لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

درمان سرطان سینه به روش ایمونوتراپی

3.5
(4)

ایمونوتراپی یکی از جدیدترین تکنیک های درمانی سرطان است که انقلابی در درمان این بیماری ایجاد کرده و به بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان، امیدی تازه بخشیده است. این روش درمانی که از قدرت سیستم ایمنی بدن خود فرد برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند، در مقایسه با روش‌های سنتی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی، نتایج امیدوارکننده‌تری را به ارمغان آورده است.

با اینکه ایمونوتراپی برای همه افراد مبتلا به سرطان کارآمد نیست، اما می‌تواند به طور قابل توجهی طول عمر بیماران مناسب را افزایش دهد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا بیشتر درباره نحوه انجام، مزایا و معایب و سایر ابعاد این روش درمانی با شما صحبت کنیم؛ پس اگر قصد دارید برای درمان سرطان از این تکنیک استفاده کنید یا اطلاعات مفیدی را به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید:

ایمونوتراپی چیست؟

ایمونوتراپی روشی نوین و موثر در مبارزه با سرطان سینه و سایر سرطان ها است که از قدرت سیستم ایمنی بدن خود بیمار برای مقابله با سلول های سرطانی استفاده می‌کند. در حالت عادی، سیستم ایمنی بدن سلول‌ های سرطانی را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و آن‌ ها را از بین می‌برد.

با این حال، گاهی اوقات سلول‌ های سرطانی می‌توانند از سیستم ایمنی فرار کرده و به رشد و تکثیر خود ادامه دهند. ایمونوتراپی با تقویت سیستم ایمنی و یا آموزش آن برای شناسایی و حمله به سلول ‌های سرطانی، به طور موثرتری با سرطان مبارزه می‌کند.

تماس با مطب دکتر فرهاد موسی زاده

ایمونوتراپی چگونه در بدن عمل می‌کند؟

سیستم ایمنی بدن به صورت روزانه، از آلرژن ها و ویروس ها گرفته تا سلول های آسیب دیده ای که می‌توانند به سلول های سرطانی تبدیل شوند، بدن را از چنین عوامل بیگانه ای محافظت می‌کند. به طور کلی سلول های خاصی وجود دارد که دائما سعی دارند تا بدن ما را از عوامل بیگانه پاکسازی کنند.

با این حال باید این موضوع را بدانید که سرطان یک هدف متحرک است؛ به این معنا که سلول های سرطانی به دنبال طفره رفتن از دفاع سیستم ایمنی هستند. بنابراین در این مواقع با تزریق داروهای ایمونوتراپی سطح دفاعی بدن تقویت می‌شود و می‌تواند راحت تر با سلول های سرطانی مبارزه کند. به این صورت که:

  • داروهای ایمونوتراپی پیدا کردن و از بین بردن سلول های سرطانی را به سیستم دفاعی بدن آموزش می‌دهند.
  • به بدن کمک می‌کند تا با تولید سلول های ایمنی بیشتر، سلول های سرطانی را شناسایی و سپس آنها را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: انکوپلاستی چیست؟ آنکوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

ایمونوتراپی برای درمان چه سرطان هایی کاربرد دارد؟

پزشک متخصص ممکن است ایمونوتراپی را به عنوان اولین روش درمانی برای بسیاری از انواع سرطان متاستاتیک یا سرطانی که در حال گسترش است، در نظر بگیرد. در ایمونوتراپی، از روش‌ های مختلفی برای به کارگیری اجزای مختلف سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول ‌های سرطانی استفاده می‌شود. این روش درمانی را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با شیمی درمانی، درمان هدفمند یا سایر تکنیک ‌های درمانی سرطان به کار برد.

ایمونوتراپی در حال حاضر برای درمان انواع مختلف سرطان از جمله ملانوما، سرطان ریه، سرطان کلیه و سرطان سینه و … به طور موثری به کار برده می‌شود.

بیشتر بخوانید: شیمی درمانی سرطان سینه چگونه انجام می شود؟ + شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه چقدر موثر است؟

انواع ایمونوتراپی چیست؟

ایمونوتراپی انواع مختلفی دارد و همیشه نمی‌توان به راحتی در یک گروه یا نوع خاصی از درمان ها آن را قرار داد. این موضوع هم به این دلیل است که برخی از داروها یا روش های درمانی با چندین مکانیسم عمل می‌کنند و به طور همزمان در چند دسته جای می‌گیرند. بنابراین، ممکن است یک درمان خاص را با نام های مختلف یا به عنوان بخشی از گروه های درمانی مختلف بشنوید.

به عنوان مثال، نوعی از ایمونوتراپی به نام مهارکننده های نقطه چک نیز به عنوان آنتی بادی مونوکلونال یا درمان هدفمند توصیف می شود. به طور کلی انواع ایمونوتراپی عبارتند از:

  • واکسن های سرطان
  • آنتی بادی های مونوکلونال
  • بازدارنده های ایست بازرسی
  • تعدیل کننده های سیستم ایمنی
  • سلول های درمانی پذیرشی (درمان انتقال سلول  T)

ابتلا به سرطان سینه برای هر فردی می‌تواند بسیار دردناک و نگران کننده باشد؛ اما خوشبختانه با توسعه علم و فناوری در حوزه پزشکی مبتلایان قادرند تا با روش های نوین و موثری همچون ایمونوتراپی با این بیماری تهدید کننده، مبارزه کنند.

مزایای انجام ایمونوتراپی برای درمان سرطان سینه

ایمونوتراپی یک درمان موثر برای سرطان هایی است که با روش سنتی بهبود نمیابند یا بعد از انجام درمان سنتی مجددا برمی‌گردند. بر اساس گفته های موسسه تحقیقات سرطان ” ایمونوتراپی امکان کنترل طولانی مدت سرطان را فراهم می‌کند. ایمونوتراپی می‌تواند سیستم ایمنی را برای یادآوری سلول های سرطانی آموزش دهد. این (ایمنی حافظه) ممکن است منجر به محافظت طولانی مدت و بالقوه دائمی در برابر عود سرطان شود.”

Cancer immunotherapy offers the possibility for long-term control of cancer. Immunotherapy can “train” the immune system to remember cancer cells. This “immunomemory” may result in longer-lasting and potentially permanent protection against cancer recurrence.

ایمونوتراپی با چه خطراتی همراه است؟

یکی از نگرانی افراد مبتلا به سرطان سینه که ملزم به انجام ایمونوتراپی شده این این است که ایمونوتراپی چه عوارضی دارد؟

ایمونوتراپی معمولا برای درمان همه نوع سرطان سینه ای موثر نیست و ممکن است برا همه افرادی که تحت درمان آن قرار می‌گیرند تاثیر چندانی نداشته باشد. با این حال در اکثر مواقع، درمان با ایمونوتراپی می‌تواند عوارض جانبی را برای افراد به دنبال داشته باشد.

بسیاری از عوارض جانبی زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی که برای مقابله با سرطان فعال شده است، علیه سلول‌ها و بافت‌های سالم بدن نیز عمل کند. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • لزر
  • تب
  • کهیر
  • سردرد
  • ضعف
  • اسهال
  • خستگی
  • سرگیجه
  • عفونت
  • تپش قلب
  • احساس درد
  • مشکل تنفس
  • التهاب اندام
  • تورم و قرمزی
  • خارش پوست
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • دردهای عضلانی یا مفصلی
  • بالا یا پایین آمدن فشار خون

نوبت دهی اینترنتی دکتر فرهاد موسی زاده

بهترین متخصص سرطان سینه در تهران

ابتلا به سرطان سینه برای هر فردی با نگرانی های خاصی همراه است. بر همین اساس افراد با چالش های زیادی رو به رو هستند که پیدا کردن متخصص سرطان سینه خوب یکی از این چالش هاست.

دکتر فرهاد موسی زاده، متخصص برجسته سرطان سینه در تهران، با اتکا به دانش و تجربه ی خود، همراه بیماران در این نبرد نفس‌گیر است. ایشان با یاری خداوند و مهارت بی‌نظیر خود، امیدی دوباره به زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه می‌بخشند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال بهترین راه حل برای درمان هستید، دکتر فرهاد موسی زاده به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی چالش های رو به رو را پشت سر بگذارید و سلامت خود را به دست آورید.

با مراجعه به مطب ایشان، از مشاوره تخصصی و برنامه درمانی منحصر به فرد بهره‌مند شده و با خیالی آسوده، گام در مسیر بهبودی بردارید. همچنین شما می‌توانید در صورت تمایل با شماره های مندرج در سایت با ما در تماس باشید.

سوالات متداول درباره ایمونوتراپی سرطان سینه

اگر دچار سوزش یا زخم دهان هستید، ممکن است بخواهید از غذاهای اسیدی خودداری کنید، مانند: میوه های خانواده مرکبات. سس سالاد بر پایه سرکه. نوشیدنی های گازدار. نوشیدنی های الکلی. گوجه فرنگیها.
چرا دردناک است؟ دردی که هنگام انجام ایمونوتراپی ایجاد می شود، واکنش انفوزیون نامیده می شود. این یک پاسخ قوی به درمان توسط بدن است. سیستم ایمنی ممکن است ایمونوتراپی را به عنوان یک ماده خارجی تشخیص دهد و سعی کند با آن مبارزه کند و در نتیجه واکنش‌های پوستی دردناکی ایجاد کند .
ایمونوتراپی می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی را تقویت یا تغییر دهد تا بتواند سلول های سرطانی را پیدا کرده و به آنها حمله کند .

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها 3.5 / 5. تعداد امتیازات: 4

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.