناحیه نوک و آرئول ظاهر می‌شود. به همین دلیل نیز آن را سرطان درجای نوک پستان می‌دانند. اما در برخی موارد، این نوع بیماری با گونه‌ای از سرطان تهاجمی پستان همراه می‌گردد. یعنی علاوه بر درگیری نوک پستان با سرطان، حضور یک التهاب یا توده بدخیم در قسمت‌های دیگری از بافت سینه احساس می‌شود. در چنین مواردی، شرایط درمان سرطان پستان و بیماری پاژه کمی متفاوت خواهد بود. زیرا فرد علاوه بر درمان سرطان نوک پستان باید برای برست کنسر تهاجمی دیگر نیز تحت درمان قرار گیرد.

علائم سرطان نوک سینه چیست؟

سرطان نوک سینه

آشکارترین و رایج‌ترین علائم سرطان نوک سینه، پوسته پوسته شدن نوک و آرئول است. به طوری که به نظر می‌رسد فرد به اگزما، حساسیت (درماتیت) یا بیماری‌های پوستی خوش خیم دچار شده است. به همین دلیل، بسیاری از بیماران از رسیدگی و پیگیری این علائم سر باز می‌زنند یا به درمان‌های خانگی بسنده می‌کنند. این در حالی است که مشاهده این علائم نیاز به آزمایش‌های تخصصی دارد تا علت آن‌ها به طور دقیق مشخص گردد.

برخی دیگر از نشانه‌های ابتلا به سرطان نوک پستان شامل موارد زیر می‌شوند:

• خارش نوک پستان
  • احساس سوزش و گزگز در این ناحیه
  • قرمزی نوک پستان
  • ترشحات خونی پستان
  • برگشتن نوک پستان به سمت داخل
  • لمس توده در ناحیه نوک سینه
  • تغییرات ظاهری نیپل

در حالت کلی، تغییرات ظاهری نوک سینه مانند تورفتگی غیرعادی آن می‌تواند علامت ابتلا به سرطان پستان باشد. به همین دلیل، لازم است با مشاهده چنین نشانه‌ای حتما برای بررسی‌های بیشتر به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

علت ابتلا به سرطان نوک سینه چیست؟

سرطان نوک سینه نیز مانند انواع دیگر سرطان پستان، علت مشخصی ندارد. اما علت ابتلا به این بیماری معمولا در دو تحلیل گنجانده می‌شود:

• انتقال سلول‌های سرطانی از یک تومور دیگر به درون مجرای شیری و نوک پستان
  • ایجاد بیماری به صورت مستقل در نوک سینه

در هر صورت، عوامل خطرساز سرطان پستان که می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند، در ابتلا به بیماری پاژه نیز تاثیرگذار خواهند بود. برخی از این فاکتورهای خطر شامل موارد زیر هستند:

• سن افراد
  • ژنتیک
  • سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان
  • قاعدگی زودرس یا منارک
  • یائسگی دیررس
  • نوشیدن الکل
  • نداشتن بارداری در طول زندگی یا داشتن آن در سنین بالا
  • هورمون درمانی در سنین بالای 50 سالگی که سطح استروژن را افزایش می‌دهد

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که وجود این عوامل لزوما به معنای ابتلای قطعی به سرطان نیپل یا همان پاژه نیست. بلکه تنها به این معنی است که این عوامل می‌توانند احتمال درگیر شدن فرد با انواع سرطان سینه را بالا ببرند. چه بسا افرادی که این فاکتورها را دارند، اما تا پایان عمر خود بدون ابتلا به برست کنسر زندگی خواهند کرد.

چه زمانی باید برای درمان سرطان نوک پستان به پزشک مراجعه کنید؟

بسیاری از افراد با مشاهده علائم اولیه، اختلال سرطان نوک سینه را با یک بیماری پوستی اشتباه می‌گیرند. از این رو، با کمک برخی درمان‌های موضعی یا ماسک‌های خانگی برای رفع مشکل تلاش می‌کنند. اما نکته اینجاست که این درمان‌ها موقتی بوده و تنها ظاهر مساله را حل می‌کنند. معمولا پس از مدت کوتاهی، تغییرات پوستی مجددا ظاهر خواهند شد.

سرطان نوک سینه

ادامه‌دار شدن نشانه‌هایی مانند خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن و ایجاد زخم در نیپل می‌تواند نشانه سرطان باشد. بنابراین بهتر است در اسرع وقت به یک پزشک مجرب مراجعه کنید تا مساله را دقیق‌تر بررسی نماید.

روش‌های تشخیص سرطان نوک سینه کدام اند؟

پس از مشاهده اولین علائم مشکوک، بهتر است برای تشخیص دقیق بیماری پاژه به پزشک متخصص پستان مراجعه کنید. بررسی‌های اولیه شامل تصویربرداری‌ها و آزمایش برای تشخیص نوع بیماری الزامی است. از روش‌های مهمی که باید برای اطمینان از تشخیص سرطان نوک سینه انجام گیرند، عبارتند از:

• سونوگرافی
  • ماموگرافی
  • تصویربرداری‌ام آر آی
  • بیوپسی نوک پستان

نمونه برداری از نوک پستان اصلی‌ترین روش تشخیصی این بیماری است. زیرا علائم ظاهری بیماری به اگزما و بیماری‌های خوش خیم پوستی بسیار شبیه هستند. از این رو، تنها یک نمونه برداری دقیق می‌تواند تایید کند که آیا فرد به سرطان نوک پستان مبتلا شده است یا خیر.

برای درمان سرطان نوک سینه چه باید کرد؟

پیش از این اشاره کردیم که سرطان نوک سینه نوعی سرطان درجای پستان در ناحیه نیپل و آرئول به حساب می‌آید. بنابراین به نظر می‌رسد که درمان این بیماری چندان پیچیده نباشد.

لازم است اشاره کنیم که اگر بیماری پاژه به تنهایی رخ دهد، انجام جراحی برداشتن نوک پستان کافی است. البته پس از انجام جراحی حفظ پستان، باید پرتودرمانی نیز انجام گیرد.

در شرایط حادتر، جراحی ماستکتومی برای حذف کل بافت پستان راهکار مناسبی خواهد بود. پس از ماستکتومی درمان دیگری برای رفع سرطان نوک پستان لازم نیست.

درمان سرطان نوک سینه همراه با سرطان‌های تهاجمی پستان

گاهی (در اکثر مواقع) ممکن است شخص علاوه بر کنسر نوک پستان، دچار سرطان‌های تهاجمی پستان نیز باشد. در این حالت، ابتدا درمان‌های یاد شده (جراحی حفظ پستان یا ماستکتومی) باید انجام گیرند. سپس، یک برنامه درمانی مناسب برای از بین سرطان تهاجمی تنظیم شود.

شیمی درمانی یکی از راه‌های درمان سرطان تهاجمی همراه با بیماری پاژه خواهد بود. در صورت صلاحدید پزشک متخصص پستان، پرتودرمانی، درمان هدفمند سرطان سینه و هورمون تراپی نیز در برنامه درمانی شخص قرار می‌گیرند. این که بهترین روش برای درمان شخص کدام است به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

برای پیشگیری از سرطان نوک سینه چه باید کرد؟

از بین بردن فاکتورهای خطر قابل تغییر می‌تواند به پیشگیری از سرطان نوک سینه کمک کند. برای مثال، اصلاح سبک زندگی شامل ترک الکل و داشتن رژیم غذایی سالم راهکار مناسبی خواهد بود.

سرطان نوک سینه

برای افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند و از نظر ژنتیکی مستعد هستند، غربالگری سرطان سینه بهترین راه است. در واقع، افراد با کنترل دوره‌ای سلامت سینه‌ها می‌توانند از بروز هر گونه تغییری مطلع گردند.

البته معاینات غربالگری باید توسط یک پزشک متخصص مجرب انجام گیرد. در این صورت، اگر علائم ظاهری سرطان نوک سینه مشاهده شوند، مساله را با جدیت بیشتری دنبال خواهد کرد.

بهترین پزشک برای درمان سرطان نوک سینه کیست؟

یک پزشک متخصص پستان می‌تواند در تشخیص بیماری سرطان نوک سینه به شما کمک کند. هر چه مهارت و شناخت پزشک از این بیماری بیشتر باشد، سرعت تشخیص آن بالاتر است. مسلما تشخیص زودهنگام بیماری برای درمان سریع‌تر آن لازم و ضروری است.

دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین پزشکانی هستند که می‌توانند در این زمینه راهنمای شما باشند. شما می‌توانید از طریق مشاوره با ایشان، اطلاعات کافی را درباره بیماری پاژه به دست آورید. شماره‌های تماس با دکتر موسی زاده عبارتند از: 09334376889 و 02188870913. همچنین جهت دریافت نوبت به قسمت نوبت دهی در همین سایت مراجعه نمایید.

منابع: