لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

مراقبت های پس از جراحی سرطان پستان

مراقبت های پس از جراحی سرطان پستان شامل مجموعه ای از عوامل مانند زمان استحمام، آغاز نرمش ها،مراقبت از درن و … می شود. درن وسیله ای است که خون آبه ها را خارج ساخته و باید حتما هر 24 ساعت یک بار ترشحات جمع شده در آن تخلیه شده و میزان آن ها برای ارائه به پزشک یادداشت شود. در واقع درمان سرطان پستان زمانی تکمیل می‌شود که شما بتوانید به درستی از بدن خود بعد از این عمل مراقبت کنید.

در این مطلب به مراقبت های پس از جراحی سرطان پستان می پردازیم تا ببینیم چطور باید پس از انجام این جراحی، به زندگی طبیعی بازگشت.

آنچه در ادامه مطلب درباره مراقبت های پس از جراحی سرطان پستان خواهید خواند:

استحمام پس از عمل جراحی

شما می توانید یک روز پس از عمل جراحی به استحمام اقدام کنید، اما نباید در محل درن، رطوبت سرایت کند.

فعالیت های عادی و روزمره پس از عمل جراحی پستان

برای مراقبت های پس از جراحی سرطان پستان توصیه می شود که به مدت 4 تا 6 هفته ، در منزل استراحت داشته باشید. البته فعالیت های فردی از روز پس از عمل، قابل اجرا خواهند بود. همین طور ورزش های عادی و سبک چون پیاده روی منعی ندارند، اما ورزش های سنگین تا دو ماه توصیه نمی شود.

همین طور لازم است که به هیچ وجه جسم سنگین با دستی که پستان سمت آن جراحی شده است، بلند نکرده و ورزش های سنگین از این سمت نداشته باشید.

دقت داشته باشید که نباید به سمت جراحی شده نیز بخوابید، زیرا این باعث ورم و مشکلات لنف ادم خواهد شد. البته در صورتی که فقط غدد لنفاوی نگهبان برداشته شده باشند، این محدودیت کمتر خواهد بود.

Nutrition-after-breast-cancer-surgery

نرمش های پس از عمل

برای مراقبت های پس از جراحی سرطان پستان توصیه می شود که نرمش های شانه و دست (مربوط به سمت جراحی شده)، از یک روز پس از عمل جراحی سینه، انجام شوند تا از خشک شدن مفصل شانه جلوگیری به عمل آید. در نظر داشته باشید که در صورت عدم انجام این نرمش ها، ریسک خشک شدن مفصل شانه وجود خواهد داشت. با خواندن مطلب ورزش‌ های بعد از عمل جراحی پستان می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

تغذیه پس از جراحی سرطان پستان

در صورتی که بیماری زمینه ای خاصی ندارید، رژیم غذایی محدودی برای شما وجود ندارد. اما اگر به بیماری های زمینه ای چون دیابت یا فشار خون مبتلا هستید، لازم است که چون همیشه رژیم خاص خود را دنبال کنید.

نکته: پس از جراحی سرطان پستان و مراقبت های پس از جراحی سرطان پستان از غذاهای رقیق کننده خون چون ادویه ها، سیر و پیاز، تا حدودی خودداری نمایید. در مطلب غذاهای مفید برای سرطان سینه این موضوع را با دقت بیشتری باز کردیم و رژیم غذایی مناسب را معرفی کردیم.

نوع لباس پس از جراحی

برای مراقبت های پس از جراحی سرطان پستان بهتر است پس از جراحی از لباس راحتی دارای زیپ استفاده کنید که پوشیدن و بیرون آوردن آن، راحت باشد. همین طور شما مجاز به پوشیدن سوتین هستید و منعی از بابت آن وجود ندارد. اما بهتر است از سوتین های راحت و نخی استفاده کنید.

رانندگی پس از جراحی سرطان پستان

بهتر است تا زمانی که هنوز درن بیرون آورده نشده است، رانندگی نکنید. همین طور اگر حرکات دست و شانه شما هنوز به حالت طبیعی بازنگشته است، از رانندگی پرهیز نمایید. در غیر این صورت ریسک عدم حرکت صحیح دست وجود داشته و خطرات رانندگی به بار خواهد آمد.

Driving-after-breast-cancer-surgery

درن و هر آن چه از آن می دانیم

پس از بسیاری از عمل های جراحی، نیاز به خروج خون آبه، ترشحات و … داریم. درن وسیله ای است که برای تخلیه خون آبه، سرم ها و ترشحات و در مواردی ترشحات عفونی استفاده می شود. به طوردرن ها کلی به دو دسته تقسیم می شوند: درن های بسته و درن های باز که هر یک تقریبا عملکرد یکسانی دارند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به کاربرد درن و روش های نگهداری آن بپردازیم.

انواع درن

درن های باز

درن های باز کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و در محلی که درن گذاشته می شود ترشحات به بیرون راه پیدا کرده و نیازمند پانسمان است.

درن های بسته

درن های بسته نیز به شکلی هستند که لوله درن در فضای داخلی شکم، سینه و … گذاشته می شود و قسمت بیرونی به یک کانتینر (محفظه یا کیسه) متصل خواهد شد. در این نوع از درن، نیازی به گذاشتن پانسمان نداریم.

درن های بسته به صورت های مختلف هستند که پیشتر نوع آکاردئونی آن کاربرد داشت که باید هواگیری شده و سپس درب درن بسته می شد تا حالت مکش آن برای خروج خون آبه و ترشحات وجود داشته باشد.

Breast-cancer-surgery

درن های جدیدتر، درن های جکسون و اسپیرال هستند که لوله آن ها داخل فضا گذاشته شده و به یک محفظه وصل می شود که شبیه به یک نارنجک است. پس از تخلیه این درن ها نیز، آن ها را هواگیری کرده و مکش ایجاد می شود تا ترشحات راحت تر تخلیه شوند.

در بعضی از مواقع این درن ها را به صورت خلاء کامل درآورده و کاملا هوا را خارج کرده و در بعضی مواقع به صورت نیمه خلاء نگه می داریم. به طور مثال در مواردی که درن را در ناحیه زیر بغل می گذاریم، برای عدم فشار به عروق و اعصاب، باید آن را به حالت نیمه خلاء یا یک چهارم خلاء درآوریم.

Types-of-drains

نحوه نگهداری درن

اصولا زمان کشیدن درن هایی که برای محل ماستکتومی یا عمل جراحی پستان استفاده شده اند، به شرایطی منتهی می شود که ترشحات دیگر خونی نبوده و میزان ترشح کمتر از 20 الی 30 سی سی در شبانه روز باشد. به عبارتی برای تخلیه درن، باید میزان ترشحات در 24 ساعت اندازه گیری شده و روی کاغذ یادداشت شده باشد و به پزشک جراح منتقل گردند. با این حساب پزشک مطمئن می شود که موعد خارج کردن درن فرا رسیده است.

در مورد اعمال جراحی پستان به حدودا بین 10 روز تا 2 هفته درن در محل باقی می ماند و در موارد نادری تا 3 هفته طول می کشد. اما غالبا زمانی بیش از این 3 هفته متصور نیستیم.

درن ها چطور در جای خود محکم می شوند؟

معمولا درن ها به وسیله یک بخیه روی پوست منطقه مورد نظر، جای می گیرد و این بخیه ها دور لوله درن گره شده و با چسب نیز محکم سازی صورت می گیرد.

Everything-we-know-from-the-drain

آیا می توان با درن حمام کرد؟

در مورد استحمام با درن، ترجیحا نباید در محلی که درن قرار دارد، آب ریخته شود. محل درن باید خشک بماند، زیرا با خیس شدن آن خطر عفونت زخم بیشتر خواهد شد.

به علاوه دقت کنید که درن از جای خود کشیده نشده و موجب تحریک زخم و افزایش درد و سوزش نشود. به علاوه اگر میزان کشش زیاد باشد، احتمال جدا شدن درن و مشکلات پس از آن وجود دارد.

مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی

بعد از عمل ماستکتومی که در واقع درمانی برای سرطان سینه است، شما باید تمامی موارد گفته شده در این صفحه را انجام دهید. در واقع مراقیت های بعد از عمل ماستکتومی و مراقبت های بعد از عمل لامپکتومی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و شامل:

  • استحمام صحیح
  • مراقبت از درن های موجود بر بدن
  • استفاده از لباس مناسب پس از جراحی
  • عدم رانندگی بعد از جراحی

می‌شوند.

جمع‌بندی

در نظر داشته باشید که مراقبت های پس از جراحی سرطان پستان و نگهداری از درن ها اهمیت زیادی در بهبود جای زخم و جراحی دارد و حتما باید مراقبت کاملا از این ابزار خروج ترشحات و خون آبه، صورت بگیرد. در صورت انجام عمل جراحی سرطان پستان می توانید سوالات و دغدغه های خود در حد فاصل دو ویزیت در مطب به صورت آنلاین در پیج اینستاگرام با دکتر موسی زاده بهترین جراح پستان مطرح نمایید ایشان در کمتر از 24 ساعت پاسخگوی مستقیم بیماران هستند.

در مورد مراقبت‌های بعد از عمل ژنیکوماستی نیز در مطلب دیگری به تفصیل صحبت کردیم.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.در صورت تمایل می توانید فایل پی دی اف این مقاله را از این قسمت دانلود نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.