لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

علت درد سینه چیست؟

علت درد سینه یا درد در سینه های برای سرطان پستان یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که برای اکثر بانوان به وجود می‌آید. در واقع، افراد معمولا به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا سرطان سینه درد دارد؟ آیا درد پستان یکی از نشانه‌های سرطان سینه است؟ در یک پاسخ کوتاه می‌توان گفت که سرطان سینه معمولا دردناک نیست. این نظر بهترین پزشکان متخصص سرطان پستان از جمله دکتر فرهاد موسی زاده است. با این حال، در صورتی که شخص احساس درد سینه غیر عادی دارد یا تغییرات جدیدی در بافت پستان خود حس می‌کند، باید حتما با یک پزشک متخصص مشورت نماید.

درد سینه چپ یا راست دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. بسیاری از بانوان (تقریبا ۷۰ درصد از زنان) در هر مقطعی از زندگی خود درد پستان را تجربه می‌کنند. اما تاکید می‌کنیم که درد سینه یا ماستالژی معمولا به سرطان سینه مربوط نیست.

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع درد سینه و علل آن بپردازیم. هدف از این مقاله این است که بدانیم در چه صورتی درد پستان نگران‌کننده است و برای حضور این معظل در علائم ابتلا به سرطان سینه چه باید کرد.

آیا سرطان سینه درد دارد؟

با یک نگاه اجمالی به نشانه‌های سرطان سینه می‌توان دریافت که درد پستان را نمی‌توان نشانه اصلی این بیماری دانست. در واقع، احساس درد در بافت سینه معمولا به دلایل متعددی ایجاد می‌گردد. با این حال، زمانی این درد می‌تواند نگران‌کننده باشد که با ایجاد تغییراتی در بافت پستان همراه شود. در چنین مواردی نیز پزشک متخصص باید با انجام معاینات فیزیکی و بررسی عکس برداری‌های تشخیصی، وضعیت بیمار را برای پیشگیری از سرطان سینه بررسی نماید.

درد سرطان سینه چگونه است؟

بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا سرطان سینه درد دارد باید گفت که درد را نمی‌توان یک نشانه اصلی برای ابتلا به سرطان سینه دانست. درد سرطان سینه برای افراد مختلف می‌تواند با نشانه‌های دیگر سرطان پستان همراه شود. بنابراین پزشک باید شرایط هر بیمار را به طور کامل بررسی نماید. زیرا ممکن است درد سینه در اثر بروز توده‌های جدید و خوش خیم بروز کند.

انواع درد سینه (درد پستان) چگونه اند؟

انواع درد سینه را می‌توان در چند گروه اصلی دسته بندی نمود. به طور کلی، درد پستان در سه نوع اصلی چرخه‌ای، غیر چرخه‌ای و خارج از پستان تقسیم بندی می‌شود. در ادامه به توضیح ویژگی‌های هر یک از انواع درد در سینه اشاره خواهیم کرد.

1- درد  در سینه در دوران قاعدگی

بسیاری از بانوان با نزدیک شدن به دوره قاعدگی خود احساس درد در بافت سینه را دارند. این نوع درد در بافت پستان در اثر نوسانات هورمونی به وجود می‌آید. پس از اتمام دوره قاعدگی، احساس درد در بافت پستان نیز از بین خواهد رفت. به این گونه درد در بافت سینه راست و چپ، درد سینه چرخه‌ای گفته می‌شود. انواع درد  در سینه در دوران قاعدگی معمولا با تورم و حساسیت پستان‌های چپ و راست نیز همراه خواهد بود.

احساس درد  در سینه در دوران قاعدگی برای بانوان آزاردهنده است. مخصوصا اگر با تورم شدید دو پستان همراه باشد. با این حال، بروز آن به صورت دوره‌ای امری طبیعی بوده و مدتی بعد برطرف خواهد شد. برای بهبود درد پستان چرخه‌ای، پوشیدن سوتین مناسب مخصوصا در هنگام ورزش و فعالیت، راهکار مناسبی است. همچنین مصرف برخی مسکن‌های بدون نسخه برای کاهش احساس درد، بلامانع خواهد بود.

2- درد  در سینه در خارج از دوران قاعدگی

گاهی ممکن است به دلایل متعدد، بافت پستان دچار آسیب شود. در چنین مواردی، احساس درد در سینه پایدارتر خواهد بود. البته این نوع درد، برخلاف درد سینه ناشی از قاعدگی، تنها در یک پستان (پستان آسیب دیده) احساس می‌شود. این نوع درد را درد  در سینه در خارج از دوران قاعدگی می‌نامند.

درد  در سینه در خارج از دوران قاعدگی نیز معمولا به صورت موقتی بروز می‌کند. این گونه دردها عمدتا پس از چند روز برطرف خواهند شد. با این حال، در صورتی که علت درد سینه عاملی مانند عفونت یا بیماری زمینه‌ای باشد، مراجعه به پزشک الزامی است. برای درمان درد  در پستان در خارج از دوران قاعدگی ناشی از عفونت، مصرف آنتی بیوتیک‌های تجویزی کمک‌کننده خواهد بود.

3- درد پستان با منشاء خارج پستان

با توجه به اینکه رشته های عصبی که پستان را عصب دهی می کنند منشا آن ها می تواند از اعصاب ناحیه ستون فقرات گردن و پشت و اعصاب بین دنده ای باشد هر مشکلی که در این نواحی وجود داشته باشه درد آن ها ممکن است در سینه بروز کند مانند آرتروز یا دیسک گردن که  می توانند درد در ناحیه سینه ایجاد کند حتی گاهی دردهای کندریت ( التهاب غضروف) و استخوانی می توانند درد در پستان ایجاد کنند.

ممکن است احساس درد در سینه چپ یا راست ناشی از فشار وارد بر بازو، قفسه سینه یا بافت پشت (کمر) باشد. برای مثال، انجام برخی ورزش‌ها و تمرینات، پارو زدن و بلند کردن اجسام سنگین، باعث تحریک و ناراحتی قسمت‌های یاد شده می‌گردند. در نتیجه، درد ایجاد شده در قفسه سینه یا بازو در سینه منتشر می‌شوند. این مساله منجر به بروز درد خارج از پستان خواهد شد.

برای درمان درد سینه با منشاء خارج سینه مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا استامینوفن مناسب است. همچنین، می‌توان با انجام برخی حرکات و تمرین‌ها، گرفتگی‌های ایجاد شده را برطرف نمود تا درد بهبود یابد.

در صورتی که احساس درد در بافت خارجی سینه تا 6 ماه برطرف نشود، باید راهکارهای دیگری اندیشیده شود. درمان درد پستان با تاموکسیفن یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی پیشنهادی در این گونه موارد است.

علل درد سینه چپ و یا راست در زنان چیست؟

علل درد سینه چپ و یا راست به عوامل متعددی نسبت داده می‌شود. از مصرف دارو تا اختلالات هورمونی، همه و همه می‌توانند یکی از علت‌های بروز درد در سینه باشند. علل درد در سینه بانوان دلایل متفاوتی با علل درد پستان در مردان دارد. در این قسمت از مقاله، به عواملی که منجر به بروز درد در سینه زنان می‌شوند، می‌پردازیم.

آیا سرطان سینه درد دارد؟

1- نوسانات هورمونی در زنان

هورمون‌های استروژن و پروژسترون، هورمون‌های زنانه هستند. هر گونه اختلال یا نوسان در میزان ترشح این هورمون‌ها، باعث بروز احساس درد در بافت سینه‌ها می‌شود. در دوره‌های مختلف از زندگی بانوان، سطح ترشح هورمون‌های زنانه تغییر می‌کند. به همین دلیل، در این بازه‌های زمانی احساس درد در سینه‌ها رایج‌تر خواهد بود. از جمله دوره‌هایی که با نوسانات هورمونی همراه هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دوره بلوغ در دختران
  • چرخه‌های قاعدگی ماهانه صرف نظر از منظم یا نامنظم بودن آن ها
  • یائسگی
  • دوران بارداری

2- شیردهی به نوزاد

با اینکه در دوران شیردهی هدف اصلی تغذیه نوزاد است، با این حال ممکن است شیر دادن به نوزاد باعث درد سینه شود. علت درد پستان در دوران شیردهی به یکی از موارد زیر مربوط می‌شود:

  • موقعیت نامناسب نوزاد
  • چفت شدن نامناسب
  • وجود عفونت در مجاری شیری
  • پمپ پستان ضعیف
  • گرفتگی سینه که معمولا در اثر وجود بیش از حد شیر در سینه‌ها رخ می‌دهد

بهترین راه برای رفع درد سینه در دوران شیردهی نوزاد، صحبت با یک مراقب بهداشتی یا مشاور شیردهی است.

3- بافت سینه فیبروکیستیک

کیست سینه، یک کیسه پر از مایع است که در بافت سینه ایجاد می‌گردد. به طور کلی، با افزایش سن در بانوان، بروز بافت فیبری، توده‌ها و انواع کیست پستان دور از انتظار نیست. در بسیاری از موارد، این گونه تغییرات هیچ گونه خطری برای فرد در پی نداشته و نیازی به درمان ندارند. با این حال، بهتر است وضعیت آن‌ها طی معاینات دوره‌ای تحت نظر یک پزشک متخصص و به طور مرتب بررسی شود.

در بسیاری از موارد برای کاهش درد سینه ناشی از تغییرات فیبروکیستیک، مصرف مسکن‌های بدون نسخه توصیه می‌شود. استفاده از گرما نیز می‌تواند به کمتر کردن احساس درد در بافت پستان کمک کند.

4- مصرف برخی داروها

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد درد در سینه شود، مصرف برخی داروها است. داروهای زیر از علل اصلی ایجاد درد در بافت پستان به حساب می‌آیند:

  • برخی از داروهای ضد افسردگی
  • آنتی هیستامین ها
  • داروهای هورمونی که برای پیشگیری از بارداری یا هورمون تراپی به کار می‌روند

درد سینه ناشی از مصرف داروها معمولا نگران‌کننده نیست. با این حال، اگر احساس درد شدید در بافت سینه خود دارید، می‌توانید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

5- بزرگ بودن اندازه پستان ها

بزرگ بودن اندازه سینه در بانوان یکی از رایج‌ترین علل درد در بافت پستان به حساب می‌آید. در واقع، بانوانی که سینه‌های بزرگی دارند دچار کشیدگی رباط‌ها و بافت سینه می‌شوند. در نتیجه، احساس درد در سینه دور از انتظار نیست. در چنین مواردی معمولا احساس درد در بافت پستان با احساس درد شدید در شانه گردن و کمر همراه می‌شود.

برای رفع درد سینه ناشی از بزرگ بودن پستان‌ها پوشیدن سوتین حمایتی مناسب کمک‌کننده خواهد بود. البته شاید بتوان از طریق انجام جراحی کوچک‌کننده سینه این مشکل را به صورت دائمی برطرف نمود. یک جراح پستان متبحر و با تجربه مانند دکتر فرهاد موسی زاده می‌تواند راهنمایی‌های لازم در این زمینه را به شما ارائه دهد.

چه زمانی درد سینه در زنان و مردان نگران‌کننده است؟

درد سینه چپ یا راست را نمی‌توان یکی از علائم اصلی برای تشخیص سرطان پستان دانست. اتفاقا در عمده موارد، وجود یک توده بدون درد در یکی از سینه‌ها، اولین علامت سرطان پستان خواهد بود. با این حال، درد سرطان سینه معمولا در ۲ تا ۷ درصد از مبتلایان به این بیماری، یک نشانه اولیه محسوب می‌شود. توجه به نشانه‌های دیگر سرطان سینه می‌تواند مشخص کند که آیا جای نگرانی درباره درد پستان هست یا خیر.

مهم‌ترین نکته این است که افراد با خودآزمایی در خانه و انجام غربالگری سرطان پستان، به طور مرتب معاینه شوند. با این که معاینات دوره‌ای نمی‌توانند از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کنند، اما بهترین راه برای تشخیص زودهنگام این بیماری به حساب می‌آیند. هر چه وجود توده‌های بدخیم در بافت پستان زودتر تشخیص داده شوند، درمان سرطان پستان راحت‌تر انجام می‌گیرد.

درد سرطان سینه چگونه است؟

یکی از سوالات رایج این است که درد سرطان سینه چگونه است و اینکه آیا سرطان سینه درد دارد؟ درد سرطان سینه عمدتا به صورت تدریجی ایجاد می‌گردد. برای افرادی که احساس درد شدید یا مداوم در پستان خود دارند، مراجعه به پزشک ضروری است. البته با این شرط که آن درد سینه را نتوان به چرخه قاعدگی یا هر علت مشخص دیگری نسبت داد.

یکی از مواردی که می‌توان درد سرطان سینه را بهتر تشخیص داد، توجه به وجود دیگر علائم سرطان پستان است. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های سرطان سینه عبارتند از:

  • احساس درد در نوک پستان
  • درد غیر قابل توضیح در هر یک از نواحی مختلف سینه
  • ایجاد توده جدید در سینه یا زیر بغل
  • بروز تغییرات غیر عادی در شکل، اندازه یا پوست سینه که با درد پستان همراه باشد
  • ایجاد تورم در یک قسمت از سینه
  • وجود فرورفتگی بر روی پوست سینه
  • ملتهب شدن یا پوسته پوسته شدن پوست نوک پستان
  • وجود ترشحات غیر عادی مانند خون از نوک سینه

در صورتی می‌توان وجود درد سینه را به درد سرطان سینه نسبت داد که یک یا چند مورد از نشانه‌های بالا نیز وجود داشته باشند. البته تاکید می‌کنیم که هر یک از علائم یاد شده می‌توانند به بیماری‌های ساده‌تر دیگر نیز مربوط باشند. بنابراین بهتر است در گام اول، نگرانی را از خود دور کرده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. هر چند معاینات دوره‌ای سینه‌ها و غربالگری سرطان پستان راهکار مناسبی برای کاهش این گونه نگرانی‌ها خواهد بود.

دیگران در دانشنامه تخصصی دکتر فرهاد موسی زاده خوانده‌اند:

  1. ماستکتومی یا عمل جراحی برداشتن سینه
  2. بازسازی پستان
  3. انکوپلاستی، جراحی زیبایی و ترمیمی پستان‌ها

احساس درد سینه در مردان چگونه است؟

بروز درد سینه در مردان معمولا بی‌ضرر و قابل درمان خواهد بود. لازم است بر این نکته تاکید کنیم که سرطان سینه در مردان با احتمال کمتر از یک درصد رخ می‌دهد. بنابراین درد بافت پستان در مردان عمدتا به درد سرطان سینه تعبیر نمی‌شود. با این حال، آقایان نیز در صورت احساس توده یا وجود تغییر در بافت سینه و نوک پستان خود، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

علل درد سینه چپ یا راست در مردان چیست؟

با توجه به اینکه بروز درد سینه در مردان معمولا به درد سرطان سینه مربوط نیست، باید به دنبال علل دیگری برای این معضل بود. برخی از رایج‌ترین دلایل درد در سینه مردان شامل موارد زیر می‌شوند:

درد سینه در مردان

  • ژنیکوماستی که به معنای ایجاد تورم غیرمعمول در سینه مردان است. این حالت عمدتا به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌گردد.
  • ابتلا به بیماری کبد، قلب یا ریه
  • آسیب به بافت چربی سینه
  • انجام ورزش‌های سنگین که باعث ایجاد کشیدگی عضلانی و کشیده شدن نوک سینه می‌شوند
  • ایجاد فیبروآدنوم، کیست و توده‌های خوش خیم
  • آسیب به گردن و شانه
  • مصرف داروهای ضد افسردگی و داروهای مربوط به هورمون تراپی

چه زمانی باید برای درمان درد سینه به پزشک مراجعه نمود؟

درد سینه راست و چپ به صورت چرخه‌ای و غیرچرخه‌ای زمانی می‌تواند نگران‌کننده شود که یکی از حالت‌های زیر باشد:

  • اگر درد بیش از 2 هفته و به صورت مداوم و بدون دلیل موجه وجود داشته باشد
  • درد شدیدی که تنها در یک ناحیه از بافت سینه احساس شود
  • دردی که با ایجاد یک توده در سینه به وجود آید
  • احساس دردی که به مرور زمان تشدید گردد
  • در صورتی که احساس درد در حین فعالیت‌های روزمره تشدید شود
  • احساس درد در بافت سینه با علائم دیگر مانند التهاب، تحریک و گرگرفتگی همراه باشد

در صورت وجود هر یک از حالت‌های یاد شده، مراجعه به پزشک ضرورت پیدا خواهد کرد. برای تشخیص علت درد سینه راست و چپ باید ماموگرافی و سونوگرافی انجام گیرد. زیرا این نوع تصویربرداری‌های تخصصی، وجود هر گونه توده یا بی‌نظمی‌های بافتی در پستان‌ها را نشان می‌دهند. در موارد نادر ممکن است انجام بیوپسی پستان نیز ضرورت پیدا کند. به این ترتیب، پزشک می‌تواند علت درد، وجود توده یا بدخیم و خوش خیم بودن توده‌های موجود را مشخص نماید.

برای تشخیص علت درد سینه به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

برای تشخیص علت درد سینه لازم است به دنبال یک پزشک متخصص پستان باشید. هر چه تجربه و مهارت پزشک متخصص بیشتر باشد، تشخیص وی مطمئن‌تر خواهد بود. بنابراین انتخاب بهترین پزشک متخصص پستان را در اولویت خود قرار دهید.

دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین متخصصین جراحی پستان در تهران به حساب می‌آیند. ایشان با تجربه فراوانی که در زمینه انواع جراحی‌های پستان (و درمان سرطان سینه) دارند، می‌توانند راهنمای شما برای تشخیص علت و درمان درد سینه باشند. برای دریافت نوبت از این پزشک معتبر و شناخته شده می‌توانید با شماره 09334376889 تماس بگیرید. آدرس صفحه اینستاگرام دکتر فرهاد موسی زاده در قسمت تماس با ما در همین صفحه قابل دسترسی است.

منابع:

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/is-breast-cancer-painful#when-to-contact-a-doctor
  2. https://www.cancer.org/latest-news/breast-cancer-symptoms-what-you-need-to-know.html
  3. https://www.breastcancer.org/treatment-side-effects/pain

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.