لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ورم سینه بعد از پروتز

ورم سینه بعد از پروتز

متناسب بودن اندازه سینه‌ها و تقارن آن‌ها نقش بسزایی در زیباتر شدن اندام زنانه دارند. با این حال، برخی افراد به دلایل ژنتیکی یا هر دلیل دیگری، سینه‌هایی با اندازه نامناسب یا غیرقرینه دارند. با اینکه استفاده از پروتز سینه می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد، اما این روش برای این گونه اشخاص، بهترین راهکار خواهد بود. یکی از عوارض استفاده از پروتز سینه، ورم سینه بعد از پروتز است. این مساله ممکن است برای فرد کمی آزاردهنده باشد. با این حال، توجه به توصیه‌های پزشک جراح برای درمان تورم سینه بعد از پروتز، راهگشا خواهد بود. به طور کلی، رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی پروتز سینه نقش مهمی در کاهش عوارض جراحی خواهد داشت.

روش‌های متعددی نیز برای کاهش تورم ناشی از پروتز سینه وجود دارند. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از سوتین فشاری، پرهیز از فعالیت‌های بدنی شدید و اصلاح سبک زندگی اشاره نمود. به جرات می‌توان گفت که انتخاب بهترین جراح پروتز سینه نیز به کاهش عوارض ناشی از جراحی کمک می‌کند. در این مقاله به بیان برخی جزییات درباره ورم سینه بعد از پروتز و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می­خوانید:

دلایل به وجود آمدن ورم بعد از عمل پروتز سینه چیست؟

در جراحی پروتز سینه، پزشک جراح برش‌هایی را در محل مورد نظر ایجاد می‌کند. این برش‌ها برای جای دادن پروتز سیلیکونی (یا هر نوع ایمپلنت سینه دیگر) لازم هستند. از سوی دیگر، تغییراتی در بافت‌ها و عضلات قفسه سینه باید ایجاد شوند. این کار کمک می‌کند تا فضای کافی برای قرار دادن پروتز سینه در جای مناسب با لیفت سینه فراهم گردد. تمامی این برش‌ها و تغییراتی که در محل جراحی ایجاد می‌شوند، عامل اصلی بروز ورم سینه بعد از عمل پروتز خواهند بود.

ورم سینه بعد از پروتز

حجم ورم سینه بعد از پروتز برای افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که انتخاب بهترین پزشک جراح پروتز سینه بسیار اهمیت دارد. زیرا هر چه تبحر و تجربه پزشک جراح سینه بیشتر باشد، میزان تغییراتی که در بافت‌های قفسه سینه ایجاد می‌گردند، حساب شده‌تر خواهند بود. از سوی دیگر، یک جراح سینه با تجربه، مهارت و توانایی‌های بالاتری در هنگام انجام جراحی پروتز سینه خواهد داشت. در نتیجه، ظرافت و دقت بیشتری به خرج داده و میزان آسیب‌های بافتی در ناحیه قفسه سینه به حداقل خواهد رسید. در صورت مراجعه به یک پزشک غیرحرفه‌ای با تجربه ناکافی در زمینه جراحی پروتز پستان، احتمال افزایش عوارض و ورم سینه بعد از پروتز افزایش پیدا خواهد کرد.

راه‌های کاهش ورم سینه بعد از جراحی پروتز شامل چه مواردی هستند؟

اقداماتی مانند افزایش حجم سینه‌ها و اصلاح وضعیت تقارن آن‌ها، تاثیر بسزایی بر زیباسازی اندام زنانه خواهند داشت. با این حال، دوران نقاهت جراحی پروتز سینه ممکن است کمی برای آن‌ها ناراحت‌کننده باشد. البته توجه به برخی راهکارها و انجام مراقبت‌های بعد از عمل پروتز سینه، میزان ناراحتی ناشی از جراحی را به حداقل می‌رساند. به طور خاص، برای کاهش ورم سینه بعد از پروتز اقدامات خاصی لازم است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بعد از عمل پروتز سینه سوتین فشاری مناسب بپوشید

ایجاد ورم سینه بعد از پروتز امری طبیعی است. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش تورم در دوران نقاهت، استفاده از سینه بند فشاری است. معمولا پزشک جراح استفاده از این نوع سوتین‌های فشاری را به مدت حداقل یک ماه توصیه می‌کند. البته از نگاه دکتر فرهاد موسی زاده بهترین بازه زمانی برای استفاده از سوتین فشاری 3 تا 6 ماه است.

عملکرد یک سوتین فشاری مخصوص برای بعد از ماموپلاستی یا عمل پروتز سینه به گونه‌ای است که پروتزهای قرار داده شده در قفسه سینه را به خوبی نگه می‌دارد. فشار وارد بر پروتزها به بیمار کمک می‌کند تا راحتی بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر، فشرده‌سازی پروتزها در ناحیه جراحی، گردش خون در این ناحیه را بهبود می‌بخشد. دقت کنید که کش سوتین به هیچ عنوان نباید بر روی زخم جراحی قرار گیرد.

هر چه میزان گردش خون در ناحیه جراحی شده بیشتر باشد، میزان تورم در این ناحیه کاهش پیدا می‌کند. به علاوه، فشار ایجاد شده از طریق سوتین فشاری، دفع سموم مضر از ناحیه جراحی را تسهیل خواهد کرد. توجه داشته باشید که میزان تنگی سوتین فشاری باید به اندازه باشد. یعنی فشار خیلی زیاد یا فشار خیلی کم به پروتزها وارد نکند. به بیان دیگر اندازه سوتین باید کاملا فیت بدن باشد. در این باره می‌توانید از پزشک جراح خود کمک بگیرید.

عوامل ورم سینه بعد از پروتز

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قزن و زیپ این گونه سوتین‌های مخصوص باید از جلوی آن باز و بسته شوند. زیرا این مشخصه کمک می‌کند تا پروتزها به طرفین متمایل نشوند. البته افراد می‌توانند در صورت لزوم به مدت چند ساعت از سوتین‌های معمولی استفاده کنند. اما ترجیحا استفاده از سوتین فنردار توصیه نمی‌شود. مواظب باشید که کش سوتین بر روی زخم جراحی فشاری وارد نیاورد.

استفاده از مکمل‌های مناسب برای درمان ورم

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توان برای کنترل ورم سینه بعد از پروتز به کار برد، استفاده از مکمل‌های مناسب است. این نوع مکمل‌های کرمی باعث بهبود اسکار ناشی از جراحی و کاهش التهاب می‌گردند. با کمتر شدن التهاب و بهبود سریع‌تر زخم‌ها، رفع ورم سینه بعد از پروتز نیز تسریع می‌گردد. با این حال، به هیچ عنوان به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خود از درمان‌های مکمل استفاده نکنید. زیرا ممکن است حساسیت‌های پوستی در ناحیه جراحی ایجاد نمایند.

برای حمام، از آب با دمای مناسب استفاده کنید

دوش گرفتن با آب داغ به هیچ عنوان برای افرادی که جراحی پروتز سینه انجام داده‌اند، توصیه نمی‌شود. زیرا جریان آب داغ باعث افزایش التهاب در محل جراحی شده و در نتیجه ورم را تشدید می‌کند. بنابراین بهتر است برای دوش گرفتن از آب گرم (و نه داغ) استفاده کنید. همچنین تا زمان بهبودی کامل از سونا و جکوزی استفاده نکنید.

از سالم بودن درن‌های جراحی مطمئن شوید

درن‌های جراحی محفظه‌هایی هستند که پزشک برای تخلیه مایعات اضافی در محل جراحی قرار می‌دهد. کلیه مایعات اضافی از محل جراحی باید به درون این درن‌ها هدایت شوند. این کار به بهبود محل جراحی و کاهش ورم ناشی از عمل پروتز سینه کمک می‌کند.

لازم است بیمار بر اساس دستورالعمل‌های پزشک، وضعیت این درن‌ها و سالم بودن آن‌ها را بررسی کند. در صورت وجود هر گونه مشکل در عملکرد درن‌ها، مراتب را باید به پزشک جراح اطلاع داد.

استفاده از لباس‌های راحت و سوتین‌های نخی

از دیگر راه‌های مناسب برای کاهش ورم سینه بعد از پروتز، می‌توان به استفاده از سوتین‌های نخی برای چند ماه پس از عمل اشاره کرد. همچنین، به بانوانی که عمل پروتز سینه انجام داده‌اند توصیه می‌شود تا از سوتین‌های زیر سیمی استفاده نکنند. زیرا سیم‌های محکمی که در زیر این سوتین‌ها به کار می‌روند محل برش را ملتهب می‌سازند. در نتیجه گردش خون مختل شده و بافت‌های این ناحیه تحریک می‌گردند. این مساله می‌تواند ورم سینه بعد از پروتز را تشدید نماید.

از انجام فعالیت‌های بدنی شدید خودداری کنید

اگر عمل پروتز سینه انجام داده‌اید به هیچ عنوان نباید فعالیت بدنی شدید داشته باشید. در واقع، تا زمانی که پزشک اجازه انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی را به شما نداده است، نباید آن‌ها را انجام دهید. زیرا حرکات شدید و فعالیت‌های بدنی پر تحرک، باعث ایجاد التهاب در ناحیه برش جراحی می‌شود. همین مساله به خودی خود ورم سینه بعد از عمل پروتز را تشدید خواهد کرد.

بهترین زمان برای شروع مجدد فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های تخصصی، توسط پزشک معالج تعیین خواهد شد. معمولا پزشک جراح سینه به بیمار توصیه می‌کند تا چند هفته بعد از جراحی، فعالیت‌های ورزشی نداشته باشد. این مساله درباره داشتن رابطه جنسی نیز صدق می‌کند.

از بردن اجسام سنگین به بالای سر خودداری کنید

بلند کردن اجسام سنگین و بردن آن به بالای سر، فشار زیادی به بافت‌های قفسه سینه وارد می‌کند. این مساله میزان التهاب و فشار وارد بر ناحیه جراحی را افزایش می‌دهد. در نتیجه بخیه‌های ناحیه جراحی تحریک شده و شدت ورم سینه بعد از پروتز افزایش می‌یابد. به این ترتیب، بهتر است تا چند هفته پس از جراحی پروتز سینه مراقب حرکات بدنی خود باشید.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

بدون شک یکی از مراقبت‌های مهم برای بهبود ورم سینه بعد از پروتز، اصلاح عادات غذایی است. زیرا داشتن عادات سالم غذایی به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. بهتر است از یک رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین و فیبر استفاده کنید. فیبر موجود در سبزیجات به بهبود وضعیت گوارشی کمک می‌کند. در نتیجه احتمال یبوست و تشدید تورم بدن، مخصوصا در ناحیه جراحی، به حداقل می‌رسد. نوشیدن آب کافی در طول روز نیز به دفع سموم بدن کمک می‌کند.

وضعیت خوابیدن خود را اصلاح کنید

در دوران بعد از عمل پروتز سینه استراحت کافی داشته باشید. هر چه به بدن خود استراحت بیشتری بدهید، تمرکز بدن بر درمان خود افزایش پیدا می‌کند. در هنگام خوابیدن، به پشت بخوابید. البته لازم است محل خواب خود را در وضعیت شیبدار قرار دهید. برای این کار می‌توانید از چند بالش اضافه در پشت یا زیر سر خود استفاده کنید. در واقع، اگر سر بالاتر از قفسه سینه قرار گیرد، میزان کشش و جابجایی سینه‌ها توسط نیروی جاذبه به حداقل می‌رسد. در نتیجه گردش خون بهبود پیدا کرده و ورم سینه بعد از پروتز به حداقل می‌رسد.

پیاده روی داشته باشید

علیرغم اینکه داشتن فعالیت‌های ورزشی سنگین باعث افزایش ورم بعد از پروتز سینه می‌شود، پیاده روی‌های کوتاه برای فرد مفید هستند. در واقع، تحرک متعادل، ورزش‌های سبک و پیاده روی‌های کوتاه می‌توانند گردش مایعات در بدن را بهبود ببخشند. این گونه حرکات به تخلیه مایعات اضافی که باعث افزایش ورم سینه بعد از پروتز می‌شوند، کمک می‌کنند.

صبور باشید

از بین رفتن ورم بعد از پروتز سینه به زمان و صبوری نیاز دارد. در هفته اول پس از جراحی پروتز سینه، حجم ورم سینه بعد از پروتز به حداکثر می‌رسد. تورم ناشی از جراحی تا چند هفته بعد از عمل پروتز ادامه دارد. البته در عمده افراد، ورم ناشی از جراحی پروتز سینه پس از سه هفته کاهش می‌یابد.

ورم سینه بعد از پروتز معمولا بین دو تا سه ماه پس از جراحی به طور کامل برطرف می‌گردد. اسکار ناشی از جراحی پروتز سینه نیز در طول ماه‌های پس از جراحی به تدریج کمرنگ‌تر خواهد شد. تغییرات ظریفی که در سال اول پس از جراحی پروتز به وجود می‌آیند، کمک می‌کنند تا پروتزها در موقعیت نهایی خود قرار گیرند.

به این ترتیب لازم است برای رسیدن به نتیجه نهایی و از بین رفتن ورم سینه بعد از پروتز، کاملا صبور باشید. رعایت دستورالعمل‌های پزشک می‌تواند تمامی بازه‌های زمانی یاد شده را کوتاه‌تر نماید.

مراقبت بعد از پروتز

چه مدت زمانی طول می‌کشد تا ورم کاهش یابد؟

ورم بعد از جراحی پروتز سینه، در روزهای اولیه پس از جراحی، به حداکثر می‌رسد. به طوری که معمولا بیماران در سومین روز بعد از عمل، بیشترین حجم ورم را تجربه خواهند کرد. پس از آن در مدت ۲ تا ۳ هفته، میزان ورم سینه بعد از پروتز کاهش پیدا می‌کند. در هفته ششم بعد از جراحی پروتز سینه، کاهش ورم مشهودتر خواهد بود. به طوری که تا حدودی می‌توان نتیجه پروتز را به طور واضح‌تر مشاهده نمود.

نتیجه نهایی جراحی پروتز سینه عمدتا پس از ۳ تا ۴ ماه قابل مشاهده است. در واقع، با گذشت سه تا چهار ماه پس از عمل پروتز، ورم ناشی از جراحی پروتز سینه تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

نکته بسیار مهمی که در این باره وجود دارد، نقش پزشک جراح پروتز سینه بر مدت زمان بهبودی ورم بعد از پروتز است. به طور کلی، یک پزشک مجرب به دنبال آن است تا کمترین میزان تهاجم بافتی در محل جراحی، بیشترین تغییر را ایجاد نماید. این مساله باعث افزایش ظرافت در حین جراحی شده و دوران بهبودی ورم سینه بعد از پروتز را کاهش می‌دهد. از نظر دکتر فرهاد موسی زاده نیز دقت و ظرافت پزشک جراح حین عمل، دوران نقاهت جراحی پروتز سینه را کاهش خواهد داد.

در نظر داشته باشید که وجود ورم سینه بعد از پروتز طبیعی است. این ورم حتی تا روز سوم نیز می‌تواند افزایش پیدا کند. اما پس از آن باید شدت ورم به تدریج کاهش یابد. در صورتی که شدت ورم بیشتر از حد معمول شده و کم نشود، حتما باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

آیا برای کاهش ورم سینه باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی لازم است برای درمان ورم بعد از پروتز سینه به پزشک مراجعه کنیم که شدت ورم به طور غیرطبیعی زیاد شود. پیش از این اشاره کردیم که ورم ناشی از جراحی پروتز سینه باید از روز سوم روند کاهشی داشته باشد. به طوری که در هفته ششم، به کمترین مقدار برسد. حال اگر شدت ورم به طور غیرطبیعی زیاد شده و بهبودی نداشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این، وجود برخی علائم، مراجعه به پزشک جراح پروتز سینه را ضروری می‌سازد. حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه شدید، تغییر رنگ در پاها یا بازوها، جمع شدن مایع در محل جراحی (سروما)، کبودی وسیع در ناحیه سینه و تورم ناشی از حساسیت به پروتز از جمله این علائم هستند. هر گونه سهل انگاری و بی‌توجهی به این علائم می‌تواند خطراتی را برای فرد در پی داشته باشد.

به منظور دریافت پاسخ پرسش‌های خود در زمینه ورم سینه بعد از پروتز می‌توانید با دکتر فرهاد موسی زاده صحبت کنید. اطلاعات تماس جهت برقراری ارتباط با ایشان، در قسمت تماس با ما ارائه شده است.

 

منابع:

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.