لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود؟

یکی از سوالاتی که برای افراد علاقمند به جراحی زیبایی پستان پیش می‌آید این است که آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود؟ پاسخ به این سوال می‌تواند بر تصمیم این گونه افراد تاثیر بگذارد. به همین دلیل در این مقاله به دنبال آن هستیم تا کامل‌ترین جواب را برای این سوال ارائه دهیم

پروتز سینه باعث سرطان پستان نمی‌شود. اما آمار نشان می‌دهند که ممکن است پروتز در ایجاد سرطان‌های دیگر نقش داشته باشد. برای مثال، لنفوم یا لنفوم بزرگ آناپلاستیک ممکن است در اثر کاشت ایمپلنت سینه به وجود آیند. هر چند کیفیت جراحی، مهارت جراح و نحوه پاسخ بدن شخص به این نوع جراحی زیبایی، می‌تواند بر این موضوع تاثیرگذار باشد.

به این ترتیب، در پاسخ به این که آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود یا خیر، باید گفت خیر. ایمپلنت نقشی در ایجاد سرطان پستان ندارد. در ادامه پاسخ کامل‌تری به این پرسش خواهیم داد.

آیا پروتز سینه می‌تواند در سرطان پستان نقش داشته باشد؟

پروتز سینه باعث سرطان می‌شود

عمل جراحی زیبایی پستان با پروتز، یکی از روش‌هایی است که برای قرینه و بزرگ کردن سینه‌ها انجام می‌گیرد. هنگامی که افراد تمایل به انجام آن پیدا می‌کنند با سوالات زیادی مواجه خواهند شد. مهم‌ترین سوال این است که آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود؟ آیا سرطان پستان در اثر کاشت ایمپلنت ایجاد می‌گردد؟ باید بگوییم خیر.

در تحقیقاتی که تاکنون انجام شده‌اند، نتیجه قطعی مبنی بر ارتباط پروتز سینه با سرطان پستان وجود ندارد. در واقع، کاشت ایمپلنت سینه نمی‌تواند در ایجاد سرطان پستان نقش داشته باشد. اما ممکن است باعث ابتلای فرد به انواع سرطان‌های دیگر شود. هر چند فاکتورهای متعددی باید در نظر گرفته شوند تا بتوان این موضوع را قطعی دانست.

اگر قصد انجام این نوع جراحی زیبایی را دارید، بهتر است تمامی تردیدهای خود را پیش از جراحی از بین ببرید. هیچ چیز مانند مشورت با یک پزشک باتجربه نمی‌تواند آگاهی شما را درباره این که پروتز سینه باعث سرطان می‌شود یا خیر بالا ببرد.

هم گام با برترین جراح زیبایی با:

پروتز سینه باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

هر چند جنس پروتز پستان کاملا با بدن انسان سازگار است، اما در محل اتصال با بافت پستان ممکن است اختلالاتی ایجاد گردد. از انواع سرطان‌هایی که ممکن است در اثر استفاده از پروتز سینه به وجود آیند می‌توان به لنفوم یا سرطان لنفوم بزرگ آناپلاستیک اشاره کرد.

سرطان لنفوم به عملکرد سیستم ایمنی و دستگاه لنفاوی مربوط است. هنگامی که پروتز در بافت پستان قرار می‌گیرد، ممکن است در فعالیت سیستم لنفاوی بدن اختلال ایجاد کند. اختلال عملکرد در گردش مایع لنف، در نهایت می‌تواند منجر به بروز سرطان ALCL گردد. تجربه نشان می‌دهد که پروتزهای زبر بیشتر از انواع دیگر پروتز مشکل ساز خواهند بود.

در نظر داشته باشید که الزاما انجام جراحی پروتز سینه باعث ابتلا به سرطان نمی‌شود. بلکه خطر ابتلا به بیماری لنفوم را افزایش می‌دهد. انجام جراحی توسط یک پزشک باتجربه و ماهر می‌تواند بسیاری از این خطرها را رفع نماید.

در مجله سلامتی سایت دکتر موسی زاده بخوانید:

با چه احتمالی پروتز سینه باعث سرطان می‌شود؟

این که با چه احتمالی پروتز سینه باعث سرطان می‌شود، جای بحث دارد. زیرا آمار و تحقیقات مربوط به این موضوع، نتایج متعددی در بر داشته‌اند. برای مثال، در سال 2020 چندین تحقیق در این زمینه که آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود، انجام گرفت. هدف از چند مورد از این تحقیقات، بررسی احتمال ابتلا به سرطان بوده است.

پروتز سینه باعث سرطان می‌شود

برخی از نتایج نشان دادند که احتمال ابتلا به سرطان در اثر پروتز سینه به صورت 1 در 355 خواهد بود. اما در جای دیگر مشخص شد که این احتمال می‌تواند به صورت 1 در 30000 باشد!! در هر حال، بر اساس نظر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، بروز لنفوم در اطراف پروتز سینه تقریبا نادر است. اما موارد محدودی مبنی بر این که پروتز سینه باعث سرطان می‌شود (در اطراف بافت اسکار) گزارش شده‌اند.

تاثیر ایمپلنت سینه در تشخیص سرطان پستان

تا اینجا دانستیم که پروتز سینه باعث سرطان نمی‌شود. اما حال سوال این است که پروتز سینه چه تاثیری در تشخیص سرطان پستان دارد؟ یکی از دلایل استفاده از پروتز، حجم دادن و بزرگتر کردن سینه‌ها است. این مساله معاینه فیزیکی پستان را سخت می‌کند. زیرا در حین معاینه باید تمامی قسمت‌های سینه لمس گردند. در این صورت اگر توده جدیدی ایجاد شده باشد، می‌توان آن را تشخیص داد. اما در حضور ایمپلنت، تشخیص بافت‌های جدید کمی سخت‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، قرار دادن پروتز سینه در بافت پستان، تصاویر حاصل از ماموگرافی را کمی تار می‌کند. این موضوع ممکن است برای تشخیص توده‌های جدید و نوع آن‌ها مشکل آفرین باشد. در چنین شرایطی، معمولا تجربه پزشک و دقت وی می‌تواند در تشخیص سرطان پستان کمک‌کننده باشد.

پروتز سینه باعث سرطان می‌شود

علائم سرطان لنفوم در حضور پروتز سینه

علائم ابتلا به سرطان لنفوم در حضور پروتز پستان متفاوت هستند. فردی که بعد از عمل پروتز سینه به سرطان مبتلا می‌شود، ممکن است یک یا چند نشانه زیر را داشته باشد:

  • ایجاد توده جدید در بافت پستان
  • احساس درد در بافت سینه
  • بروز تغییرات غیرعادی بر روی پوست پستان

در صورتی که هر یک از این علائم را مشاهده کردید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید. البته انجام تصویربرداری‌های دقیق برای اطمینان از وجود بیماری الزامی خواهد بود. پس نگران نباشید و برای پیگیری بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

برای پیشگیری از سرطان سینه بعد از پروتز چه باید کرد؟

پیش از این اشاره کردیم که چگونه پروتز سینه باعث سرطان می‌شود. اما گفتیم که برست کنسر ارتباطی با پروتز ندارد. با این حال، برای این که پزشک معالج بتواند بروز سرطان پستان را در اسرع وقت تشخیص دهد، انجام معاینات دوره‌ای لازم است. بنابراین، هر دو تا سه ماه یک بار برای چکاپ به پزشک خود مراجعه کنید. بررسی احساس درد، توده و تغییرات پوستی در ناحیه جراحی، به تشخیص زودهنگام بیماری کمک می‌کند.

در صورتی که قبل از جراحی پروتز، جراحی ماستکتومی انجام داده‌اید، نیازی به معاینات دوره‌ای نیست. زیرا در این جراحی، بافت پستان به طور کامل برداشته می‌شود و امکان عود سرطان سینه وجود ندارد. البته بد نیست چند وقت یکبار به کمک خودآزمایی پستان وضعیت پروتزها را چک نمایید. چون در این صورت اگر تغییری در آن‌ها ایجاد شده باشد می‌توانید آن را تشخیص داده و به پزشک خود مراجعه کنید.

پروتز سینه باعث سرطان می‌شود

تقارن، وضعیت پوست، بافت‌های زیر بغل و عضلات قفسه سینه که پروتز را احاطه کرده‌اند، از مواردی هستند که بهتر است بازبینی شوند.

چنانچه درباره این مساله که آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود دچار تردید هستید، می‌توانید با یک پزشک حاذق مشورت نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده با تجربه و مهارت فراوانی که در زمینه عمل پروتز سینه دارند، راهنمای خوبی برای شما خواهند بود.

منابع:

  1. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/womens-health/expert-answers/breast-implants-and-cancer/faq-20057774
  2. https://www.mskcc.org/news/fda-s-new-guidance-breast-implants-what-breast-cancer-patients-need-know
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/breast-cancer-breast-implants#summary

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.