لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

“بازسازی نوک پستان” بعد از درمان سرطان (نیپل و آرئول)

بازسازی-نوک-پستان

آرئول یا هاله پستان، محدوده تیره رنگ، مدور و بیضی شکل مرکز پستان است. رنگ تیره این قسمت سبب می شود که نوزاد هنگام تغذیه از شیر مادر آن را راحت تر ببیند و به دهان بگیرد. نیپل برجستگی نوک پستان است و در مرکز آرئول قرار دارد. این قسمت دارای چندین منفذ ریز است و شیر از طریق این منافذ وارد دهان نوزاد می شود. بازسازی نوک پستان یا بازسازی نیپل و آرئول مربوط به بعد از جراحی سرطان پستان می شود.

البته در برخی مواقع بازسازی نوک پستان به منظور کاهش اندازه آرئول یا بیرون کشیدن نیپل های چرخیده به سمت داخل انجام می شود. نیپل های معکوس یا نیپل هایی که به سمت داخل چرخیده اند، سبب کاهش اعتماد به نفس فرد می شوند و در شیردهی نیز اختلال ایجاد می کنند. کاهش اندازه آرئول نیز به منظور زیباتر شدن ظاهر سینه ها انجام می شود؛ اما بازسازی نیپل- آرئول یا جراحی بازسازی نوک پستان با هدف ترمیم بعد از جراحی سرطان صورت می گیرد.

روش جراحی بازسازی نوک پستان

برای جراحی ترمیمی یا بازسازی نوک پستان ها بعد از جراحی پستان از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که در ادامه به بررسی این تکنیک ها می پردازیم.

بازسازی نوک پستان از طریق تکنیک پیوند

یکی از روش های بازسازی نیپل و آرئول تکنیک پیوند است. در این تکنیک پوست از نواحی دیگر بدن از قبیل شکم و بخش های داخلی ران به سینه پیوند زده می شود. برای پیوند آرئول نیز نوک پستان باقی مانده بیمار، گوش، بینی و لگن بهترین سایت های اهدا هستند. نوک پستان باقی مانده بیمار، بهترین گزینه برای پیوند است؛ زیرا این ناحیه از بدن بیشترین تطابق را در زمینه بافت و رنگ پوست با سینه دارد.

با این حال در شرایطی که طی جراحی ماستکتومی هر دو پستان برداشته شده باشد یا در شرایطی که نوک پستان کوچک باشد، از پیوند سایر بخش های بدن استفاده می شود. در بازسازی پستان این مورد به همراه موارد دیگر به طور کامل بازسازی می‌شود.

بازسازی نوک پستان از طریق میکروپیگمنتیشن یا تاتو

بازسازی-نوک-پستان-از-طریق-میکروپیگمنتیشن-یا-تاتو

مکیروپیگمنتیشن معمولا مرحله نهایی بازسازی پستان است. بعد از ترمیم ساختار نوک پستان از میکروپیگمنتیشن استفاده می شود. این روش نسبتا سرپایی و سریع است و نیاز به بیهوشی ندارد. علاوه بر این، سبب ایجاد زخم و اسکار در محل درمان نمی شود. پس از میکروپیگمنتیشن، بافت های محل جراحی اولیه، نرم تر می شوند.

اولویت اصلی این روش، بازسازی و شبیه سازی شکل، بافت و رنگ آرئول است؛ به گونه ای که نوک پستان ها طبیعی تر به نظر برسند.

در انجام این درمان، جراح برای اینکه حداکثر تطابق را با توناژ پوستی بیمار ایجاد کند، رنگدانه های مختلف را با یکدیگر ترکیب می کند. برای اینکه توناژ مد نظر حاصل شود، نیاز به آزمودن ترکیب های مختلف است.

جراحی ترمیمی نوک پستان چه زمانی انجام می شود؟

معمولا جراحی ترمیمی نوک سینه، حدود ۳ الی ۶ ماه بعد از جراحی اولیه انجام می شود. در واقع بازسازی زمانی انجام می شود که عوارض جراحی از قبیل تورم، بهبود پیدا کرده باشند.

با این وجود بر اساس شرایط بیمار و تکنیک های استفاده شده در جراحی اولیه و جراحی ترمیمی، این زمان بندی متفاوت است.

مدت زمان انجام جراحی ترمیمی پستان و بهبودی پس از جراحی

معمولا این جراحی یک جراحی ترمیمی سرپایی است. نیازی به بیهوشی بیمار نیست و در یک جلسه یک ساعته انجام می شود. البته این زمان با توجه به وضعیت سلامتی بیمار و روش استفاده شده متفاوت است.

بیمار ظرف مدت چند روز بعد از درمان، به فعالیت های روزانه خود بازمی گردد. مراقبت های بعد از درمان در مدت زمان بهبودی تاثیر زیادی دارد.

مراقبت های بعد از درمان

رعایت مراقبت های زیر بعد از درمان ضروری است:

  • پانسمانی که روی زخم قرار داده می شود، به طور مرتب تعویض شود؛
  • بعد از میکروپیگمنتیشن اجازه دهید که کاملا خشک شود؛
  • برای مشخص شدن نتیجه نهایی میکروپیگمنتیشن باید صبور باشید. در ابتدا رنگ خالکوبی کمی تیره تر به نظر می رسد. پس از بهبودی، رنگ واقعی خالکوبی مشخص می شود؛
  • در صورتی که پزشک توصیه به استفاده از کرم های خاصی در محل درمان دارد، لازم است که در استفاده از آن دقت کافی شود؛
  • معمولا توصیه می شود که بیمار به مدت ۳ هفته از سوتین استفاده نکند. پزشک با توجه به شرایط بیمار در این زمینه او را راهنمایی می کند.

آیا MRI بعد از میکروپیگمنتیشن قابل انجام است؟

آیا-MRI-بعد-از-میکروپیگمنتیشن-قابل-انجام-است؟
در تصویربرداری MRI از خاصیت میدان مغناطیسی برای تصویربرداری استفاده می شود. به عبارت دیگر در این نوع تصویربرداری، بیمار در معرض میدان مغناطیسی قرار می گیرد. این میدان مغناطیسی روی قطعات فلزی داخل بدن تاثیرگذار است.

با توجه به اینکه در برخی جوهرهای میکروپیگمنتیشن از فلز استفاده شده است، بنابراین بیمار حتما باید قبل از MRI به پزشک اطلاع دهد که از تاتو استفاده کرده است. در صورتی که در زمان انجام تصویربرداری نیز احساس گرما در محل درمان داشت، لازم است اپراتور یا پزشک را از این موضوع مطلع کند.

آیا میکروپیگمنتیشن سبب لنف ادم می شود؟

اینکه آیا خالکوبی یا میکروپیگمنتیشن سبب افزایش احتمال لنف ادم می شود یا خیر، مشخص نیست. ورم لنفاوی در واقع تجمع مایعات لنفاوی در بافت های سطحی پوست بدن است که سبب ایجاد تورم می شود. آسیب به سیستم لنفاوی سبب ایجاد ورم لنفاوی می شود. تاکنون دقیقا مشخص نشده که چرا بعضی افراد دچار لنف ادم می شوند و بعضی افراد به آن مبتلا نمی شوند. ظاهرا عفونت، از دلایل اصلی لنف ادم است.

مزایا و معایب بازسازی نیپل و آرئول

مزایا-و-معایب-بازسازی-نوک-پستان

لازم است بیماران قبل از انجام هر جراحی زیبایی، از جوانب مثبت و منفی آن آگاهی کامل داشته باشند. در رابطه با ترمیم نوک پستان، نمی توان گفت که یک تصمیم خاص درست است یا غلط. این یک تصمیم کاملا شخصی است و هر فرد بر اساس شرایط خود، تصمیم درست را اتخاذ می کند.

مزایا نیپل و آرئول

مزیت این جراحی، احساس خوب و اعتماد به نفسی است که در فرد ایجاد می شود. بسیاری از افراد بعد از انجام جراحی ماستکتومی تمام احساس زنانگی خود را از دست می دهند. در چنین شرایطی جراحی ترمیمی، به منظور زیباتر کردن پستان ها، کمک می کند که پستان ها، از نظر شکل ظاهری به حالت قبل از جراحی شبیه شوند. به همین دلیل بیمار احساس رضایت بیشتری از بدن خود خواهد داشت.

به طور کلی هدف از انجام تمام جراحی های زیبایی ایجاد حس خوب و اعتماد به نفس در بیمار است.

معایب نیپل و آرئول

بازسازی نیپل و آرئول یا بازسازی نوک پستان، معایبی نیز دارد که در ادامه بیان شده است:

  • اولین عیب این درمان این است که به هر حال یک روش جراحی است. در این جراحی مسائلی از قبیل بی حسی موضعی و عوارض پس از آن، ایجاد زخم در ناحیه جراحی و احتمالا ناحیه اهدا همانند سایر جراحی ها در انتظار بیمار است؛
  • یک نکته قابل توجه این است که ممکن است بعد از جراحی رضایت بیمار جلب نشود. در صورتی که این جراحی انتظارات بیمار را برآورده نکند، ممکن است تاثیرات منفی به مراتب شدیدتری از جراحی اولیه در فرد داشته باشد.

البته در صورتی که ترمیم نوک پستان به خوبی انجام شود، بیمار احساسات خوبی را بعد از جراحی تجربه می کند. تاثیرات مثبت حاصل از این جراحی در بسیاری از زنان مشاهده شده است.

بازسازی نیپل و آرئول بعد از جراحی سرطان پستان

جراحی نوک پستان به منظور کاهش اندازه آرئول، بیرون کشیدن نیپل معکوس و ترمیم نوک پستان بعد از جراحی سرطان سینه انجام می شود. جراحی نوک پستان بعد از جراحی سرطان سینه در واقع یک جراحی ترمیمی است که حدود ۳ الی ۶ ماه بعد از جراحی اولیه انجام می شود.

با استفاده از این جراحی، سینه ها  ظاهری زیباتر و طبیعی تر پیدا می کنند. این درمان باعث ایجاد اعتماد به نفس در فرد می شود. دو تکنیک پیوند از سایر نواحی بدن و میکروپیگمنتیشن یا تاتو به ترتیب در بازسازی نیپل و آرئول استفاده می شوند.

این درمان، یک درمان کم عارضه است که معمولا  در جلسه ای یک ساعته انجام می شود. جراحی در صورتی که توسط پزشکی متبحر صورت گیرد، بهترین نتایج و کم ترین عوارض را به دنبال خواهد داشت.  جهت دریافت مشاوره در این زمینه با دکتر فرهاد موسی زاده به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

منابع

  1. http://ispas.ir/breast-restoration/
  2. https://www.clinicha.com/blog/surgical-nipple-surgery/
  3. https://emedicine.medscape.com/article/1274411
  4. http://breastreconstruction.org/SecondaryProcedures/NippleAreolaTattoo.html
  5. http://www.breastreconstruction.org/SecondaryProcedures/NippleAreolaReconstruction.html

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.