لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سرطان سینه در سن بلوغ

سرطان سینه در سن بلوغ

سرطان سینه یکی از انواع سرطان هایی است که سالیانه افرادی زیادی در سرتاسر جهان به آن مبتلا می شوند و احتمال بروز این بیماری در سنین مختلف از جمله در سن بلوغ و نوجوانی و ابتدای جوانی در افراد وجود دارد. ابتلا به سرطان پستان در خانم ها نسبت به آقایان به مراتب بیشتر دیده می شود و احتمال بروز آن حتی در دوران بلوغ و زیر سنین ۴۰ سالگی نیز بیشتر از آقایان است. با توجه به اینکه اکثر جوانان و نوجوانان احتمال ابتلا به سرطان پستان را در خود نمی دهند، تشخیص بیماری سرطان دیرتر انجام گرفته و از این رو این تاخیر ممکن است احتمال خطر بیشتری برای آن ها ایجاد نماید. داشتن آگاهی کافی در زمینه سرطان سینه در دوران بلوغ می تواند تاثیر قابل توجهی در پیشگیری و درمان سرطان پستان به موقع این بیماری داشته باشد.


در این مقاله می خوانید:

علایم سرطان سینه در سن بلوغ

علایم-سرطان-سینه-در-سن-بلوغ

با ورود به سال های نوجوانی، تغییر شکل دادن پستان ها در دختران و نیز پسران یک امر کاملا طبیعی است اما ممکن است در این دوران در سینه ها، توده های سرطانی نیز ایجاد شوند که معمولا این توده ها با علایمی مانند موارد زیر ظاهر می شوند:

  • سفت و سخت شدن پستان های نوجوان
  • رشد توده به اندازه یک نخود تا عرض یک انگشت
  • ممکن است در سینه های نوجوان احساس درد وجود داشته باشد.
  • وجود لکه یا توده در سینه
  • تغییر در اندازه، تقارن و شکل پستان
  • تغییر در پوست نوک پستان
  • قرمزی و تورم پستان
  • کم رنگ شدن پوست سینه

عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان پستان در دوران بلوغ

  • جنسیت: در رابطه با جنسیت در مورد ابتلا به سرطان پستان در دوران بلوغ باید گفت که آمار ابتلا دختران بسیار بیشتر از پسران است.
  • سابقه خانوادگی و ژنتیک: دختران و پسران نوجوانی که در خانوده هایی با زمینه ارثی ابتلا به این نوع سرطان زندگی می کنند، معمولا بیشتر از نوجوانان هم سن و سال خود به این بیماری مبتلا می شوند.
  • اضافه وزن: اضافه وزن یکی از عارضه هایی است که افراد را به سوی ابتلا به بیماری های بسیاری از جمله سرطان پستان سوق می دهد.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه مضر: قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر مانند اشعه فرابنفش یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان در سینه نوجوانان در دوران بلوغ است.
  • مصرف الکل: کشیدن سیگار و قلیان، مصرف الکل و نوشیدنی های حاوی ترکیبات آن نیز یکی از عوامل ایجاد سرطان در دوران بلوغ در دختران و پسران است که در صورت استفاده زیاد از این ماده مضر احتمال ابتلا نوجوان به بیماری سرطان پستان چند برابر می شود.

درجه بندی یا استیج سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه اطلاعات مفیدی از جمله چگونگی سرعت رشد توده را براساس مشاهده سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ در مقایسه با سلول های طبیعی به متخصصین می دهد که شامل موارد زیر می شود:

1- درجه 1 یا گرید پایین

در این درجه سلول های سرطانی شبیه به سلول های طبیعی هستند و مانند آن ها رشد کرده و تمایز می یابد و احتمال گسترش آن ها به دیگر نقاط بدن کم است.

2- درجه 2 یا گرید متوسط

در این مرحله سلول های سرطانی غیر طبیعی به نظر می رسند و سرعت رشد آن ها از سلول های درجه 1 کمی بیشتر است.

3- درجه 3 یا گرید بالا

سلول های سرطانی در این مرحله تفاوت بسیاری با سلول های طبیعی دارند و ممکن است سریع تر از سلول های درجه 1 و 2 رشد کنند. در این مرحله معمولا سلول های سرطانی به نواحی دیگر بدن نیز متاستاز داده اند و احتمال متاستاز بیشتر است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سرطان سینه استیج صفر به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالب دیگر ما را مطالعه نمایید.

انواع توده در سینه در سن بلوغ

1- فیبرو آدنوما

این نوع از توده پستان که معمولا در سن نوجوانی و بلوغ در زنان 20 تا 30 ساله دیده می شود معمولا خوش خیم بوده و به سرطان تبدیل نمی شود و دارای مرزهای روشن و محدوده ای از اندازه بسیار کوچک تا چند اینج هستند و خوشبختانه احتمال تبدیل شدن این توده ها به سرطان در آینده، بسیار پایین است. قیبروآدنوم به صورتی کلی خوش خیم بوده و روند درمان آن بسته به شرایط بیمار ساده تر است.

2- کیستوسارکوم فیولوده

این نوع تومورها که از تومورهای نادر هستند، بسیار سریع رشد می کنند ولی همیشه خوش خیم هستند و در 10 درصد موارد به تمام نقاط بدن گسترش پیدا می کنند و برای جلوگیری از این مسئله می توان آن ها را جراحی کرد.

3- کیست های پستانی

این نوع توده های پستان در بافت های پستان رشد می کنند و در بعضی از نوجوانان ایجاد می شوند، بنابراین لازم است نوجوانان هر چند وقت یک بار پستان های خود را بررسی کنند و در صورت وجود این تومور ها به بهترین متخصصان سینه مراجعه کنند تا با به کارگیری بهترین روش و بروز ترین دستگاه ها به تشخیص این توده ها پرداخته و در صورت ابتلا شخص به آن ها از بهترین  روش درمانی جهت درمان بیمار استفاده شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب دیگر ما با عنوان رایج ترین توده‌ های خوش خیم پستان را مطالعه نمایید.

راه های جلوگیری از سرطان پستان در دوران بلوغ

راه-های-جلوگیری-از-سرطان-پستان-در-دوران-بلوغ

هر یک از شما نوجوانان عزیز می توانید اقداماتی برای جلوگیری از ایجاد سرطان در پستان خود به کار بگیرید که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • از یک رژیم غذایی با فیبر بالا که شامل میوه و سبزیجات مفید است، استفاده نمایید.
  • به طور منظم ورزش کنید و آن را در برنامه هفتگی و روزانه خود قرار دهید.
  • وزن متناسب داشته باشید زیرا همان گونه که می دانید اضافه وزن از علل ایجاد این بیماری خطرناک در نوجوانان و در سن بلوغ است.
  • از مصرف سیگار و مشروبات الکلی پرهیز کنید.

همچنین شما می‌توانید با خودآزمایی پستان در منزل، پیش از مراجعه به پزشک از سلامت خود مطلع شوید.

ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه در دختران

باید گفت که به دو دلیل انجام ماموگرافی برای نوجوانان دختر توصیه نمی شود:

1- به دلیل متراکم بودن بافت سینه

سینه های یک دختر نوجوان، متراکم هستند که تشخیص توده ها را برای ماموگرافی دشوار می سازد.

2- به دلیل خطر ماموگرافی برای دختران

ماموگرافی سینه ها را در معرض اشعه قرار می دهد که همین امر می تواند منجر به آسیب سلولی، به ویژه در پستان های کوچک و در حال رشد در دختران نوجوان شود. برای اطلاع بیشتر در این مورد خواندن مطلب آیا اشعه ماموگرافی خطرناک است را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

درمان سرطان تومورهای بافت پستانی در سن بلوغ

برای درمان سرطان پستان در دوران بلوغ معمولا از روش هایی استفاده می شود که برای درمان سرطان در افراد با سنین بالا به کار گرفته می شوند و شامل موارد زیر هستند:

1- پرتو درمانی

در این روش که یکی از روش های اصلی در درمان انواع سرطان از جمله سرطان سینه است از اشعه ایکس برای از بین بردن تومورهای سرطانی یا توقف رشد آن ها در پستان استفاده می شود که این روش هیچ گونه دردی ندارد و برای یک نوجوان یک روش مناسب است و هر جلسه آن نیز تقریبا 30 دقیقه طول می کشد که تحمل آن برای یک نوجوان آسان است.

2- شیمی درمانی

در این روش با استفاده از قرص های شیمیایی و یا تزریق دارو به داخل رگ می توان برای درمان سرطان پستان در نوجوان اقدام کرد که از آن به صورت تناوبی استفاده می شود یعنی ممکن است یک جلسه درمان انجام گیرد و بعد از مدتی استراحت؛ مجددا پروسه درمان شروع شود. این روش دارای عوارضی از جمله حالت تهوع، خستگی، ریزش مو و… است که بعد از اتمام جلسات همه این عوارض تا حدودی، برطرف خواهند شد.

3- هورمون درمانی

از این روش به دو صورت می توان استفاده نمود؛ یکی مصرف داروهای هورمونی که بیشتر برای درمان سرطان در سن بلوغ استفاده می شود و دیگری برداشتن تخمدانی که هورمون استروژن ترشح می کند و این روش وقتی انجام می شود که سایر روش های درمانی، موثر واقع نشوند زیرا برداشتن تخمدان یک نوجوان از روی ناچاری است و عوارض جبران ناپذیری چون عدم بارداری به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که استفاده از این روش می تواند در جلوگیری از ایجاد سلول های بدخیم موثر واقع شود.

4- جراحی ضایعه پستانی یا برداشتن کامل پستان

در این روش فقط ضایعه بدخیم در پستان خارج می شود و بقیه بافت آن حفظ می شود در مواردی نیز با توجه به وسعت بیماری ممکن است پستان به طور کامل برداشته شود. ماستکتومی یکی از روش‌های معمول برداشتن توده سرطانی از پستان محسوب می‌شود.

جمع بندی

تشخیص و درمان به موقع سرطان سینه در دوران بلوغ اهمیت بسیار زیادی در زندگی آینده جوانان و نوجوانان دارد. به همین علت توصیه می شود اگر سابقه خانوادگی به خصوص در اقوام نزدیک وجود دارد، معاینات منظم نزد جراحان متخصص از دوران نوجوانی انجام گیرد. حتی در صورت عدم وجود سابقه خانوادگی توصیه می شود معاینات از 20 سالگی به صورت منظم انجام شود. دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین پزشکان سرطان سینه است که می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

منابع

clevelandclinic

nbcf

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.