لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

بیماری های تیروئید گروهی از اختلالات هستند که بر غده تیروئید تأثیر می گذارد. تیروئید یک غده کوچک و پروانه ای در جلوی گردن شما است که هورمون های تیروئید تولید می کند. هورمونهای تیروئید چگونگی استفاده بدن از انرژی را کنترل می کنند، بنابراین بر نحوه عملکرد تقریباً هر عضوی در بدن شما تأثیر می گذارد.

آنچه در ادامه درباره تیروئید در بارداری خواهید خواند:

هایپرتیروئیدیسم در دوران بارداری

گاهی اوقات تیروئید بیش از حد یا کمتر از حد نرمال این هورمون ها را تولید می کند. به مقدار زیاد هورمون تیروئید پرکاری تیروئید گفته می شود و می تواند باعث تسریع بسیاری از عملکردهای بدن شما شود. به پرکاری تیروئید هایپرتیروئیدیسم نیز گفته می شود.

به طور کلی ، شایع ترین علت پرکاری تیروئید در زنان در سنین باروری بیماری گریوز است که در 0.2٪ بیماران باردار مشاهده می شود. علاوه بر سایر دلایل معمول پرکاری تیروئید، مقادیر بسیار بالای hCG که در اشکال شدید ویار صبحگاهی دیده می شود، ممکن است باعث پرکاری تیروئید گذرا در اوایل بارداری شود. تشخیص صحیح این موضوع بر اساس معاینه فیزیکی و آزمایش خون صورت می گیرد.

هایپرتیروئیدیسم-در-دوران-بارداری

تاثیر پرکاری تیروئید بر مادر و جنین

پرکاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • سقط جنین
  • تولد زودرس
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • پره اکلامپسی یا افزایش خطرناک فشار خون در اواخر بارداری
  • طوفان تیروئید یا وخیم تر شدن شدید علائم بیماری تیروئید
  • نارسایی احتقانی قلب

هیپوتیروئیدیسم در دوران بارداری

اگر هورمون های تیروئید کمتر از میزان نیاز تولید شوند، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود که می تواند باعث کند شدن بسیاری از عملکردهای بدن شود. به کم کاری تیروئید هیپوتیروئیدیسم نیز گفته می شود.

به طور کلی، شایع ترین علت کم کاری تیروئید، اختلال خود ایمنی است که به عنوان تیروئیدیت هاشیموتو شناخته می شود. کم کاری تیروئید می تواند در دوران بارداری به دلیل عدم درمان کامل هیپوتیروئیدیسم پیش از بارداری یا درمان بیش از حد هیپرتیروئید با داروهای ضد تیروئید هم رخ دهد. تقریباً 2.5٪ از زنان TSH بیشتر از 6 mIU/L و 0.4٪ نیز دارای TSH بیشتر از 10 mIU/L در طول بارداری خواهند بود.

تاثیر کم کاری تیروئید بر مادر و جنین

کم کاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • پره اکلامپسی یا افزایش خطرناک فشار خون در اواخر بارداری
  • کم خونی
  • سقط جنین
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • مرده زایی
  • نارسایی احتقانی قلب

البته باید بدانید که این مشکلات اغلب در افرادی که دچار کم کاری تیروئید شدید هستند اتفاق می افتد.
پزشک معمولاً تیروئید شما را قبل یا در دوران حاملگی آزمایش نمی کنند، مگر اینکه در معرض خطر ابتلا به بیماری تیروئید باشید یا علائم یا نشانه های آن را داشته باشید. اگر علائم یا نشانه هایی از بیماری تیروئید دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بیماری های تیروئید در دوران بارداری چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک برای بررسی شرایط تیروئید، دستور انجام معاینه فیزیکی و آزمایش خون می دهد. آزمایش خون میزان هورمون های تیروئید و هورمون تحریک کننده تیروئید(TSH) را در بدن اندازه گیری می کند. TSH هورمونی است که به غده تیروئید شما فرمان اصلاح  هورمون های تیروئید را می دهد.

جمع بندی

غده تیروئید  هورمونی ترشح می کند که به بدن شما کمک می کند تا به شکل نرمال کار کند. اگر این هورمون ها  بسیار کم یا زیاد تولید شوند، ممکن است در دوران بارداری با مشکل روبرو شوید.

بیماری های تیروئید درمان نشده در دوران بارداری با مشکلات جدی از جمله زایمان زودرس، سقط جنین و تولد نوزاد مرده مرتبط است.

اگر وضعیت تیروئید شما در دوران بارداری هم درمان شود، می توانید یک بارداری سالم و یک کودک سالم داشته باشید.

حتما از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف داروی تیروئید در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است یا نه چون ممکن است نیاز باشد نوع دارو یا دوز آن تغییر کند.

دکتر فرهاد موسی زاده یکی از جراحان عمومی مطرح ایران هستند که به طور تخصصی در زمینه جراحی پستان فعالیت میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بخش درباره ما مراجعه کنید.

منابع

marchofdimes
niddk

marchofdimes

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.