لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

طول عمر مبتلايان به سرطان سينه

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای اکثر افراد وجود داشته باشد این است که طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه چقدر است؟ به طور کلی، سرطان سینه از رایج ترین انواع سرطان در بانوان به حساب می آید. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. در هر حال، از دید پزشکان متخصص از جمله دکتر فرهاد موسی زاده، طی کردن دوره درمان سرطان سینه در بسیاری از موارد می تواند درمان کامل بیمار را در پی داشته باشد.

درجه بندی سرطان سینه بر اساس میزان پیشرفت آن تعیین می گردد. سرطان سینه می تواند از مرحله صفر تا مرحله ۴ پیشرفت داشته باشد. افرادی که در مرحله چهار بیماری سرطان سینه قرار دارند، معمولا در پیشرفته ترین حالت بوده و درمان دشوارتری را باید پشت سر بگذارند. با این حال، لازم است بدانید که از نظر دکتر فرهاد موسی زاده حتی در این شرایط نیز طی کردن دوره درمان زیر نظر یک پزشک متخصص مجرب می تواند به درمان بهینه و اثربخش این بیماری منتهی شود.
در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه بپردازیم. توجه به این موارد می تواند آگاهی افراد را نسبت به فرایند درمان و طول عمر افزایش دهد.

 

طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه چقدر است؟

در گام های اولیه تشخیص و درمان بیماری سرطان سینه، لازم است پزشک میزان پیشرفت بیماری را بررسی نماید. این مساله می تواند به او کمک کند تا سطح اثربخشی درمان و طول عمر بیمار را تخمین بزند.
طول عمر بیمار مبتلا به سرطان سینه به فاکتورهای متعددی از جمله سن، نژاد، میزان پیشرفت بیماری و اثربخشی درمان بستگی خواهد داشت. به طور مثال، می توان گفت که تشخیص بیماری در مراحل اولیه، درمان ساده تری می طلبد. این در حالی است که افرادی که به سرطان سینه درجه چهارم مبتلا می شوند، معمولا پاسخ مناسب به درمان در آن ها نیاز دوره درمان طولانی تری دارد. البته استفاده از روش های درمانی مناسب حتی در بیماران مبتلا به سرطان سینه درجه چهار نیز می تواند اثربخش باشد.

طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه بر اساس میزان پیشرفت بیماری

پیشرفت سرطان سینه در چهار مرحله خواهد بود و البته یک مرحله صفر
مرحله صفر: اولین استیج استیج صفر است. در استیج صفر سرطان تهاجمی وجود ندارد و فقط جزء غیر تهاجمی موجود است یا به بیان دیگر فقط دارای جزء in situ( Ductal Carcinoma in situ) است.این مرحله، مرحله‌ی صفر سرطان پستان در نظر گرفته می‌شود. مشروط بر اینکه متاستازی هم در قسمت های دیگر وجود نداشته باشد.
ویژگی های این حالت: سرطان غیر تهاجمی بوده و سلولهای سرطانی از غشای پایه تجاوز نکرده اند و به جایی هم دست‌اندازی پیدا نکرده‌اند. بنابر این استیج صفر است.
مرحله یک: چندین حالت دارد. معمولاً در استیج یک، اندازه تومور پستان زیر دو سانتی متر است. در حالتی که استیج 1B باشد، ممکن است، فقط غدد لنفاوی که نزدیک تومور سینه هستند مشکل ساز باشند. اکنون در این مقاله ،وارد بحث زیرمجموعه های این استیج نمی‌شویم و سعی می‌کنیم استیج ها را به صورت کلی توضیح بدهیم.
مرحله دو: اندازه تومور سرطانی پستان بین 2 تا 5 سانتی‌متر است و کمتر از 3 عدد از غدد لنفاوی درگیر هستند.
مرحله سه: سایز تومور بدخیم پستان ،بزرگتر از 5 سانتی‌متر است و یا بیش از 3 غده لنفاوی زیر بغل درگیر هستند.
مرحله چهار: ما سرطان پستان متاستاتیک داریم. یعنی سلولهای سرطانی فراتر از بافت پستان و غدد لنفاوی زیر بغل هستند و احشا دور دست مثل کبد، ریه، مغز استخوان، یا حتی مغز را هم درگیر کرده است.

مقاله مرتبط : پورت گذاری در شیمی درمانی

مراحل پیشرفت سرطان سینه

تعیین دقیق مرحله پیشرفت بیماری برای انتخاب روش مناسب درمان و تخمین طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه بسیار اهمیت دارد. زیرا اندازه تومور، تعداد غدد لنفاوی درگیر با بیماری و تشکیل تومورهای جدید در نقاط دورتر از سینه، همگی می توانند فرایند درمان و در نتیجه طول عمر بیماران را تحت تاثیر قرار دهند.
افرادی که در مرحله اول سرطان قرار دارند، عمدتا درمان موفقی داشته و با احتمال ۹۷ تا ۱۰۰ درصد بقای نسبی خواهند داشت. افرادی که در مرحله دوم سرطان قرار دارند نیز دارای درصد بقای نسبی بالا و نزدیک مرحله اول خواهند بود. برای افراد دارای بیماری سرطان مرحله ۳ و ۴ بقای نسبی بیماران کاهش پیدا می کند. البته لازم است بدانید که فاکتورهای بسیاری در تعیین این آمار و ارقام تاثیرگذار هستند. برای مثال، سن فرد و قوای جسمی بیمار در بهبود وضعیت وی نقش تعیین کننده ای دارد. به طوری که حتی در بسیاری از موارد، بیماران مرحله ۳ و ۴ نیز طبق یک برنامه درمانی منظم می توانند به نتایج بسیار خوبی برسند.
پس از تعیین میزان پیشرفت بیماری سرطان سینه، باید سلول های سرطانی از نظر گیرنده های هورمونی نیز بررسی شوند. زیرا ممکن است برخی از سلول های سرطانی برای رشد خود نیاز به هورمون های پروژسترون و استروژن داشته باشند. همچنین، سلول های سرطانی در برخی از بیماران دارای پروتئین HER2 هستند که رشد آن ها را تسریع می کند. بنابراین، برای انتخاب روش درمانی بهینه و بررسی طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه توجه به همه این فاکتورها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هجوم تومور به بافت های مجاور و دوردست

 

تاثیر سن بر طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه

یکی از مهم ترین نکاتی که در بحث ابتلا به بیماری سرطان باید مد نظر قرار گیرد این است که افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان را افزایش می دهد. بر اساس آمارهای به دست آمده، شمار بیشتری از زنان در سنین ۶۵ تا ۷۴ سال به بیماری سرطان سینه مبتلا می شوند. درصد بسیار کمی از بیماران مبتلا به این بیماری در سنین کمتر از ۳۵ سال هستند.
در هر حال، قوای جسمانی و و قوی بودن سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی در درمان سرطان سینه خواهد داشت. طبیعی است که هرچه درمان موثرتر باشد، طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه نیز بیشتر خواهد بود. حتی در بسیاری از موارد، بیماری به طور کامل درمان شده و در غربالگری های بعدی نیز اثری از آن وجود نخواهد داشت.

اهمیت غربالگری منظم در طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه

افرادی که از بیماری سرطان سینه رنج می برند باید در اسرع وقت درمان خود را آغاز کرده و تا انتهای آن پیش روند. پس از اتمام دوره درمانی، لازم است بیمار به طور منظم در بازه های زمانی مشخص تحت غربالگری سرطان سینه قرار گیرد. زمان انجام این نوع غربالگری ها توسط پزشک متخصص تعیین می شود. انجام معاینات در دوره های منظم نیز کمک می کند تا در صورت بروز مجدد بیماری، اقدامات درمانی لازم انجام گیرد.

 

تشخیص اولیه سرطان سینه

 

برای افرادی هم که به این بیماری مبتلا نشده اند، غربالگری سرطان سینه الزامی است. در واقع، معاینه فیزیکی و انجام سونوگرافی پستان و ماموگرافی در دوره های منظم کمک می کند تا توده های بدخیم در مراحل اولیه تشخیص داده شوند. هر چه بیماری سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن ساده تر و موثرتر خواهد بود. در نتیجه طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان افزایش می یابد.

طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه در بازه های زمانی مختلف پس از بیماری

یکی از معیارهای مهم در بررسی طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه، توجه به آمار مربوط به بقای بیماران در دوره های مختلف پس از درمان است. برای مثال، طبق یک سیستم آماری که در ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته شده است، میزان بقای ۵ ساله برای بانوان مبتلا به سرطان سینه به حدود ۹۰ درصد می رسد. همچنین، میزان بقای ۱۰ ساله برای زنان مبتلا به بیماری سرطان سینه حدود ۸۴ درصد تخمین زده می شود. تفکیک این آمار نشان می دهد که طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه یا بقای ده ساله برای زنان با تومور های کوچکتر از ۲ سانتی متر ۸۹ درصد، در بانوان مبتلا به تومور های برابر دو سانتی متر ۸۶ درصد و برای افراد با تومور های بزرگتر از ۲ سانتی متر ۸۱ درصد خواهد بود. از سوی دیگر بقای بانوانی که از زمان تشخیص سرطان سینه تا حدود ۱۶ سال بعد زنده مانده اند، حدود ۸۰ درصد است.

چه فاکتورهایی می توانند طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه را بهبود ببخشند؟

مهم ترین عاملی که بر درمان سرطان سینه تاثیر می گذارد، میزان تهاجم سلول های سرطانی به بافت های مجاور و دوردست است. در واقع، اینکه آیا سرطان متاستاز داده است یا خیر نقش مهمی بر درمان و طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه خواهد داشت. به این ترتیب، هر چه بیماری زودتر تشخیص داده شود، درمان سرطان سینه به صورت موثرتری انجام می گیرد. حتی در بسیاری از موارد می توان قبل از پیشرفت بیماری، آن را به طور کامل درمان نمود.

این نکته را در نظر داشته باشید که سطح تهاجم سلول های سرطانی در بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. در واقع، بیماری در یک فرد ممکن است با سرعت بیشتری نسبت به فرد دیگر پیشروی داشته باشد. به همین دلیل، انتخاب بهترین روش درمانی برای سرطان سینه و طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان سینه کاملا به صورت منحصر به فرد باید بررسی گردد. یعنی پزشک باید هر فرد را به صورت جداگانه مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و بر اساس نتایج آزمایش ها، تصویربرداری ها و احتمالا بیوپسی پستان، بهترین تصمیم را برای بیمار خود بگیرد.
برخی فاکتورهای دیگر نیز می توانند بر طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه اثر بگذارند. برای مثال، ممکن است سلول های سرطانی به برخی نشانگرهای خاص مانند ‏HER2 و ‏HRs مجهز باشند. همچنین، سن بیماران و میزان سلامت عمومی آن ها، نقش بسزایی در پاسخ دهی به درمان سرطان سینه خواهند داشت.

 

انتخاب بهترین پزشک برای درمان سرطان سینه

 

ابتلا به سرطان سینه التهابی نیز باعث می شود تا شدت تهاجم بیماری افزایش پیدا کند. این حالت معمولا در مراحل پیشرفته بیماری سرطان تشخیص داده می شود. به همین دلیل ممکن است درمان آن را با اختلال مواجه سازد.
در نظر داشته باشید که سطح تجهیزات سلامت در یک جامعه تاثیر بسزایی بر سلامت و عمومی آن جامعه خواهد داشت. این موضوع در مواردی که با بیماری های تهاجمی از جمله سرطان سینه مواجه می شویم، اهمیت بیشتری خواهد داشت. به طوری که در آمارهای مربوط به ایالات متحده آمریکا مشخص شده است که زنان سیاه پوست از نظر طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارند. این مساله را تا حد زیادی می توان به وجود تبعیض در دسترسی به مراقبت های پزشکی نسبت داد.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

 

منابع:

1) https://www.healthline.com/health/breast-cancer/survival-facts-statistics
2) https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/understanding-a-breast-cancer-diagnosis/breast-cancer-survival-rates.html

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.