لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی

مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی

عمل ژنیکوماستی یک روش جراحی مرسوم برای برداشتن بافت های اضافی سینه در مردان است. انجام این جراحی به افراد کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را بازگردانده و ظاهر خود را بهبود ببخشند. البته با این شرط که مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی به خوبی انجام گیرند. مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی بر رسیدن به نتایج رضایت بخش از جراحی اثرگذار خواهند بود. برای مثال، بانداژ کردن و پوشیدن گن فشاری پس از جراحی، میزان تورم را کاهش خواهد داد.

افرادی که تحت عمل ژنیکوماستی قرار می گیرند، مدتی پس از جراحی می توانند به فعالیت های روزمره خود بپردازند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی جزئیات درباره مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی بپردازیم. آگاهی درباره مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی به افراد کمک می کند تا بهترین نتیجه را از عمل خود دریافت نمایند.

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی چیست

ژنیکوماستی حالتی است که در آن میزان بافت ها و در نتیجه اندازه سینه مردان بزرگتر از اندازه طبیعی خواهد بود. این حالت را ممکن است بیشتر در افراد سالمند و یا نوزادان دیده باشید. با این حال، نوجوانانی که در سنین بلوغ به سر می برند و برخی از افراد میانسال که دارای اضافه وزن هستند نیز ممکن است با اختلال ژنیکوماستی روبرو شوند. جراحی ژنیکوماستی روش رایجی است که برای از بین بردن بافت های اضافی سینه در مردان به کار می رود.

علت ژنیکوماستی افزایش سطح هورمون های زنانه در بدن مردان است. برای مثال، نوزادان تازه متولد شده ممکن است مقدار زیادی استروژن از بدن مادر دریافت کرده باشند. در سنین بلوغ نیز نوجوانان پسر دچار عدم تعادل هورمونی می شوند که در این صورت بروز ژنیکوماستی اجتناب ناپذیر خواهد بود. ژنیکوماستی می تواند به صورت خفیف یا شدید بروز کند. روش مناسب برای رفع هر یک از این حالت ها را پزشک متخصص ژنیکوماستی تعیین می کند.

انجام عمل جراحی یکی از روش های رفع ژنیکوماستی است که ظاهر افراد را بهبود می بخشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای نوجوانانی که در سنین بلوغ سر می برند، انجام جراحی ژنیکوماستی توصیه نمی شود. زیرا معمولا این حالت موقتی بوده و پس از مدتی از بین خواهد رفت. همچنین، هر گاه ژنیکوماستی خفیف رخ دهد (مثلا در اثر افزایش وزن) می توان از طریق مصرف داروهای تنظیم کننده هورمون و یا کاهش وزن این حالت را بر طرف نمود.

نکات و مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی

مراقبت های بعد از ژنیکوماستی

به طور کلی، عمل ژنیکوماستی را می توان به عنوان یک عمل سرپایی به حساب آورد که در کمتر از یک روز فرد می تواند به خانه باز گردد. با این حال، افرادی که قرار است تحت جراحی ژنیکوماستی قرار گیرند، باید از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود کمک بگیرند تا به خانه باز گردند. نکات مربوط به مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی نیز توسط پزشک جراح به بیمار آموزش داده می شود. در ادامه به شرح برخی مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی می پردازیم.

مراقبت از زخم

برای انجام جراحی ژنیکوماستی لازم است برش هایی هر چند کوچک بر روی قفسه سینه ایجاد گردند. این برش ها پس از اتمام جراحی بخیه خورده و پانسمان می گردند. از مهم ترین نکات و مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی می توان به نحوه نگهداری از همین زخم ها اشاره کرد. در واقع، بیمار باید بداند که چگونه از برش های خود محافظت کند تا احتمال بروز عفونت به حداقل برسد.

کاهش درد

کاهش درد با استفاده از مسکن

یکی از عوارض رایج ژنیکوماستی، احساس درد پس از انجام جراحی است. معمولا برای کاهش درد حاصل از عمل ژنیکوماستی، پزشک مسکن های مناسبی را برای بیمار تجویز می کند. این احساس درد پس از چند روز به طور کامل بر طرف خواهد شد.

مراقبت از لوله های تخلیه کننده  یا درن ها

خروج مایعات اضافی از محل جراحی، تورم و امکان بروز عفونت را کاهش می دهد. به همین دلیل، پس از انجام عمل ژنیکوماستی لازم است پزشک لوله های نازکی را در زیر پوست بیمار قرار دهد. این لوله ها کمک می کنند تا مایع و خون اضافی از محل جراحی به بیرون تخلیه شده و در یک محفظه جمع آوری گردند. تمیز نگه داشتن محل اتصال لوله ها به بدن نیز از ایجاد عفونت در محل زخم جلوگیری به عمل می آورد. لوله های تخلیه کننده و محفظه متصل به آن ها چند روز پس از جراحی بر اساس تشخیص پزشک جراح از بیمار جدا خواهند شد.

کاهش تورم

اصلی ترین عارضه ای که بعد از عمل ژنیکوماستی ایجاد می گردد، تورم در ناحیه تحت جراحی است. پس از انجام عمل ژنیکوماستی بیمار باید از یک لباس فشاری مخصوص به اسم گن و بانداژ استفاده کند. گن مخصوص عمل ژنیکوماستی به فشرده کردن ناحیه تحت جراحی کمک خواهد کرد. فشار وارد بر سینه ها پس از عمل ژنیکوماستی کمک می کند تا شدت تورم ناشی از جراحی کاهش پیدا کند. همچنین فشرده کردن ناحیه جراحی، احتمال بروز عفونت را به حداقل می رساند.

گن ویژه عمل ژنیکوماستی

اصلاح قفسه سینه

برای اصلاح قفسه سینه باید تا زمان بهبودی کامل زخم ها و ناحیه جراحی صبر کنید. با توجه به شدت تهاجمی بودن جراحی انجام شده در این ناحیه، باید به بافت ها زمان کافی را برای ترمیم بدهید. بهتر است قبل از اصلاح قفسه سینه خود با پزشک مشورت کرده و تاییدیه وی را دریافت نمایید.

حمام پس از عمل ژنیکوماستی

دوش گرفتن و استحمام

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی، پرهیز از دوش گرفتن و حمام کردن در روزهای اولیه پس از جراحی است. زیرا باندها و پانسمان محل جراحی در برخورد با آب خیس شده و خطر بروز عفونت را افزایش می دهند. با این حال، برای افرادی که اصرار به دوش گرفتن و استحمام دارند، استفاده از یک اسفنج تمیز و خیس برای تمیز کردن ناحیه جراحی شده توصیه می شود. البته در این حالت نیز پس از اتمام کار لازم است محل برش ها به طور کامل خشک شود.

حدود چند روز پس از جراحی ژنیکوماستی بیمار می تواند با آب ولرم دوش بگیرد. با این حال، عمده افراد تا دو هفته یا تا زمانی که برش ها به طور کامل بهبود یابند، نباید حمام کنند. در مورد زمان استحمام بهتر است با پزشک جراح خود مشورت نمایید.

ماساژ پس از عمل ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی با ماساژ

یکی از مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی که معمولا توسط پزشکان توصیه می شود، ماساژ ناحیه تحت درمان است. ماساژ قفسه سینه می تواند با دست یا دستگاه غلتکی انجام گیرد. البته این مساله را در نظر داشته باشید که ماساژ باید با احتیاط و تنها به مدت ۲۰ دقیقه انجام شود.

از نظر دکتر فرهاد موسی زاده، بهترین زمان برای شروع ماساژ درمانی ناحیه قفسه سینه، از سه هفته پس از جراحی ژنیکوماستی خواهد بود. معمولا برای دریافت بهترین نتیجه از عمل ژنیکوماستی می توان ماساژ درمانی را زیر نظر پزشک و به مدت ۸ هفته یا بیشتر ادامه داد. انجام ماساژ بافتی در ناحیه قفسه سینه به نرم شدن بافت های اسکار در محل جراحی کمک می کند. در نتیجه پوست در ناحیه جراحی یکنواخت تر خواهد شد.

توجه کنید درمان ژنیکوماستی با ماساژ برای بعد از عمل می‌باشد و به تنهایی نمی‌تواند به عنوان یک راه درمانی پیشنهاد شود.

تغذیه پس از جراحی ژنیکوماستی

در بحث مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی و یا هر نوع جراحی دیگر، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می تواند به بهبود سریع تر بیمار کمک کند. در ادامه به مهم ترین بایدها و نبایدهای مراقبت های غذایی بعد از ژنیکوماستی اشاره خواهیم کرد. نکاتی که در ادامه ذکر شده است برای راحتی بیشتر بیمار است اما آنچه بسیار مهم است عدم مصرف غذاها و داروهای رقیق کننده خون است پس از عمل از مصرف غذاهایی مانند سیر، پیاز، فلفل و ادویه ها اجتناب شود

مصرف غذاهای آبکی و سبک پس از جراحی

معمولا در روزهای اولیه پس از جراحی، رژیم غذایی سبک و آبکی برای بیمار تجویز می شود. در واقع، بعد از ژنیکوماستی بیمار نباید از غذاهای جامد و سفت استفاده کند. زیرا مصرف غذاهای جامد یا سفت بلافاصله پس از جراحی می تواند برای فرد بسیار دردناک باشد. از این رو به بیماران توصیه می کنیم در روزهای ابتدایی پس از جراحی غذا را در حالت های زیر مصرف نمایند:

  • سوپ
  • اسموتی
  • پودینگ
  • میلک شیک

تغذیه پس از عمل ژنیکوماستی

بهترین غذاهای جامد بعد از ژنیکوماستی

با گذشت زمان فرد می تواند از غذاهای جامد نیز استفاده کند. هنگامی که فرد توانایی خوردن غذاهای جامد را به دست آورد، باید از رژیم غذایی سالم استفاده کند. در بحث مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی لازم است بخش عمده ای از رژیم غذایی بیماران را میوه، سبزیجات و مواد پروتئینی تشکیل دهد. برخی از مهم ترین مواد غذایی که باید در رژیم غذایی بعد از ژنیکوماستی مورد استفاده قرار گیرند عبارت اند از:

  • حبوبات
  • غلات
  • آجیل و دانه ها
  • جو
  • پسته
  • بادام

رعایت دو نکته اساسی در مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی و انتخاب رژیم غذایی مناسب الزامی است:

  • افزایش مصرف غذاهایی که سطح تستوسترون بدن را افزایش می دهند
  • کاهش مصرف مواد غذایی که حجم چربی موجود در سینه ها و قفسه سینه را افزایش می دهند

مصرف آب کافی بعد از ژنیکوماستی

در روزهای اولیه پس از انجام جراحی ژنیکوماستی، فرد باید به مقدار کافی آب بنوشد. برای افرادی که تمایل به نوشیدن آب زیاد ندارند، آبمیوه ها و نوشابه های طبیعی به رفع کم آبی بدن کمک می کنند. ممکن است این گونه تصور شود که افزایش مصرف مایعات به کوتاه شدن دوره نقاهت کمک کند. اما لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که حتی مایعات نیز باید به اندازه کافی مصرف شوند. در غیر این صورت، احتمال تشکیل سروما افزایش پیدا می کند. سروما به تجمع مایعات در قفسه سینه اطلاق می شود که ممکن است به صورت خفیف یا شدید بروز کند. سرومای خفیف پس از مدتی بر طرف می شود، اما سروماهای بزرگتر باعث ایجاد اختلال در روند بهبودی بعد از جراحی ژنیکوماستی خواهند شد.

پرهیز از مصرف الکل و نوشیدنی های الکل دار

این نکته را در نظر داشته باشید که افراد از چند روز قبل از جراحی تا ۷۲ ساعت بعد از عمل ژنیکوماستی، نباید از الکل یا نوشیدنی های الکلی استفاده کنند. همچنین، بر اساس نظر دکتر فرهاد موسی زاده، مصرف سیگار بعد از ژنیکوماستی باعث افزایش خطر عفونت و طولانی شدن دوره نقاهت خواهد شد.

به طور کلی، انتخاب یک سبک زندگی استاندارد و سالم و پیگیری مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی می تواند دوران نقاهت بیماری را به حداقل رسانده و نتایج حاصل از جراحی را رضایت بخش تر کند.

نبایدهای غذایی بعد از ژنیکوماستی

رژیم غذایی پس از عمل ژنیکوماستی

در کنار بایدهای غذایی لازم است برخی مواد غذایی تا زمان بهبودی کامل از رژیم غذایی بیمار حذف گردند. کلم، فلفل دلمه، ذرت و کلم بروکلی از جمله این مواد به حساب می آیند. زیرا مصرف سبزی های یاد شده باعث احساس درد در شکم شده و منجر به ناراحتی بیمار خواهند شد.

آنچه بسیار مهم است عدم مصرف غذاها و داروهای رقیق کننده خون است پس از عمل از مصرف غذاهایی مانند سیر، پیاز، فلفل و ادویه ها اجتناب شود

آیا رعایت مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی ضروری است؟

بر اساس نظر بسیاری از جراحان متخصص از جمله دکتر فرهاد موسی زاده، انجام جراحی ژنیکوماستی به شکل صحیح و اصولی تنها بخشی از این جراحی به حساب می آید. در واقع، قسمت مهمی از فرآیند جراحی به مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی مربوط می شود.

مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی و بهبودی پس از جراحی، دوره ای مهم به حساب می آید که به کسب بهترین نتیجه از عمل منجر می شود. رعایت مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی، در جنبه های مختلف زندگی فرد اثر گذار خواهد بود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

بازگشت سریع تر به فعالیت های عادی

به طور کلی، انجام هر جراحی باعث می شود تا آسیب هایی به بافت های بدن وارد شود. هر چه شدت تهاجمی بودن جراحی بیشتر باشد، آسیب وارد شده به بافت ها نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین لازم است زمانی را برای ترمیم بافت ها در اختیار بدن قرار دهیم. مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی نیز به بدن کمک می کند تا در اسرع وقت به حالت عادی باز گردد.

معمولا در روزهای اولیه پس از جراحی ژنیکوماستی، بنا بر توصیه پزشک، بیمار باید از انجام فعالیت های شدید و یا بلند کردن اجسام سنگین اجتناب نماید. این کار کمک می کند تا دوره نقاهت بیماری کوتاه تر شود. تعداد روزهایی که بیمار باید از انجام فعالیت های روزمره خود امتناع کند نیز به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک معالج بستگی خواهد داشت.

منابع:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.