لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سرطان تیروئید

تیرویید و پاراتیرویید

غده تیرویید (بزرگترین غده‌ در گردن) در بخش جلویی (قدامی) گردن و در زیر لایه‌های پوست و عضلات گردن قرار گرفته است. غده تیرویید به شکل “پروانه” است که بال‌های آن (لوب چپ و راست) در دو طرف نای (تراشه) جای گرفته است. غده تیرویید با ترشح هورمون تیرویید با تاثیر در تمام بافت‌های بدن، باعث تنظیم متابولیسم بدن می گردد. تیرویید در زیر برآمدگی حنجره قرار گرفته است. در دوران جنینی اجزای تشکیل دهنده‌ی غده تیرویید در پشت زبان واقع است، اما به طور معمول تا پیش از تولد به جلوی گردن نقل مکان می‌کند. در برخی موارد جابجایی این غده به درستی رخ نمی‌دهد و ممکن است در بالای گردن و یا حتی در پشت زبان (تیرویید زبانی) و یا فواصل خیلی دورتر (حتی تا قفسه سینه) قرار گیرد، که این موارد نادر هستند.

عملکرد غده تیرویید

عملکرد غده تیرویید شامل جذب ید (موجود در مواد غذایی) و تبدیل آن به هورمون‌های تیرویید است. این هورمون‌ها عبارتند از: تیروکسین (T4) و تیریودوتیرونین (T3). سلول‌های تیرویید با ترکیب ید و اسید آمینه تیروزین، هورمون T3 و T4 را تولید می‌کنند. سپس این هورمون‌ها به جریان خون وارد شده و به منظور کنترل متابولیسم بدن (تبدیل اکسیژن و کالری به انرژی) به سراسر بدن انتقال می‌یابند.

تنظیم متابولیسم هر سلول در بدن وابسته به هورمون‌های تیرویید است. غده تیرویید نرمال، حدود %80 T4 و حدود 20% T3 تولید می‌کند. غده تیرویید تحت کنترل غده هیپوفیز (به اندازه یک بادام زمینی در پایه مغز) است. هنگامی که سطح هورمون‌های تیرویید (T3 و T4) بسیار پایین می‌‌آید‌، غده هیپوفیز هورمون محرک تیرویید (TSH) را تولید‌ می‌کند که باعث تحریک غده تیرویید برای تولید هورمون بیشتر می‌گردد. تحت تاثیر هورمون TSH، تیروئید شروع به تولید و ترشح هورمون‌های T3 و T4 کرده و در نتیجه سطح آن‌ها در خون افزایش می‌یابد.

غده هیپوفیز نیز توسط غده دیگری موسوم به هیپوتالاموس تنظیم می‌شود. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که هورمون آزاد کننده TSH (موسوم به TRH) را تولید می‌سازد. این هورمون به غده هیپوفیز فرمان تحریک غده تیرویید می‌دهد. اختلالات غده تیرویید با اختلال در تولید هورمون های تیرویید می تواند سوخت و ساز بدن را کند یا بیش از حد زیاد کند. به دلیل تاثیر هورمون های تیرویید در متابولیسم بدن، اختلال در فعالیت این غده سبب طیف وسیعی از علایم می گردد.

افزایش یا کاهش وزن

تغییر ناگهانی در وزن بدن یکی از رایج ترین علائم تیرویید است. افزایش وزن ممکن است به دلیل سطح پایین هورمون های تیروئید و کاهش وزن بدن نیز به دلیل افزایش بیش از حد این هورمون ها باشد. مورد اول به عنوان کم کاری تیروئید و مورد دوم به نام پرکاری تیروئید معروف است.

تورم گردن و ناحیه استقرار غده تیرویید

تورم بخشی از گردن می تواند به دلیل کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد که در مراحل پیشرفته تر آن می تواند به گواتر منتهی شود. البته تورم ناحیه گردن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و برخی سرطان ها نیز شامل آن می شود که بهتر است در صورت مشاهده این علامت سریعا به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

تغییر در ضربان قلب

هورمون های تیروییدی که بر ارگان های مختلف بدن تاثیر می گذارند، می توانند بر سلامت و کارکرد قلب هم تاثیر داشته باشند. پرکاری تیروئید عمدتا سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون می گردد.

تغییر در انرژی بدن یا حالات احساسی

اختلالات تیرویید می تواند تاثیر چشمگیری بر سطح انرژی و خلق و خوی داشته باشد. کم کاری تیرویید باعث خستگی و افسردگی می‌شود. پرکاری تیرویید نیز می‌تواند باعث اضطراب، مشکلات خواب، بی حوصلگی و تحریک پذیری شود.

ریزش مو

ریزش مو یکی دیگر از نشانه هایی است که می تواند علامتی از عدم تعادل هورمون های تیرویید باشد. هر دو مورد کم کاری و ​​پرکاری تیرویید می توانند باعث ریزش مو شوند. در اغلب موارد، هنگامی که بیماری تیرویید درمان می شود، موها دوباره رشد می‌کنند.

احساس لرز یا گرگرفتگی

اختلالات تیرویید می‌تواند توانایی تنظیم دمای بدن انسان را مختل کند. افراد مبتلا به کم کاری تیرویید ممکن است مدام احساس سرما یا لرز داشته باشند. ولی این حالت در افراد مبتلا به پرکاری تیرویید متفاوت است، آنها مدام عرق می کنند و احساس گرگرفتگی و گرما دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.