لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

10 ماده غذایی فوق العاده برای پیشگیری از سرطان سینه

بهترین تغذيه برای پیشگیری از سرطان سینه

گرچه سرطان پستان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین زنان است اما خوشبختانه پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند در پیشگیری و مبارزه با این بیماری بسیار مؤثر باشد. مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات گیاهی، خاصیت ضدسرطانی داشته و از طریق مکانیسم‌های مختلفی همچون جلوگیری از آسیب به DNA، توقف رشد سلول‌های سرطانی و القای مرگ برنامه‌ریزی‌شده در سلول‌های سرطانی، از ابتلا و پیشرفت سرطان پستان جلوگیری می‌کنند. در ادامه به برسی مواد غذایی ضدسرطان سینه و نکات قابل‌توجه آن می‌پردازیم.

غذاهای پیشگیری کننده از ابتلا به سرطان پستان

انتخاب‌های غذایی ممکن است رژیم غذایی و تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از سرطان سینه ایفا دارند و سلامت شما را حفظ می‌کنند. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین توصیه‌ها در این زمینه می‌پردازیم:

بهترین تغذيه برای پیشگیری از سرطان سینه

  • حفظ وزن بدن سالم: اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را بویژه پس از یائسگیافزایش می‌دهد.
  • مصرف بیشتر میوه و سبزی: میوه و سبزی حاوی آنتی‌اکسیدان، فیبر و سایر مواد مغذی سودمند هستند. مصرف بیشتر میوه و سبزی با کاهش خطر سرطان سینه همراه است. تلاش کنید روکنید روزانه 5-9 وعده میوه و سبزی مصرف کنید.
  • استفاده از فیبر و سویا: فیبر به دفع سموم و تنظیم هورمونی کمک می‌کند. غلات کامل،حبوبات، آجیل و دانه‌ها منابع خوبی از فیبر هستند.
  • مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها: برخی مکمل‌ها مانند ویتامین D، کلسیم و امگا-3 ممکن است محافظت کنند. قبل از مصرف هر گونه مکمل با یک متخصص مشورت کنید، چرا که مصرف بیش از حد بدون دلیل پزشکی می تواند خطرناک باشد.food and cancer risk</su

بهترین مواد غذایی برای پیشگیری سرطان سینه

مواد غذایی کاهنده عوارض سرطان پستان

برخی مواد غذایی می‌توانند بدن شما را سالم‌ترین حالت ممکن نگه دارند و به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کنند. برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند. اگر شما دارای عوامل خطرساز سرطان پستان هستید، 10 غذای سالم زیر را مصرف کنید تا ریسک خود را کاهش دهید.nutrition for bc prevention

سبزیجات و جلوگیری از سرطان سینه

کلم‌بروکلی، اسفناج و کلم‌پیچ تعدادی از سبزی‌ها برگ سبز تیره هستند که می‌توانند در مبارزه با سرطان پستان مؤثر باشند. سبزی‌ها برگ سبز با آنتی‌اکسیدان‌های فراوان بارگذاری می‌شوند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد مولد سرطان را از بین ببرند. سبزی‌ها برگ سبز تیره عالی هستند برای اضافه‌کردن به تقریباً همه وعده‌های غذایی. آنها را می‌توان با سیر و روغن‌زیتون سرخ کرد، یا به سالادها و ساندویچ‌ها اضافه نمود. همچنین در سوپ‌ها و غذاهای چیلی خوشمزه‌اند.

اهمیت آنتی اکسیدان های توت فرنگی

توت‌فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی هستند که می‌توانند از سلول‌ها محافظت کنند، سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کنند و گسترش سلول‌های سرطانی را کند کنند. توت‌فرنگی‌های تیره‌تر حاوی 50٪ آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به توت فرنگی های روشن تر هستند. در یک
مطالعه منتشر شده در سال 2016 در نشریه آنتی اکسیدان ها، محققان دریافتند که به ویژه توت سیاه و توت فرنگی ممکن است تومورها و سلولهای سرطان پستان را از بین ببرند.

پیشگیری از سرطان با ماهی چرب

برخی انواع ماهی حاوی چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند التهاب مرتبط با سرطان پستان را کاهش دهند. بر اساس یک مطالعه که در سال 2020 در In Vivo منتشر شد، زنانی که مقادیر زیادی ماهی چرب مصرف می کنند، در مقایسه با زنانی که ماهی چرب مصرف نمیکنند، ریسک پایین تری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

سیر و پیازچه و کاهش ریسک ابتلا

سیر و پیازچه‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان هستند و ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند. همچنین دارای ترکیبات گوگردی هستند که می‌توانند از لخته‌شدن خون جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. در یک مطالعه که در سال 2016 در نشریه سرطان پستان منتشر شد محققان دریافتند که زنانی که مقادیر زیادی سیر و پیازچه خام مصرف می‌کردند، ریسک پایین‌تری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

جادوی مرکبات در جلوگیری از ابتلا به سرطان

میوه‌های مرکبات حاوی ویتامین C، فولات، کلسیم و بسیاری مواد مغذی دیگر هستند که ممکن است از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کرده و با آن مبارزه کنند. در یک مطالعه که در سال 2013 در نشریه سرطان پستان منتشر شد محققان دریافتند که زنانی که میوه‌های مرکبات زیادی مصرف می‌کردند، 10٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان بودند. میوه‌های مرکبات را می‌توان به‌عنوان میان‌وعده و به‌صورت خام مصرف کرد. همچنین می‌تواناز آنها برای طعم‌دهی به چای و آب استفاده کرد.

تقویت سیستم ایمنی با حبوبات

حبوبات به‌ویژه لوبیا حاوی فیبر، ویتامین‌ها و بسیاری مواد مغذی دیگر برای دفع سرطان پستان است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لوبیا می‌توانند از التهاب جلوگیری کرده و سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کنند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در لوبیا همچنین می‌توانند سیستم ایمنی بدن را
تقویت کرده و شما را در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان، مقاوم‌تر کنند. هنگام خرید حبوبات، تاحدامکان از خرید کنسرو اجتناب کنید و به‌جای آن حبوبات خشک بخرید. حبوبات کنسرو شده معمولاً حاوی مقادیر زیادی سدیم و افزودنی‌ها هستند.

ادویه‌جات و گیاهان کاهنده سرطان سینه

ادویه‌جات و گیاهان اغلب به مقادیر کم برای طعم دادن به غذاها استفاده می‌شوند. بااین‌حال، این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین و اسیدهای چرب هستند که ممکن است از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کنند. علاوه بر این، می‌توان آن‌ها را به تقریباً تمام وعده‌های غذایی اضافه کرد تا طعم آن‌ها را ارتقا داد و ارزش غذایی‌شان را افزایش داد. زردچوبه یکی از مشهورترین ادویه‌های ضدسرطان است که التهاب و آسیب سلولی را کاهش می‌دهد.

سبزیجات صلیبی یا چلیپایی

خاصیت ضدسرطان سینه مواد غذایی
سبزی‌های صلیبی شامل کلم‌بروکلی، کلم و گل‌کلم هستند و به‌عنوان یک غذای قوی ضدسرطان شناخته شده‌اند. پس از جویده شدن و هضم این سبزی‌ها، ترکیبات ویژه‌ای تشکیل می‌شود که می‌توانند با سرطان مبارزه کرده و از بروز آن جلوگیری کنند. باتوجه‌به مطالعات، زنانی که مقادیر زیادی از این سبزی‌ها مصرف می‌کردند، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان داشتند. این مواد غذایی می‌توانند از آسیب سلولی جلوگیری کنند، التهاب را کاهش دهند و سلول‌های سرطانی مضر را از بین ببرند.

انار

مطالعات متعدد نشان می‌دهند که انار ممکن است بتواند از ابتلا و پیشرفت انواع سرطان‌های وابسته به استروژن از جمله سرطان پستان، پیشگیری کند. نوشیدن آب انار یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای افزودن این میوه به رژیم غذایی است. اگر انار کامل خریداری می‌کنید، می‌توانید دانه‌های آن را به‌صورت خام میل کنید یا به سالادها، برنج کامل، ماست و آب‌میوه اضافه نمایید.

پیشگیری از سرطان با چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبات و آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را کاهش می‌دهد. باتوجه‌به یک مطالعه که در سال 2014 در مجله بین‌المللی آنکولوژی بالینی منتشر شد زنانی که حداقل 10 فنجان چای سبز در روز مصرف می‌کنند، ممکن است بتوانند از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کنند. چای سبز می‌تواند التهاب را کاهش دهد و رادیکال‌های آزادی را که باعث انواع مختلف سرطان می‌شوند، از بین ببرد.

هنگام خرید چای سبز، برگ‌های چای سبز یا کیسه‌های چای بدون رنگ‌های خوراکی یا سایر افزودنی‌های زیان‌آور را انتخاب کنید؛ از خرید برندهای تجاری چای سبز حاوی مقادیر زیاد قند و طعم‌دهنده‌های مصنوعی که می‌توانند مزایای سلامتی چای را خنثی کنند، پرهیز نمایید.healthy diet in bc

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان سینه

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که ویتامین‌ها نقش مهمی در پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ایفا می‌کنند. در ادامه به چند نکته کلیدی در مورد نحوه کمک ویتامین‌ها به کاهشخطر سرطان سینه اشاره می‌شود:vitamins role in bc

نقش موثر ویتامین ها در پیشگیری از سرطان سینه

  • ویتامین D ممکن است به تنظیم رشد سلولی و محافظت در برابر تشکیل سرطان کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند که سطوح پایین‌تر ویتامین D با خطر بالاتر سرطان سینه همراه است. تأمین ویتامین D کافی از طریق نور خورشید، مواد غذایی یا مکمل‌ها ممکن است
    خطر را کاهش دهد.
  • ویتامین آ و کاروتنوئیدها دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هستند که ممکن است رشد سرطان را متوقف یا کُند کنند. غذاهای حاوی ویتامین آ و کاروتنوئید مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین،اسفناج و زردآلو با کاهش خطر سرطان سینه همراه است.
  • ویتامین‌های گروه بمانند فولات و B6 در سنتز و ترمیم DNA نقش دارند. کمبود آنها منجر به جهش‌های ژنتیکی و سلول‌های سرطانی می‌شود. مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه ب ممکن است از DNA در برابر آسیب محافظت کنند.
  • ویتامین E می‌توانند با مسدودکردن گیرنده‌های استروژن که برخی سرطان‌های سینه را تحریک می‌کنند، از رشد تومور جلوگیری کند. آجیل، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی و سبزی‌ها برگ سبز منابع خوبی از ویتامین E هستند.
  • ویتامین C با توان آنتی‌اکسیدانی خود آسیب سلولی را مهار می‌کند. تأمین ویتامین C از طریق مرکبات، فلفل‌های رنگی، بروکلی و سبزی‌ها برگ سبز ممکن است از پیشرفت سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

به‌طورکلی یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها از طریق میوه‌ها، سبزی‌ها و مواد غذایی کامل، علاوه بر مکمل یاری باتدبیر، به نظر می‌رسد خطر ابتلا و عود سرطان سینه را کاهش می‌دهد.vitamins in breastcancer

اگر علاقمند هستید در رابطه با تاثیر ویتامین ها در دوران شیمی درمانی سرطان سینه هم بیشتر بدانید می توانید مقاله تغذیه در شیمی درمانی را نیز بخوانید.

مواد غذایی نامناسب

چند ماده غذایی وجود دارند که مصرف بیش از حد آنها با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است. 4 ماده غذایی زیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. دلایل و شواهد پشت این ارتباط عبارتند از:
1. گوشت فرآوری شده؛ گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس، کالباس و هات داگ حاوی ترکیباتی مانند نیتریت و نیترات هستند که می‌توانند باعث آسیب DNA و ایجاد سرطان شوند. گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2017 گوشت‌های فرآوری شده را به عنوان (سرطان‌زا برای انسان‌ها) طبقه‌بندی کرد. مطالعات نشان می‌دهند مصرف روزانه 50 گرم گوشت فرآوری شده، خطر سرطان پستان را 9٪ افزایش می‌دهد. نیتریت‌ها همچنین می‌توانند باعث التهاب شده که رشد سرطان را تشدید می‌کند.
2. الکل؛ مصرف منظم مقادیر بیش از حد مجاز الکل، احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. الکل ممکن است باعث افزایش استروژن و سایر هورمون‌های مرتبط با سرطان پستان شود. مصرف روزانه 2 تا 3 واحد الکل خطر ابتلا را بیش از 40٪ در مقایسه با مصرف کم یا خودداری از الکل، افزایش می‌دهد. خطر با افزایش مصرف الکل بیشتر نیز می‌شود.
3. چربی‌های ترانس و اشباع؛ مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع مانند گوشت قرمز، کره، پنیر و چربی‌های ترانس موجود در فرآورده‌های نانوایی بسته‌بندی شده و مارگارین می‌توانند باعث التهاب شوند. التهاب با آسیب DNA و تقسیم شتابزده سلولی مرتبط است که خطر سرطان را افزایش می‌دهد. حذف کامل چربی ترانس می‌تواند خطر سرطان پستان را تا 20٪ کاهش دهد.
4. قند و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده؛ رژیم‌های غذایی با محتوای بالای قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید و نوشابه‌های گازدار باعث افزایش سطح قند و انسولین خون می‌شوند. این امر باعث التهاب و تامین سوخت برای رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. بار گلوکز به شدت با بازگشت سرطان پستان در بازماندگان آن مرتبط است. محدودکردن مصرف این 4 دسته مواد غذایی می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پستان را از طریق کاهش آسیب DNA، اختلال هورمونی، رشد غیرقابل کنترل سلول و التهاب کاهش دهد.

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین

انواع سرطان در بین زنان محسوب می‌شود. خوشبختانه مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری و درمان این بیماری داشته باشد. مصرف منظم غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی ضدسرطان، از جمله سبزی‌ها برگ سبز تیره، توت‌فرنگی، مرکبات، سبزی‌ها تخمیری، ماهی‌های چرب، سبزی‌ها تیره، لوبیا و ادویه‌جات، می‌تواند به طور چشمگیری احتمال ابتلا به سرطان پستان و شدت عوارض آن را کاهش دهد.

بنابراین، توصیه می‌شود زنان در تمام سنین، به‌ویژه افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری دارند، با رعایت یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها، اقدامات پیشگیرانه‌ای برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان انجام دهند.

برای آگاهی بیشتر از نحوه مصرف مواد غذایی در مبتلایان به این بیماری می توانید مقاله غذاهای مفید برای سرطان سینه را نیز مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.