لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

شانس درمان سرطان سینه در زنان چقدر است؟

بر اساس نظریه انجمن سرطان آمریکا، درمان سرطان به معنای حذف کامل بیماری، بدون عود آن است. با توجه به اینکه درباره درمان کامل سرطان نمی‌توان چنین ادعایی داشت، بنابراین تنها می‌توان گفت که سرطان در حال بهبودی است. بهبودی کامل سرطان پستان به معنای از بین رفتن علائم و نشانه‌های بیماری به طور کامل است؛ به طوری که هیچ گونه سلول سرطانی در بافت پستان یافت نشود. با این دیدگاه می‌خواهیم ببینیم که شانس درمان سرطان سینه در زنان چقدر است. در ادامه این مطلب، نکاتی را درباره افزایش موفقیت در درمان سرطان پستان ارائه خواهیم داد.

آیا سرطان سینه درمان‌پذیر است؟

شانس درمان سرطان سینه

شانس درمان سرطان سینه، در عمده افراد مبتلا به این بیماری، بسیار بالا است. به طوری که درصد بسیاری از بیماران، درمان کاملا موفقیت آمیزی داشته و دچار عود سرطان پستان نخواهند شد. در مورد اینکه آیا امکان درمان سرطان سینه وجود دارد یا خیر و اینکه شانس درمان این بیماری چقدر است، باید فاکتورهای مختلفی را بررسی کنیم. از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند بر شانس درمان سرطان پستان در بانوان تاثیر بگذارند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نوع سرطان پستان
  • گرید و استیج سرطان سینه
  • اینکه آیا سرطان سینه گیرنده HER2 مثبت است یا خیر
  • انواع روش‌های درمانی که برای بیمار به کار می‌روند

نکته‌ای که درباره میزان موفقیت درمان سرطان سینه وجود دارد، مرحله تشخیص بیماری است. هر چه بیماری در فرد، زودتر تشخیص داده شود، پیچیدگی درمان‌ها کمتر بوده و نتیجه حاصل از آن رضایت بخش خواهد بود.

شانس درمان سرطان سینه برای تومورهای پیشرفته چقدر است؟

رسیدن به بهبودی کامل برای سرطان‌های پیشرفته دشوارتر از سرطان‌ها در مراحل اولیه است. با این حال، پزشک متخصص همواره در تلاش است تا با استفاده از روش‌های درمانی مختلف، به درمان بیمار کمک کند. در حالت کلی، درمان سرطان پیشرفته، بیشتر از آن که به دنبال بهبودی کامل باشد، اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  1. از بین بردن علائم بیماری
  2. طولانی‌تر کردن عمر بیمار
  3. کوچکتر کردن تومور
  4. کند کردن رشد سرطان در فرد

یادآوری می‌کنیم که در فرایند درمان سرطان پستان، به جای نگرانی و بررسی شانس درمان، باید به دنبال یک پزشک متخصص و مجرب باشید. زیرا تجربه و دانش پزشک، نقش موثری در افزایش شانس درمان خواهد داشت.

شانس درمان سرطان پستان در مراحل مختلف بیماری

بسته به اینکه بیماری سرطان پستان در چه مرحله‌ای تشخیص داده شود، میزان موفقیت درمان متفاوت است. در ادامه، نقش استیج سرطان پستان بر شانس درمان آن را بررسی می‌کنیم.

شانس درمان سرطان سینه

در مجله سلامتی دکتر موسی‌زاده بخوانید:

  1. ارتباط لتروزول با سرطان سینه
  2. چه ارتباطی بین سرطان سینه با رحم و تخمدان وجود دارد؟
  3. عوارض رادیوتراپی سینه

1- موفقیت درمان سرطان سینه در استیج ۱

هنگامی که سرطان پستان در فرد بیمار، در مرحله ۱ تشخیص داده شود، میزان تهاجم تومور بسیار کم خواهد بود. در نتیجه، شانس درمان سرطان سینه، افزایش می‌یابد. معمولا گزینه‌های درمانی مختلفی برای بهبودی سرطان به کار می‌روند. اولین مرحله درمان برای سرطان پستان با استیج ۱، جراحی و پس از آن رادیوتراپی است.

البته گاهی پزشک از روش‌های درمانی دیگر مانند شیمی درمانی و هورمون تراپی نیز کمک می‌گیرد. این کار به افزایش شانس درمان سرطان سینه و پیشگیری از عود بیماری کمک می‌کند.

2- موفقیت درمان سرطان سینه در استیج ۲

در این مرحله از بیماری، سلول‌های سرطانی در بافت سینه و غدد لنفاوی یافت می‌شوند. استفاده از یک برنامه درمانی ترکیبی برای درمان این بیماران، راهکار مناسبی است. جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون تراپی، به افزایش شانس درمان سرطان سینه استیج ۲ کمک می‌کنند.

3- موفقیت درمان سرطان سینه استیج ۳

در سرطان سینه به استیج 3، تومور به چندین غده لنفاوی، گسترش پیدا می‌کند. درمان بیماری در این مرحله، نسبت به استیج ۱ و ۲ پیچیده‌تر خواهد بود. با این حال، با انجام جراحی ماستکتومی و کمک گرفتن از روش‌های درمانی دیگر، می‌توان به بهبود سرطان پستان در فرد کمک کرد.

زمانی می‌توان شانس درمان سرطان سینه استیج ۳ را افزایش داد که از ترکیبی از روش‌های مبتنی بر دارو استفاده شود. درمان‌های سیستمیک مانند شیمی درمانی و مصرف داروهای هدفمند سرطان مفید هستند. همچنین، هورمون تراپی برای این مرحله از بیماری، روش مناسبی است. در نظر داشته باشید که وضعیت سلامت عمومی بیمار، گرید سرطان و نحوه پاسخ فرد به درمان، می‌تواند شانس موفقیت در درمان را تحت تاثیر قرار دهد.

4- موفقیت درمان سرطان سینه استیج ۴

پیشرفته‌ترین مرحله سرطان را با استیج ۴ مشخص می‌کنند. سرطان پستان متاستاتیک همان استیج ۴ است که در آن بیماری به مغز، استخوان‌ها، کبد یا ریه‌ها گسترش پیدا کرده است. هر چند این مرحله از سرطان پستان، درمان‌پذیر نیست. اما روش‌هایی درمانی برای بهبود کیفیت زندگی بیمار وجود دارند.

در واقع پزشک متخصص به بیمار کمک می‌کند تا از روش‌های مختلف درمانی کمک گرفته و عمر طولانی‌تری داشته باشد. لطفا توجه داشته باشید که میزان تجربه پزشک معالج شما در درمان انواع سرطان سینه متاستاتیک، می‌تواند شانس درمان سرطان سینه را افزایش دهد.

برای افزایش شانس درمان سرطان پستان چه کنیم؟

هنگامی شانس درمان سرطان سینه زیاد می‌شود که زمان ابتلا به بیماری را تشخیص دهیم. زمان ابتلا به سرطان پستان مشخص نیست؛ اما زیر نظر گرفتن آن، به تشخیص زود هنگام بیماری کمک می‌کند. به همین دلیل، همه بانوان در سنین بالای ۳۰ سال، باید غربالگری سرطان سینه را جدی بگیرند. این مساله برای افرادی که فاکتورهای خطر سرطان سینه (وراثت، سن بالا، منارک و …) را دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تاثیر غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان پستان عبارت است از بررسی‌های دوره‌ای و منظم زیر نظر یک پزشک متخصص. در برنامه غربالگری سرطا، پزشک وجود توده‌های جدید در بافت پستان را چک می‌کند. برای غربالگری لازم است شخص سونوگرافی، ماموگرافی،‌ام آر آی (MRI) و سی تی اسکن انجام دهد. البته نوع تصویربرداری را پزشک متخصص تعیین می‌کند. گاهی توده‌های جدیدی که در تصاویر سونوگرافی و ماموگرافی مانند فیبروگلاندولار در ماموگرافی مشاهده می‌شوند، به بررسی‌های بیشتری نیاز دارند. در چنین مواردی ممکن است انجام بیوسی پستان نیز لازم باشد.

در هر حال، هنگامی که غربالگری سرطان پستان در بازه‌های زمانی ۶ ماهه یا یک ساله انجام گیرد، تشخیص سرطان سینه در کوتاه‌ترین زمان امکان‌پذیر می‌شود. در چنین شرایطی، بیماری در مراحل اولیه خواهد بود و شانس درمان سرطان سینه افزایش پیدا می‌کند.

آیا می‌توان از عدم بازگشت سرطان پستان مطمئن بود؟

در یک کلام خیر. متاسفانه هیچ کس نمی‌تواند این تضمین را بدهد که سرطان هیچ گاه عود نکند. حتی هنگامی که فرایند درمان بیمار تکمیل می‌شود و آزمایش‌ها، هیچ گونه سلول سرطانی را در محل نشان نمی‌دهند.

شانس درمان سرطان سینه

پس از انجام یا در حین آزمایش‌های تکمیلی، ممکن است سلول‌های سرطانی کوچکی در بافت پستان وجود داشته باشند. اگر این سلول‌ها تشخیص داده نشده و به تدریج بزرگ گردند، تومورهای جدیدی را ایجاد می‌کنند. حتی ممکن است این سلول‌ها به تدریج به قسمت‌های دیگری از بدن انتقال یابند. هنگامی که تومورهای جدید در پستان و بافت‌های دیگر بدن شروع به رشد می‌کنند، به معنای عود سرطان سینه است. این وضعیت، درمان بیماری را دشوارتر خواهد کرد.

بهترین پزشک برای درمان سرطان پستان

پیش از این اشاره کردیم که مواردی مانند استیج و گرید بیماری و وضعیت بیمار بر شانس درمان سرطان سینه تاثیرگذار هستند. با این حال، تجربه پزشک معالج نیز می‌تواند بر دریافت پاسخ مناسب از درمان تاثیرگذار باشد. به طوری که گاهی حتی بیماری‌های پیشرفته نیز قابل درمان می‌شوند.

دکتر فرهاد موسی زاده، یکی از بهترین و مجرب‌ترین متخصصان در زمینه جراحی پستان هستند. ایشان تجربه فراوانی در زمینه درمان سرطان سینه دارند. تجارب ارزشمند دکتر فرهاد موسی زاده می‌تواند به افزایش شانس درمان سرطان سینه در بیماران کمک کند. برای تماس با ایشان می‌توانید به قسمت نوبت دهی یا تماس با پزشک مراجعه کنید.

شانس درمان سرطان سینه

منابع:

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/is-breast-cancer-curable
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/8328-breast-cancer-recurrence
  3. https://www.healthline.com/health/breast-cancer/survival-facts-statistics#improving-outlook

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.