لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

هیدرآدنیت چرکی پستان

هیدرآدنیت چرکی یکی از عارضه های پوستی است که نقاط مختلفی را درگیر می کند. زیر سینه ها، زیر بغل و باسن از مهم ترین نقاطی هستند که دچار این عارضه می شوند. هیدرآدنیت چرکی پستان نوعی از این بیماری است.  معمولا باعث ایجاد برجستگیهای دردناکی زیر پوست می شود. در این مقاله اطلاعات مورد نیاز شما درباره هیدرآدنیت چرکی پستان ارائه شده است.

آنچه در مورد هیدرآدنیت چرکی در پستان خواهید خواند:

هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

این بیماری، باعث ایجاد برجستگی های چرکی در محل رشد موهای بدن و زیر پوست می شود. این برجستگی ها در اکثر موارد، پر از چرک هستند و در صورتی که باز شوند، بوی بدی دارند. آن ها دردناک هستند. به همین دلیل ممکن است زندگی بیماران را از جنبه های مختلف تحت تأثیر قرار دهند. ممکن است در انجام برخی از حرکت ها محدودیت ایجاد کنند. یا ظاهر ناخوشایندی برای بدن به وجود آورند و باعث کاهش اعتماد به نفس درافراد شوند.

هیدرآدنیت چرکی پستان ممکن است مدت زیادی باقی بماند. به همین دلیل بیمار باید اقدامات پزشکی لازم در جهت بهبود علائم ناشی از این بیماری را انجام دهد.

مراحل هیدرآدنیت چرکی

این بیماری شامل سه سطح مختلف است. بعد از ابتلا به مرور زمان شدیدتر می  شود و نشانه های بیشتری را ایجاد می کند. این مراحل عبارتند از :

  • مرحله اول: وجود یک برجستگی تنها.
  • مرحله دوم: وجود برجستگی های چرکی در یک رشته کوتاه.
  • مرحله سوم: برجستگی های چرکی که بخش نسبتا گسترده ای از پستان ها را در برگرفته اند و احتمالا باعث ایجاد زخم نیز می شوند.

علت های هیدرآدنیت چرکی پستان

علت های هیدرآدنیت چرکی پستان

پزشکان هنوز به علت دقیق این بیماری پی نبرده اند. آنها احتمال می دهند هیدرآدنیت چرکی به دلیل ژن های فرد و شرایط محیطی او به وجود می آید. طبق مطالعات نشان داده شده است که خانم ها بیشتر از آقایان به این عارضه مبتلا می شوند. احتمال ابتلا به این بیماری در صورتی که فرد اضافه وزن داشته باشد یا سیگار بکشد، بیشتر خواهد بود. همچنین افرادی که سابقه ابتلا به آکنه را دارند، بیشتر از دیگران دچار هیدرآدنیت چرکی پستان می شوند.

مطالعات نشان داده است که یک سوم از افراد مبتلا به این بیماری، شخصی در اقوامشان داشته اند که به چنین عارض های مبتلا بوده است. هیدرآدنیت چرکی بین فرد مریض و سالم منتقل نمی شود. بنابراین شما نه این بیماری را از کسی می گیرید و نه آن را به کسی انتقال می دهید.

علائم هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

این بیماری معمولا در هر دو پستان ایجاد می شود. همچنین ممکن است در سایر نقاط بدن مانند زیر بغل نیز مشاهده شود. در ادامه علائم این مشکل را می خوانید.
• وجود یک برجستگی دردناک و ملتهب زیر سینه ها می تواند اولین علامت باشد. ایجاد این علامت ممکن است روزها یا ماه ها طول بکشد.

• برجستگی های ایجاد شده چرکی خواهند شد .
• این برجستگی ها احتمالا خارش دارند.
• احتمال ایجاد جوش های سر سیاه در اطراف آن ها نیز وجود دارد .
• این برجستگی ها ممکن است بهبود پیدا کنند و دوباره ایجاد شوند. اما در مواردی که بیماری پیشرفته است بهبود کامل بدون مراجعه به پزشک حاصل نمی شود.

روشهای تشخیص هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

روشهای تشخیص هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

ابتدایی ترین گام برای تشخیص این عارضه معاینه فیزیکی پزشک است. پزشک متخصص پستان با توجه به شکل، اندازه و جایگاه برجستگی های موجود روی سینه ها (و احتمالا سایر نقاط بدن) نوع عارضه را تشخیص می دهد. شما باید اطلاعات دقیقی در مورد تاریخچه پزشکی و علائم بیماری خود ارائه دهید. برای آمادگی بیشتر، لیستی از سوالات احتمالی پزشک را بیان کرده ایم .

• شروع علائم از چه مدت قبل بوده است؟
• آیا آن ها درد یا خارش دارند ؟
• آیا قبلا نیز همین علائم یا موارد مشابه به آنها را تجربه کرده اید؟
• آیا کسی در خانواده یا اقوام نزدیک شما تا کنون چنین علائمی داشته است ؟
به طور کلی هیدرآدنیت چرکی پستان در اکثر موارد با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود.

اما ممکن است پزشک برای حصول اطمینان از عدم وجود عفونت های جدی تر در بدن بیمار، از برجستگیها و مایع درون آنها نمونه برداری پستان را پیشنهاد نماید. این نمونه ها به آزمایشگاه ارسال می شوند تا عفونت های احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

روش های درمان هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

گزینه های درمان این بیماری متفاوت است و با توجه به شرایط بیمار و شدت عوارض آن تعیین می شود. برخی از بیماران مجبور می شوند چند روش مختلف را امتحان کنند تا بتوانند درمان مناسب خود را پیدا کنند.
روش های درمان این بیماری عبارتند از؛

کمپرس آب گرم

این ابتدایی ترین و ساده ترین روش برای درمان هیدرآدنیت چرکی پستان به شمار می رود. برای این کار لازم است یک لیف یا کیسه حمام تمیز را زیر آب داغ بگیرید و سپس آن را به مدت ده دقیقه روی پستانها و سایر محل های عارضه قرار دهید.

دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی ( NSAID )

برخی از داروهای بدون نسخه می توانند در بهبود درد و خارش ناشی از هیدرآدنیت چرکی پستان کمک کننده باشند. با وجود اینکه داروها بدون نسخه ارائه می شوند، اما بهتر است پیش از مصرف با پزشک متخصص در مورد علائم بیماری خود مشورت کنید. این داروها عبارتند از ؛
• آسپرین.
• ایبوپروفن .
• ناپروکسن.

آنتی بیوتیک ها

روش های درمان هیدرآدنیت چرکی پستان

این داروها برای بهبود عفونت های ناشی از برجستگی های چرکی روی پستانها کارآمد هستند. اینکه از کدام نوع آنتی بیوتیک استفاده کنید، به نظر پزشک بستگی دارد. این داروها به صورت قرص، پماد، کرم یا ژل در بازار وجود دارند. احتمالا پزشک در ابتدا استفاده از داکسی سایکلین یا مینوسایکلین را به مدت دو الی سه ماه برای بیمار تجویز می کند. در صورتی که درمان موثر واقع نشد، به سراغ موارد قوی تر مانند کلیندامایسین یا ریفامپین خواهد رفت.

کورتیکواستروئید ها

این داروها باید توسط پزشک به برجستگی های موجود زیر پستانها تزریق شوند. این روش درمان در کاهش التهاب، درد و تورم ناشی از هیدرآدنیت چرکی پستان تأثیر خواهد داشت. این روش باید هر یک ماه یک بار تکرار شود. تعداد تکرار آن به شدت بیماری بستگی دارد و معمولا بین سه تا چهار بار است. ممکن است در دوره درمان، پزشک قرص های استروئیدی را نیز برای بیماران خود تجویز کند.

داروهای هورمونی

در برخی موارد با ایجاد تغییرات در هورمون های خانمها به کمک دارو، وضعیت بیماری آنها بهتر می شود. به همین دلیل پزشک ممکن است داروهایی مانند قرص های ضد بارداری و … را برای بیمار تجویز کند. این موضوع باید حتما توسط متخصصین مربوط به حوزه پستان تعیین شود .

داروهای بیولوژیک

این داروها بر سیستم ایمنی بدن برای مقابله با هیدرآدنیت چرکی پستان تأثیر دارند. این داروها باید در مطب پزشک تزریق شوند. ممکن است حتی نیاز باشد این داروها به صورت وریدی وارد بدن شما شوند. داروهای مورد استفاده برای این روش درمانی عبارتند از ؛

  •  آدالیمومب (Adalimumab) : این دارو تنها داروی مورد تأیید FDA برای درمان بیماری هیدرآدنیت چرکی پستان و سایر قسمتهای بدن به شمار می رود.
  •  اینفیلیکسیماب ( Infliximab ) : سازمان غذا و دارو هنوز این دارو را برای درمان هیدرآدنیت چرکی تایید نکرده است. اما بسیاری از پزشکان حرفه ای برای درمان بیماران خود از آن بهره میبرند و نتایج مطلوبی می گیرند .
  •  آناکینرا ( Anakinra ) : این دارو نیز می تواند در درمان هیدرآدنیت شدید کمک کننده باشد. اما هنوز اثرات آن به اثبات نرسیده است. داروهای بیول وژیک می توانند به درمان طولانی مدت هیدرآدنیت چرکی پستان کمک کنند. اما در مقابل ممکن است عوارض جانبی مختلفی برای بیمار ایجاد کنند. به همین دلیل جزو اولویتها ی آخر برای درمان قرار میگیرند و تنها در مواردی که بیماری گسترده و شدید است، توصیه می شوند.

جراحی

این روش نیز می تواند برای درمان موقت یا دائم هیدرآدنیت چرکی موثر باشد. جراحی به روشهای مختلفی انجام می شود که در ادامه آنها را بررسی کرده ایم.

اگر برجستگی ها محدود باشند، پزشک می تواند با ایجاد برش در آنها و تخلیه چرک، برای مدتی علائم را کاهش دهد .

در روشی به نام دروفینگ ( deroofing ) پزشک برجستگی ها را به زخم های معمولی تبدیل می کند که درد چندانی ندارند. این روش برای افرادی که برجستگی هایشان همیشگی است، راهکار مناسبی به شمار میرود .

جراحی لیزر نیز روش دیگری است که برای درمان این عارضه به کار می رود که البته نیاز به بررسی بیشتر دارد . افرادی که هیدرآدنیت چرکی پستان در آن ها مقاومت بسیاری دارد و به رو شهای دیگر جواب نمی‌دهد، به جراحی نیاز دارند. البته حتی با جراحی نیز ممکن است برجستگی های چرکی دوباره در پستان یا سایر نقاط ظاهر شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش های درمانی می توانید به سایت webmd مراجعه کنید.

راه های پیشگیری از هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

راه های پیشگیری از هیدرآدنیت چرکی پستان

اگر سابقه این بیماری در خانواده شما وجود دارد، باید مراقب باشید. نکاتی در مورد سبک زندگی سالم برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد که در بهبود و پیشگیری از عارضه تأثیرگذار است.

• اضافه وزن نداشته باشید.
• سیگار را ترک کنید .
• نقاط ملتهب پوست را شیو نکنید.
• لباس های تنگ و چسبان نپوشید.
• آرامش داشته باشید.
• همیشه بدن خود را تمیز نگه دارید.

عوارض جانبی هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

مهم ترین عوارض هیدرآدنیت این است که احتمال دارد درمان نشود یا برای مدت طولانی در بدن شما باقی بماند. سایر عوارض احتمالی عبارتند از؛
• آبسه و عفونت .
• ایجاد مشکل در حرکت به دلیل دردناک بودن برجستگی ها.
• ایجاد مشکل در غدد لنفاوی .
• سرطان پوست (در موارد خیلی شدید).
• افسردگی و انزوا به دلیل شکل ناخوشایند پوست.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سایت mayoclinic را مطالعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله توضیحات جامعی در مورد هیدرآدنیت چرکی پستان ارائه شد. در صورتی که علائمی از این عارضه در زیر سینه ها یا نزدیکی پستان ها مشاهده می کنید، بهتر است هر چه سریعتر برای معاینه به یک پزشک متخصص پستان مراجعه کنید. دکتر فرهاد موسی زاده بهترین جراح عمومی و متخصص جراحی پستان در تهران به شمار می روند. ایشان تجربه بسیاری در زمینه تشخیص و درمان انواع بیماری های این عضو دارند و می توانند شما را برای درمان هر چه سریع تر هیدرآدنیت چرکی پستان راهنمایی کنند . برای رزرو وقت مشاوره،می توانید از طریق بخش تماس با ما در سایت اقدام کنید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

برای ذخیره این مقاله روی این لینک کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.