لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

هر آنچه باید درباره سرطان پستان بدانید

سرطان پستان (سرطان سینه) یک بیماری است که باعث می‌شود سلول‌های بدخیم در بافت پستان تکثیر شوند. در واقع سرطان سینه زمانی ایجاد می‌گردد که سلول‌های بافت سینه رشد کرده و به صورت کنترل نشده‌ای تکثیر شوند. تقسیم سلولی خارج از کنترل باعث ایجاد بافت‌ها یا توده‌های جدید تحت عنوان تومور خواهد شد.

نشانه سرطان پستان در بانوان (و به شکل محدودتر در آقایان) شامل احساس توده جدید در سینه است. البته از نشانه‌های سرطان سینه می‌توان به ترشحات خونی از نوک سینه، برگشتن نوک پستان به سمت داخل و بزرگی بیش از حد سینه نیز اشاره نمود.

توده‌هایی که در بافت پستان ایجاد می‌گردند، می‌توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. تشخیص دقیق نوع توده‌های جدید به عهده پزشک متخصص است. به گفته دکتر فرهاد موسی زاده، سونوگرافی، ماموگرافی و بیوپسی پستان از مهم‌ترین روش‌هایی هستند که برای تشخیص دقیق سرطان سینه به کار می‌روند. با این حال، ممکن است فرد به انجام برخی آزمایش‌ها نظیر تست ژنومیک پیشرفته یا ماماپرینت و بلوپرینت نیاز داشته باشند.

درخواست مشاوره سرطان پستان

چنانچه برای شما تشخیص اولیه سرطان داده شده است و نیاز به مشاوره تخصصی فوری و  نوبت جراحی سرطان با دکتر موسی‌زاده دارید فرم زیر را تکمیل نمایید

عناوین مقاله

فهرست محتوا نمایش

سرطان پستان (breast cancer) چیست؟

سرطان پستان یا برست کنسر گونه خاصی از سرطان است که عمدتا در بانوان رخ می‌دهد. سرطان سینه عبارت است از رشد بی‌رویه سلول‌ها در بافت پستان که منجر به بروز توده‌های بدخیم می‌گردد. این نوع سرطان ممکن است در آقایان نیز به وجود آید. با این حال، آمار بروز سرطان سینه در بانوان صد برابر بیشتر از آقایان است. به این ترتیب، جنسیت را می‌توان یک فاکتور خطر در ابتلا به سرطان پستان دانست.

علت اصلی ایجاد تومور در بافت پستان، وجود جهش‌های ژنتیکی در سلول‌های پستان است. این جهش‌ها عملکرد سلول را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در نتیجه، سلول به صورت کنترل نشده شروع به رشد و تکثیر خواهد کرد. تجمع سلول‌های جهش یافته یک تومور را تشکیل می‌دهند. این تومورها می‌توانند تهاجمی یا غیرتهاجمی باشند. تومورهای تهاجمی خطرناک‌تر از تومورهای غیرتهاجمی خواهند بود.

سرطان سینه نیز مانند سایر سرطان‌ها می‌تواند به بافت‌های مجاور حمله کند. در واقع، سلول‌های تومورهای تهاجمی پستان، پس از جدا شدن از تومور از طریق گردش خون می‌توانند به قسمت‌های دیگر بدن منتقل شوند. این سلول‌ها در مکان‌های جدید شروع به رشد کرده و توده‌های جدیدی را شکل می‌دهند. در این موارد، سرطان پستان از نوع سرطان پستان متاستاتیک خواهد بود.

توده خوش خیم پستان در سرطان سینه

لازم است این نکته را یادآوری کنیم که بسیاری از توده‌های سینه در سرطان پستان، خوش خیم هستند. به این معنا که این تومورها غیرسرطانی بوده و با وجود رشد غیرطبیعی، به همان بافت سینه محدود خواهند شد. این توده‌ها معمولا نیازی به درمان ندارند. در واقع، وجود این توده‌ها خطری برای سلامت و زندگی افراد در پی نخواهد داشت.
با این حال، افرادی که به توده‌های خوش خیم پستان مبتلا می‌شوند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. البته این موضوع قطعی نیست. بلکه تنها به مراقبت بیشتر نیاز دارد. دقت کنید که وجود هر نوع توده یا تغییر در بافت سینه باید توسط یک متخصص پستان بررسی گردد. این کار به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک خواهد کرد.

سرطان پستان چگونه ایجاد می شود؟

سرطان پستان غالبا با ایجاد یک تومور کوچک آغاز خواهد شد، یک تومور کوچک و محدود که به آن Lump گفته می شود. همین طور سرطان پستان می تواند به شکل رسوبات کلسیم منشا یافته و پس از آن از مسیر کانال هایی که داخل پستان جای دارند، به گره های لنفاوی وارد شده یا به شکلی دیگر از طریق جریان خون به یک یا بیشتر اعضای بدن گسترش یافته و پیش روی خواهد کرد. ممکن است که شما فقط توده در سینه سمت چپ یا سمت راست یا هر دو را داشته باشید.

بسته به انواع سرطان پستان تومور می تواند رشد کرده و در همان محدوده در بافت پستان گسترش یابد. در این صورت، دیواره پستان، غدد یا پوسته آن، می توانند بسته به شرایط آلوده شده و تحت تاثیر قرار بگیرند. لازم به ذکر است که انواع گوناگون سرطان پستان دارای سرعت رشد و پیشروی و گسترش مختلفی هستند. به طور مثال برخی از انواع سرطان پستان دارای سرعت پیشروی بسیار ضعیف بوده و سرایت آن ها به سایر اعضای بدن و حتی پخش شدن در خود بافت پستان، زمان بر خواهد بود.

اما در برخی از انواع سرطان پستان، پیشروی بسیار سریع صورت گرفته و حتی متاستاز (سرایت به سایر اندام ها)، ظرف مدت کوتاهی، اتفاق خواهد افتاد. این یکی از عوامل منفی در سرطان های پستان است که باعث می شود مدت درمان به شدت محدود شده و فرصت کافی برای شیمی درمانی و اثربخشی آن یا به هر شکل کند کردن روند بیماری وجود نداشته باشد.

سرطان پستان در توده و بافت پستان ظهور کرده و می تواند هر یک از غدد یا کانال های شیری را درگیر کند. البته در نامگذاری سرطان های پستان، فرقی بین سرطان هایی که غدد یا همان Lobular Carcinoma را درگیر کرده و یا سرطان هایی که کانال های شیری یا Ductal Carcinoma را درگیر می سازند، قائل نیستیم. به هر صورت هر نوع سرطان پستان که به شکلی در بافت پستان آغاز شده باشد، به نام سرطان پستان شناخته شده و از آن جا به هر نقطه از بدن که سرایت کند، همچنان نام سرطان پستان را با خود یدک خواهدکشید. (در صورتی که سرطان پستان به سایر نقاط بدن سرایت کند و سلول های سرطانی گسترش یابند، به آن سرطان متاستاتیک یا سرطان پیشرفته پستان گفته می شود.)

برای آگاهی از سرطان پستان، شکل سینه طبیعی را بشناسید

سینه‌ها بخش مهمی از آناتومی جنسی زنان و مردان به حساب می‌آیند. سلامت بافت سینه هم از نظر شیردهی و هم از نظر لذت جنسی برای بانوان ضرورت دارد. به همین دلیل، بافت سینه برای زنان حیاتی‌تر از آقایان خواهد بود. به این ترتیب، ابتلا به سرطان سینه می‌تواند تغییرات فراوانی در زندگی یک زن ایجاد کند. خودآزمایی سینه‌ها و غربالگری سرطان پستان به صورت دوره‌ای و منظم، به تشخیص زودهنگام توده‌های غیرطبیعی کمک خواهد کرد. آشنایی با آناتومی سینه می‌تواند کمک‌کننده باشد. در ادامه به بیان برخی جزییات درباره بافت‌ها و آناتومی سینه می‌پردازیم.

آناتومی سینه

بخش‌های مختلفی در آناتومی سینه زنان وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

لوب‌های سینه

لوب‌ها که مانند پره‌های یک چرخ نوک سینه را احاطه می‌کنند. هر سینه بین ۱۵ تا ۲۰ لوب یا بخش دارد.

لوبول یا بافت غده ای

بخش‌های کوچک‌تری در داخل لوب‌ها وجود دارند که به آن‌ها لوبول گفته می‌شود. لوبول‌ها شامل غدد ریز پیازی شکلی هستند که وظیفه تولید شیر را به عهده دارند.

مجاری شیر

بخش مهمی از بافت پستان را مجاری شیری تشکیل می‌دهند. این لوله‌های کوچک، شیر را از بافت غده‌ای یا همان لوبول‌ها به نوک سینه منتقل خواهند کرد.

آرئول پستان

ناحیه قهوه‌ای رنگ که نوک پستان را احاطه کرده است، آرئول نامیده می‌شود. بافت آرئول شامل غده‌هایی تحت عنوان غدد مونتگومری هستند. این غدد روغن روان کننده‌ای ترشح می‌کنند که از چروک شدن نوک پستان و پوست سینه در دوران شیردهی محافظت خواهد کرد.

نوک پستان

نوک پستان در مرکز ناحیه قهوه‌ای رنگ تحت عنوان آرئول قرار دارد. در بافت نوک سینه حدود 9 مجرای شیری و اعصاب وجود دارند.

رگ‌های خونی پستان

بخش مهمی از سینه را رگ‌های خونی تشکیل می‌دهند. این رگ‌ها وظیفه برقراری گردش خون در سراسر سینه‌ها را بر عهده دارند.

عروق لنفاوی

وجود عروق لنفاوی برای انتقال مایع لنف اهمیت بسیاری دارند. این رگ‌ها با به گردش در آوردن مایع لنف، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. در واقع، مایع لنف با تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت را ساده‌تر خواهد کرد. عروق لنفاوی به غدد مهمی تحت عنوان غدد لنفاوی متصل هستند. این غدد عمدتا در قفسه سینه، زیر بغل و نواحی دیگری از بدن وجود دارند.

اعصاب سینه

پیش از این اشاره کردیم که در نوک سینه‌ها، رشته‌های عصبی فراوانی وجود دارند. وجود انتهای عصبی در نوک سینه‌ها آن‌ها را نسبت به لمس و تحریک حساس می‌کنند.

پستان طبیعی چگونه است؟

بافت سینه از غده‌ها، چربی‌ها و بافت‌های پیوندی یا فیبری ساخته می‌شود. غده‌های پستان که به آن‌ها لوبول نیز می‌گویند، وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. وجود بافت‌های چربی در سینه‌ها نیز تعیین‌کننده شکل و اندازه آن‌ها هستند. غده‌ها و چربی‌های موجود در بافت سینه به کمک بافت‌های پیوندی یا فیبری در جای خود تثبیت می‌شوند.
بافت سینه در افراد مختلف متفاوت است. به همین دلیل، نمی‌توان یک ساختار واحد برای سینه همه بانوان در نظر گرفت. البته غدد شیری، چربی‌ها و بافت‌های پیوندی در ساخت سینه همه بانوان وجود دارند. با این حال، نحوه قرار گرفتن آن‌ها در کنار یکدیگر و ساختار کلی بافت پستان در بانوان با یکدیگر متفاوت خواهند بود. به این ترتیب، هیچ نوع ساختاری را نمی‌توان به عنوان یک ساختار طبیعی سینه در بانوان معرفی نمود.

تغییر در اندازه یا شکل سینه

در هر سیکل قاعدگی، اندازه و شکل سینه‌ها تا حدودی می‌تواند تغییر کند. اما معمولا پس از اتمام دوره قاعدگی، شکل و اندازه سینه‌ها به حالت عادی باز می‌گردد. در مواردی که این تغییر اندازه و تغییر شکل پایدار بوده و یا شدیدتر شود، مراجعه به یک پزشک متخصص الزامی است.
در واقع، گاهی بزرگ شدن بیش از حد اندازه سینه می‌تواند نشان دهنده رشد تومور در بافت سینه باشد. در چنین مواردی، معاینه فیزیکی و تصویربرداری‌های تشخیصی، به بررسی علت تغییر اندازه پستان کمک خواهد کرد.

عوامل خطرساز جهت ابتلا به سرطان پستان

عوامل متعددی در ایجاد سرطان پستان نقش ایفا می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوامل سرطان پستان اشاره خواهیم کرد.

جنسیت مونث در سرطان پستان

هر چند ابتلا به سرطان پستان در مردان نیز امکان‌پذیر است، با این حال بانوان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. به طوری که آمارها نشان می‌دهند میزان خطر ابتلا به سرطان پستان در بانوان ۱۰۰ برابر بیشتر از مردان است.

ژنتیک و سرطان سینه

به جرات می‌توان اصلی‌ترین عامل ابتلا به سرطان پستان را ژنتیک دانست. به طور کلی، افرادی که جهش‌های ژنی BRCA1 و BRCA2 را دارند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. شاید بتوان وجود سابقه خانوادگی سرطان سینه را یکی از نشانه‌های وجود جهش‌های ژنتیکی برای سرطان پستان دانست.

چاقی

هر چند هنوز میزان تاثیر چاقی بر ابتلا به سرطان پستان مشخص نیست، با این حال افزایش وزن بیش از حد می‌تواند در ابتلا به سرطان سینه موثر باشد. ممکن است بتوان علت این موضوع را به ترشح بیش از حد استروژن در افراد دارای اضافه وزن، مربوط دانست. لازم است به این نکته اشاره کنیم که چاقی مفرط می‌تواند در عود سرطان سینه نیز نقش موثری ایفا کند.

عدم فعالیت بدنی و احتمال سرطان پستان

آمارها نشان می‌دهند که انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی استاندارد، احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند. این موضوع می‌تواند به کاهش تجمع چربی و نرمال شدن سطح ترشح استروژن مربوط باشد.

الکلیسم یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی

بر اساس نتایج تجربی به دست آمده، الکل یکی از فاکتورهای موثر در ابتلا به سرطان سینه است. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان بهتر است مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی را حذف کنید. این مساله به طور خاص برای افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند (دارای فاکتورهای خطر دیگر هستند)، مهم‌تر خواهد بود.

درمان جایگزینی هورمون پس از یائسگی

استفاده از روش‌های هورمون تراپی پس از یائسگی، باعث افزایش استروژن در بدن می‌شود. اصولا ترشح بیش از حد استروژن یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان سینه است. بنابراین هورمون تراپی را می‌توان عامل محرک سرطان سینه دانست.

پرتوهای یونیزان

افرادی که پیش از این، پرتودرمانی قفسه سینه را پشت سر گذاشته‌اند، ممکن است به سرطان پستان دچار شوند.

منارک زودهنگام

هر چه تعداد چرخه‌های قاعدگی در دوران زندگی یک زن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، منارک زود هنگام یا همان قاعدگی زودرس را می‌توان یکی از عوامل ابتلا به سرطان پستان دانست.

دیر بچه‌دار شدن یا عدم بارداری در طول زندگی

در دوران بارداری، چرخه‌های قاعدگی حذف می‌شوند. در نتیجه، میزان استروژن ترشح شده در بدن کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب، احتمال ابتلا به سرطان پستان برای افرادی که بارداری را تجربه می‌کنند، کمتر است. هر چه تعداد دوره‌های بارداری افراد در طول زندگی بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان کاهش پیدا خواهد کرد.

سابقه قبلی سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان

در صورتی که پیش از این به سرطان سینه مبتلا شده‌اید، بیشتر از دیگران در معرض خطر سرطان سینه قرار دارید. سرطان سینه در افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند، می‌تواند به صورت عود سرطان پستان یا بروز سرطان در سینه دوم باشد.

در صورتی که در بستگان نزدیک فرد، سابقه سرطان سینه وجود داشته باشد، احتمال ابتلا برای آن فرد نیز افزایش می‌یابد.

مراقب علائم هشدار دهنده در سرطان پستان باشید

نشانه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند ابتلا به سرطان پستان را هشدار دهند. توجه به نشانه‌های سرطان سینه به تشخیص زودهنگام بیماری کمک خواهد کرد. برخی از مهم‌ترین علائم سرطان پستان عبارتند از:

  • احساس درد در زیر بغل یا سینه که با چرخه ماهانه تغییر نکند
  • خروج مایع از نوک پستان
  • ایجاد منافذ و قرمزی بر روی پوست سینه
  • به وجود آمدن جوش‌های پوستی در اطراف یا روی یکی از نوک سینه ها
  • ترشح حاوی خون از نوک سینه
  • فرورفتگی نوک پستان به سمت داخل
  • تغییر در شکل و اندازه سینه
  • پوسته پوسته شدن نوک سینه یا روی پستان

روش‌ تشخیص سرطان پستان

تصویربرداری ام آر آی (MRI) در تشخیص سرطان پستان

در این نوع تصویربرداری از آهنربای قوی و امواج رادیویی استفاده می‌شود. به کار بردن ابزار یاد شده، تصاویر واضح و دقیق از ساختارهای داخلی سینه ارائه می‌دهد. هر چه وضوح تصاویر بیشتر باشد، تشخیص توده‌های سرطانی دقیق‌تر خواهد بود.

معمولا در مواردی که ماموگرافی تصاویر چندان واضحی از بافت سینه ارائه ندهد، پزشک متخصص انجام ام آر آی را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

انجام تصویربرداری پت اسکن در سرطان سینه

در تصویربرداری پت اسکن از رنگ‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها در نواحی مشکوک علامت گذاری‌های لازم را انجام می‌دهند. برای انجام پت اسکن، اپراتور یک رنگ مخصوص را به رگ‌های بیمار تزریق می‌کند. در نهایت به کمک یک اسکنر، عکس مورد نظر از بافت پستان دریافت خواهد شد.

انجام تست‌های آزمایشگاهی برای تشخیص سرطان پستان

علاوه بر تصویربرداری‌های تخصصی، انجام برخی آزمایش‌ها نیز به بررسی وضعیت بیمار کمک می‌کند. این آزمایش‌ها با نمونه‌گیری از بافت تومور سینه یا تهیه نمونه خون انجام می‌گیرند.

آزمایش ژنومیک پیشرفته برای سرطان سینه

انجام آزمایش ژنومیک به تشریح فعالیت گروهی ژن‌های مرتبط با یکدیگر می‌پردازد. در واقع، در این آزمایش، هماهنگی عملکرد ژن‌ها با یکدیگر بررسی می‌شوند تا میزان خطر ابتلا به سرطان پستان مشخص گردد.

لازم است یادآوری کنیم که آزمایش ژنومیک با آزمایش ژنتیک متفاوت است. در آزمایش ژنتیک، به تک ژن‌ها، نوع و میزان جهش‌هایی که در آن‌ها ایجاد شده است، پرداخته می‌شود.

انکوتایپ دی ایکس سرطان پستان (DX Oncotype)

یکی از آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه انجام می‌گیرد، آزمایش انکوتایپ DX نام دارد. این نوع تست سرطان پستان، برای سرطان سینه با گیرنده استروژن (ER) مثبت مفید است. بنابراین این تست برای زنان مبتلا به سرطان پستان گیرنده استروژن منفی کاربرد ندارد.

به طور کلی، تست انکوتایپ دی ایکس از طریق تجزیه و تحلیل ژن‌های منتخب در بیوپسی پستان انجام می‌شود. این تست میزان تهاجمی بودن و عوامل خطر را در تومورها بررسی می‌کند. بنابراین، پاسخ تست انکوتایپ دی ایکس به پزشک کمک می‌کند تا میزان نیاز به شیمی درمانی و پرتو درمانی بعد از جراحی مشخص شود. هزینه تست انکوتایپ DX معمولا توسط بیمه‌ها پرداخت می‌گردد.

نتیجه تست انکوتایپ DX مشخص می‌کند که مبتلایان به سرطان پستان ER مثبت باید از همان مراحل اولیه ابتلا، شیمی درمانی را آغاز کنند یا خیر. در صورتی که بیمار از انجام شیمی درمانی خودداری کند، احتمال عود سرطان پستان در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. این مساله به تشخیص پزشک معالج نیز بستگی خواهد داشت.

تست ماماپرینت سرطان پستان (Mamaprint) + بلوپرینت (Blueprint) 

تست ماماپرینت یکی از تست‌هایی است که در مرحله تشخیص سرطان پستان به کار می‌رود. این تست کمک می‌کند تا میزان خطر متاستاز سرطان پستان در مراحل اولیه بررسی شود. این تست برای انواع تومورهای گیرنده استروژن مثبت و منفی قابل انجام است. به همین دلیل، کاربرد آن وسیع‌تر از تست انکوتایپ DX خواهد بود.

معمولا تست ماماپرینت برای بیماران زیر ۶۱ سال که به سرطان غدد لنفاوی مرحله یک یا دو مبتلا هستند، انجام می‌گیرد. با این شرط که اندازه تومور آن‌ها کمتر از ۵ سانتی متر باشد. در تست ماماپرینت، بیان 70 ژن در تومور اندازه‌گیری و بررسی خواهد شد.

تست بلوپرینت یکی از آزمایش‌های جدید مرتبط با ماماپرینت است. این تست امکان تعریف بهتر زیر گروه‌های سرطان سینه را فراهم می‌سازد. نتیجه تست بلوپرینت در سرطان پستان، برای برنامه‌ریزی درمان سرطان‌های HER2 مثبت مفید است.

نتیجه این تست مشخص می‌کند که فرد باید با شیمی درمانی و داروی هدفمند تراستوزوماب درمان گردد. البته ممکن است بیماران به این برنامه درمانی پاسخ رضایت‌بخشی ندهند. در چنین حالتی پزشک باید برنامه درمانی دیگری را برای فرد انتخاب نماید.

انواع سرطان سینه

انواع-سرطان-سینه

سرطان سینه می تواند به اشکال مختلف و در انواع متفاوتی بروز کند اما به طور کلی می توان انواع سرطان پستان را در دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی جای داد. در حالیکه سرطان تهاجمی از داکت ها یا غدد شیره به سایر بافت های مجاور پستان و قسمت های دیگر بدن سرایت می کند ، سرطان غیر تهاجمی سینه رشد آهسته ای دارد و در بافت های مجاور خود منتشر نمی شود. شایع ترین انواع سرطان سینه عبارتند از:

کارسینوم مجرای شیری درجا :

این نوع سرطان که مخفف آن DCIS است یک بیماری غیر تهاجمی است. در این نوع ، سلول های سرطانی محدود به داکت ها یا مجاری شیری می مانند و به سایر بافت های پستان حمله نمی کنند.

کارسینوم لوبولار درجا :

مخفف این نوع سرطان LCIS است و در آن توده های سرطانی تنها در غده های تولید شیر رشد و تکثیر پیدا می کنند. مانند نوع قبلی، در کارسینوم لوبولار درجا ، سلول های سرطانی به بافت های مجاور حمله ور نمی شوند.

کارسینوم تهاجمی مجرای شیری:

کارسینوم مجرای تهاجمی شایع ترین نوع سرطان سینه است و با مخفف IDC شناخته می شود. این سرطان در داکت های شیری ایجاد می شود و سپس به سرعت به بافت های مجاور خود منتشر می شود. پس از اینکه این سرطان به بافت های خارج از مجاری شیری سرایت پیدا کرد می تواند به بافت ها و بخش های مجاور پستان نیز سرایت کند.

کارسینوم تهاجمی لوبولار:

این نوع سرطان ابتدا در لوبول ها یا غده های تولید شیر ایجاد می شود و سپس به بافت های مجاور سرایت پیدا می کند.

سایر انواع کمتر شایع سرطان سینه عبارتند از:

بیماری پاژه پستان :

بیماری پاژه پستان در داکت های شیری متمرکز در نوک سینه ایجاد می شود و پس از رشد ، پوست و آرئول (هاله اطراف نوک پستان) را نیز درگیر می کند.

تومور فیلود :

این نوع سرطان پستان بسیار نادر است و در بافت های متصل کننده سینه ایجاد می شود. عمده تومورهای ایجاد شده در این ناحیه بیخطر هستند اما برخی دیگر نیز ممکن است سرطانی باشند.

آنژیوسارکوما :

این سرطان در رگ های خونی یا گره های لنفاوی پستان ایجاد می شود.

بسته به نوع سرطان پستان که فرد دچار آن می شود ، روش های درمانی نیز متفاوتند. در ادامه درباره علائم هریک از انواع سرطان سینه صحبت خواهیم کرد.

سرطان سینه التهابی

سرطان-سینه-التهابی

سرطان سینه التهابی (IBC) یکی از انواع نادر اما تهاجمی است و تنها بین یک الی پنج درصد از کل موارد ابتلا به سرطان سینه به این نوع اختصاص داده می شود. در این بیماری، سلول ها گره های لنفاوی نزدیک بافت پستان را مسدود می کنند. در نتیجه آب میان بافتی در گره ها و مجاری لنفاوی باقی می ماند. به جای ایجاد تومور، سرطان التهابی سینه باعث التهاب سینه، قرمزی و احساس داغی در آن می شود. سینه هایی که دچار این سرطان می شوند ظاهری ضخیم و زمخت شبیه به پوست پرتقال پیدا می کنند. پوست پرتقالی شدن سینه یکی از علائم این بیماری نادر است.

سرطان سینه التهابی می تواند بسیار تهاجمی باشد و به سرعت پیشرفت کند. برای همین، در صورت مشاهده علائم این سرطان به سرعت باید به پزشک خود مراجعه کنید.

سرطان سینه سه گانه منفی

سرطان سینه سه گانه منفی یکی دیگر از انواع نادر سرطان است که تنها بین 10 الی 20 درصد از افراد مبتلا به سرطان سینه را درگیر می کند. برای اینکه یک سرطان ، سه گانه منفی شناسایی شود باید هر سه ویژگی های زیر را داشته باشد:

فاقد پذیرنده استروژن باشد :

در سلول های سرطانی پذیرنده هایی وجود دارند که هورمون استروژن را به خود جذب می کند. اگر یک تومور پذیرنده استروژن داشته باشد ، می تواند با سرعت بیشتری رشد کند.

فاقد پذیرنده پروژسترون باشد :

پذیرنده های پروژسترون به در صورت قرار داشتن در سطح سلول های سرطانی می توانند هورمون پروژسترون را به خود جذب کنند. این هورمون نیز مانند استروژن ، محرک رشد و تکثیر تومورهای سرطان پستان است.

فاقد پروتئین هرتو (HER2) در سطح خود باشد :

HER2 یک پروتئین است که رشد سرطان سینه را تسریع می کند.

اگر یک تومور همه ویژگی های بالا را داشته باشد ، سرطان سینه سه گانه منفی شناخته می شود. این نوع سرطان سینه با سرعت بیشتری نسبت به سایر انواع سرطان رشد می کند. درمان این نوع سرطان مشکل است زیرا هورمون درمانی برای کنترل رشد تومورها در این نوع سرطان جواب نمی دهد.

سرطان سینه متاستاسیک

سرطان سینه متاستاسیک یک نام دیگر برای استیج چهار سرطان سینه است. این نوع سرطان در صورت عدم رسیدگی سریع ممکن است به سایر بخش های بدن مانند استخوان و ریه ها سرایت کند. در این مرحله پیشرفته سرطان سینه، آنکولوژیست یک برنامه درمانی جامع با هدف کنترل رشد و تکثیر تومورها به سایر بخش های بدن طراحی می کند.

سرطان سینه در مردان

اگر چه سرطان سینه در مردان بسیار نادر است اما به هر حال امکان رخ دادن آن صفر نیست. بنابر اعلام جامعه سرطان آمریکا ، سرطان سینه در مردان 100 برابر نسبت به زنان کمتر رخ می دهد. علاوه بر این، این سرطان در مردان سیاه پوست نسبت به مردان سفید پوست کمتر رخ می دهد. سرطان سینه در مردان به همان اندازه ای که در زنان جدی گرفته می شود باید به آن توجه شود. این سرطان در مردان نیز علائمی مشابه سرطان پستان در زنان ایجاد می کند.

نقش توده‌های پستانی در ابتلا به انواع سرطان سینه چیست؟

شاید بتوان اولین نشانه اصلی ابتلا به سرطان سینه را ظهور توده جدید در بافت پستان دانست. این توده‌ها در خودآزمایی پستان یا غربالگری سرطان سینه توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند. علت بروز توده‌های پستانی متفاوت است.

البته ترجیح ما این است که قبل از ظهور توده، سرطان طی اسکریمینگ یا غربالگری و در ماموگرافی تشخیص داده شود، در ماموگرافی می‌توان دو سال قبل از تشکبل توده ضایعه سرطانی را تشخیص داد

در دوره‌های مختلف زندگی تغییرات زیادی در بافت سینه بانوان ایجاد می‌گردند. برای مثال، در دوران شیردهی سینه‌ها دچار تغییرات ظاهری و بافتی می‌شوند. همچنین، میزان حساسیت آن‌ها در این دوران تغییر خواهد کرد. البته حساسیت‌های پستانی در چرخه قاعدگی نیز ایجاد خواهند شد.

به دلیل وجود تغییرات متعدد در بدن، هر قسمت از بافت سینه به تغییرات شیمیایی واکنش‌های متعدد نشان می‌دهند. این تغییرات میزان حساسیت و ساختار سینه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین عوارض ناشی از تغییرات یاد شده، رشد توده در سینه است.

جنس توده های پستانی از چیست؟

جنس توده‌های پستانی شامل موارد زیر خواهند بود:

  • کیست ها
  • لیپوم
  • نکروز چربی
  • فیبروآدنوم
  • آبسه که ممکن است در اثر عفونت ایجاد گردد
  • پاپیلوم‌های داخل مجاری
  • سرطان پستان
  • ژنیکوماستی در مردان

همه این توده‌ها سرطانی نیستند. توده‌های پستانی سرطانی با علائم و عوارض جانبی خاصی همراه هستند. برای مثال، در انواع سرطان سینه، افزایش ضخامت پوست سینه یا ترشحات خونی از نوک پستان می‌توانند علائم سرطانی بودن توده باشند. هر چند برای تشخیص سرطان سینه، آزمایش‌های تخصصی‌تری لازم است.

توده موجود در پستان شما به چه علتی ایجاد شده است؟

علل بسیاری برای ایجاد توده در بافت پستان وجود دارد، که سرطان پستان (سرطان سینه) نیز یکی از آن ها است. اکثر توده های ایجاد شده در پستان، به دلیل مشکل هایی نظیر پستان فیروکیستیک و کیست های پستان به وجود می آیند. فیبروکیستیک باعث ایجاد تغییرات غیر سرطانی در پستان می شود، که می تواند موجب به وجود آمدن برآمدگی و درد شود. کیست ها نیز، توده هایی ریز و پر شده از مایعات هستند.

نشانه‌ها و علائم سرطان پستان

برخی از علائم اولیه، عوارض سرطان سینه و هشدار دهنده سرطان پستان (سرطان سینه) عبارت هستند از:

  • به وجود آمدن توده در پستان یا زیر بغل
  • ضخیم شدن پوست یا تورم بخشی از پستان
  • تحریک یا کمرنگ شدن پوست پستان
  • قرمز شدن یا پوسته دادن نوک پستان
  • درد داشتن یا گود شدن نوک پستان
  • ترشح خون یا هر مایع دیگر به استثنای شیر از نوک پستان
  • هرگونه تغییر در اندازه یا شکل پستان ها به خصوص به صورت یک طرفه
  • درد در پستان
  • خارش یا تحریک پستان
  • تغییر رنگ پستان
  • قرمزی یا گود شدن پوست پستان (چیزی مانند پوست مرکبات)

البته نباید فراموش کنید که بسیاری از این وضعیت ها، ممکن است بر اثر مشکلی دیگر به وجود آمده باشد و درصورت مشاهده آن ها برای تشخیص دقیق، فقط و فقط باید به پزشک مراجعه کنید. مشخصات توده های سرطانی سینه ممکن است با توده های خوش خیم پستان یکسان باشد و بعد از معاینه دقیق نوع توده مشخص می‌شود.

علت اصلی سرطان سینه در زنان هنوز به درستی مشخص نشده است ولی عوامل زیر می‌تواند شانس ابتلا به بیماری سرطان پستان را در شما افزایش دهد:

علل بسیاری برای ایجاد توده در بافت پستان وجود دارد، که سرطان پستان (سرطان سینه) نیز یکی از آن ها است. اکثر توده های ایجاد شده در پستان، به دلیل مشکل هایی نظیر پستان فیروکیستیک و کیست های پستان به وجود می آیند. فیبروکیستیک باعث ایجاد تغییرات غیر سرطانی در پستان می شود، که می تواند موجب به وجود آمدن برآمدگی و درد شود. کیست ها نیز، توده هایی ریز و پر شده از مایعات هستند.

  • نژاد
  • سابقه خانوادگی
  • جهش ژن های مختلف مانند BRCA1

علائم سرطان پستان سه گانه منفی

علائم سرطان پستان سه گانه منفی، مشابه با آنچه برای انواع سرطان پستان گفته شد، خواهد بود. با این حال، در موارد خاصی که سرطان پستان سه گانه منفی از نوع متاستاتیک باشد، نشانه‌های زیر نیز رایج خواهند بود:

  • سرفه خشک مداوم
  • بی حسی و ضعف در نقاط مختلف بدن
  • احساس درد مداوم در مفاصل، استخوان‌ها و کمر
  • احساس تنگی نفس شدید یا ابتلا به اختلالات تنفسی
  • از دست دادن اشتها و بد غذا شدن
  • زرد شدن سفیدی چشم یا زردی پوست
  • درد، حساسیت و نفخ شکم
  • دوبینی، تاری دید و بروز مشکلات بینایی
  • تشنج و ایجاد مشکل در تعادل
  • سردردهای مداوم و شدید
  • احساس گیجی

علائم سرطان پستان کارسینوم پاپیلاری

علائم سرطان پستان پاپیلاری نیز مشابه با نشانه‌های انواع سرطان پستان است. معمولا این نوع سرطان نیز با ایجاد یک توده در بافت پستان آغاز می‌شود. همچنین ایجاد ترشحات خونی از نوک سینه یکی از نشانه‌های اصلی ابتلا به سرطان پستان از نوع کارسینوم پاپیلاری است. برخی دیگر از نشانه‌های کارسینوم پاپیلاری عبارتند از:

  • احساس درد در سینه یا قفسه سینه
  • تغییر اندازه یا شکل سینه
  • احساس درد تیز در نوک پستان و اطراف آن
  • وجود تورم در بافت سینه
  • معکوس شدن نوک سینه ها

توجه به وجود هر یک از این نشانه‌ها می‌تواند به تشخیص زودهنگام کارسینوم پاپیلاری کمک نماید.

علائم سرطان داکتال

سرطان داکتال که یکی از شایع ترین انواع سرطان پستان (سرطان سینه) است، هیچ علامت خاصی ایجاد نمی کند. به ندرت پیش می آید، که یک زن با این بیماری، توده ای در پستان یا ترشحاتی از نوک آن را مشاهده کند. با این وجود با بهره بردن از روش ماموگرافی می توان این بیماری را به سرعت تشخیص داد.

علائم سرطان لوبولار

سرطان لوبولار یکی دیگر از انواع سرطان پستان (سرطان سینه) است، که شامل بخش عظیمی از بیماران مبتلا به این سرطان می شود. بر خلاف مورد قبل، این بیماری حتی با ماموگرافی هم قابل تشخیص نیست و به دلیل عدم وجود علائم خاص قابل تشخیص نیست. اکثر موارد این نوع سرطان زمانی تشخیص داده می شوند، که پزشک به دلایل دیگری اقدام به انجام بیوپسی پستان می کند.

علائم سرطان پستان (سرطان سینه) التهابی

بر خلاف سایر سرطان های پستان، سرطان التهابی پستان (IBC) به ندرت باعث ایجاد توده های پستان می شود و ممکن است در ماموگرافی نیز رویت نشود. علائم سرطان پستان (سرطان سینه) التهابی شامل موارد زیر است:

  • پستان قرمز، متورم و حساس به لمس که خارش نیز دارد.
  • ممکن است سطح پستان ظاهری سوراخ سوراخ، شبیه به پوست پرتقال داشته باشد. (که با نام پستان ی پوست پرتقالی معروف است.)
  • احساس سنگینی، سوزش یا درد در یک پستان
  • یکی از پستان ها بزرگتر از دیگری شده باشد و به سادگی بتوان آن را تشخیص داد.
  • نوک پستان معکوس شده باشد. ( یعنی به سمت داخل فرو رفته باشد.)
  • توده هایی که در محل اتصال بازو و تنه شخص به وجود آمده باشد.

این نوع از سرطان های پستان، اکثراً باعث به وجود آمدن توده ای مشخص در داخل بافت پستان نمی شوند و نمی توان آن را به وسیله ی خود آزمایی و حتی ماموگرافی به سادگی تشخیص داد. با این وجود به دلیل تغییرات واضح در پوست پستان، در صورت مراجعه به موقع و پس از استفاده از سونوگرافی، در صورت ابتلا به بیماری، پزشک می تواند به سرعت وجود یا عدم وجود بیماری را تایید کند.

علائم سرطان التهابی پستان به سرعت به وجود آمده و گسترده می شوند. در واقع بیماری می تواند به سرعت پیشرفت کند. هرگونه تغییر ناگهانی در بافت یا ظاهر پستان باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.

برای خانم هایی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند، قرمزی، تورم، خارش و درد اغلب علائم عفونت پستان است، که با آنتی بیوتیک قابل درمان می باشد. اگر شما باردار یا شیرده نیستید و این علائم را در خود مشاهده کرده اید، پزشک باید بررسی های لازم در مورد امکان ابتلا به سرطان التهابی پستان را بر روی شما انجام دهد.

علائم سرطان پستان (سرطان سینه) متاستاتیک

علائم سرطان پستان متاستاتیک به بخشی از بدن که سرطان در آن گسترش یافته و مرحله بیماری بستگی دارد. ضمناً برخی اوقات، بیماری متاستاتیک ممکن است علامتی نداشته باشد.

با وجود آنچه گفته شد، برخی از علائم می تواند به شکل زیر باشد:

  • چنانچه قفسه سینه تحت تاثیر سرطان قرار گرفته باشد، ممکن است در بخش های اطراف پستان، دردهایی را حس کنید و یا شاهد ترشح از نوک پستان باشید.
  • چنانچه استخوان ها تحت تاثیر سرطان قرار گرفته باشند، علائم می تواند شامل درد، شکستگی، یبوست یا کاهش هوشیاری به دلیل افزایش سطح کلسیم در خون باشد.
  • اگر تومورها در ریه ایجاد شوند، علائم می توانند شامل تنگی نفس یا مشکل در تنفس، سرفه، درد دیواره پستان یا خستگی شدید باشد.
  • در صورت رسوخ سلول های سرطانی به کبد، علائم شامل حالت تهوع، خستگی شدید، تورم شکم، تورم پاها و دست ها به دلیل جمع شدن مایعات و زردی یا خارش پوست خواهد بود.
  • اگر سلول های به وجود آورنده سرطان پستان به مغز یا نخاع گسترش یابند و تومورهایی ایجاد کنند، علائم ممکن است شامل درد، سردرگمی، تحلیل رفتن حافظه، سردرد، تاری دید یا دوبینی، مشکلات تکلم، مشکلات حرکتی یا تشنج باشد.

استیج های مختلف سرطان سینه

استیج-های-مختلف-سرطان-سینه

سرطان سینه بسته به اندازه تومور و میزان انتشار آن در استیج ها یا مراحل مختلف دسته بندی می شود. سرطان هایی که به بافت های مجاور سینه و بخش های دیگر بدن سرایت پیدا کرده اند در استیج بالاتری نسبت به سرطان های لوکال و توده های کوچک پستانی قرار می گیرند. برای فهمیدن استیج سرطان سینه پزشکان باید اطلاعات زیر را داشته باشند:

  • اینکه سرطان تهاجمی یا غیر تهاجمی است؟
  • اندازه تومور چقدر است؟
  • آیا گره های لنفاوی نیز درگیر شده اند؟
  • و آیا سرطان به بافت های و اعضای مجاور بدن سایت کرده است یا خیر؟

سرطان سینه در پنج اسیتج دسته بندی می شود:

سرطان سینه استیج صفر

سرطان سینه استیج صفر همان کارسینوم مجاری شیری درجا یا (DCIS) است. سلول های سرطانی در این نوع سرطان محدود به داکت های شری باقی می مانند و به بافت های مجاور سرایت نمی کنند.

سرطان سینه استیج یک

  • استیج 1A : تومور اصلی کمتر از دو سانتی متر قطر دارد و گره های لنفاوی درگیر نشده اند.
  • استیج 1B : در این مرحله سرطان در گره های لنفاوی مجاور مشاهده شده است ولی توموری در بافت پستان مشاهده نشده و یا اندازه آن کمتر از دو سانتی متر است.

سرطان سینه استیج دو

  • استیج 2A : تومور کمتر از دو سانتی متر است و به یک الی سه گره لنفاوی مجاور خود سرایت کرده است. یا اینکه تومور بین دو الی پنج سانتی متر است ولی به گره های لنفاوی سرایت نکرده است.
  • استیج 2B : تومور بین دو الی پنج سانتی متر است و به یک الی سه گره لنفاوی سرایت کرده است و یا بزرگ تر از پنج سانتی متر است اما در گره های لنفاوی مشاهده نشده است.

سرطان سینه استیج سه

  • استیج 3A : سرطان به چهار الی نه گره لنفاوی زیر بغل سرایت کرده است و یا درون گره های لنفاوی پستان رشد پیدا کرده است. اندازه تومور اصلی می تواند متغیر باشد. گاهی نیز تومورها بزرگ تر از پنج سانتی متر هستند و سرطان در یک الی سه گره لنفاوی زیر بغل منتشر شده است.
  • استیج 3B : تومور به قفسه سینه یا پوست رسیده است و ممکن است بیش از 9 گره لنفاوی را درگیر کرده باشد.
  • استیج 3C : سرطان در ده گره لنفاوی یا بیشتر منتشر شده است. یا گره های لنفاوی نزدیک استخوان ترقوه یا گره های لنفاوی داخل پستان.

سرطان سینه استیج چهار

در استیج چهار سرطان سینه تومورهای می توانند هر اندازه داشته باشند و سلول های سرطانی آن ها در کل گره های لنفاوی نزدیک و دور و همچین اعضای دیگر بدن منتشر شده اند. پزشک با انجام آزمایشات تشخیصی مانند روش های تصویربرداری و نمونه پستان می تواند نسبت به نوع سرطان سینه و مراحل پیشرفت آن اظهار نظر کند.

روش های تشخیص سرطان پستان

روش-های-تشخیص-سرطان-پستان عکس تومور پستان

برای درک اینکه آیا علائم ایجاد شده در پستان در نتیجه سرطان هستند یا یک بیماری بی خطر ، پزشک ممکن است طیف وسیعی از معاینات و آزمایشات تشخیصی مختلف از معاینه فیزیکی پستان گرفته تا بیوپسی را انجام دهد. برای تشخیص قطعی سرطان معمولاً چند آزمایش در تکمیل یکدیگر انجام می شود. عکس توده های سرطانی در تصویر بالا نمایش داده شده است. توصیه می شود مقاله جامع روش های تشخیص سرطان پستان  را حتما مطالعه نمایید به اختصار این روش ها عبارتند از:

ماموگرافی :

این روش شایع ترین شیوه تصویربرداری و مشاهده تغییرات احتمالی در بافت پستان هاست که با استفاده از پرتوهای ضعیف اشعه ایکس انجام می شود. انجام تصویربرداری ماموگرافی در زنان بالای چهل سال به طور سالیانه ضروری است و می تواند تا حد زیادی از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری کند.

سونوگرافی پستان :

سونوگرافی یکی از روش های تشخیصی سرطان سینه است و معمولاً به منظور تفکیک توده های غیرسرطانی مانند کیست ها از توده های سرطانی استفاده می شود.

بیوپسی یا نمونه برداری از بافت پستان:

در صورتی که نتایج حاصل از تصویربرداری از بافت پستان به وسیله ماموگرافی و سونوگرافی نشان دهنده توده های مشکوک به سرطان باشد ، قدم آخر در تشخیص قطعی سرطان سینه، انجام نمونه برداری پستان یا بیوپسی است. در بیوپسی بخشی از توده مشکوک به همراه بافت مجاور آن با استفاده از نیدل برداشته می شود و برای انجام آزمایشات تکمیلی به آزمایشگاه پاتوبیولوژی ارسال می شود.

روش های درمان سرطان سینه

روش-های-درمان-سرطان-سینه

سرطان پستان، بسته به نوع و میزان گستردگی، با روش های مختلفی درمان می شود و در جواب به سوال آیا سرطان سینه درمان دارد باید بگوییم به طور معمول، یک روش درمانی به تنهایی برای رفع آن استفاده نمی شود. روش های درمانی این بیماری، به طور کلی به دسته های زیر تقسیم می شوند:

جراحی :

جراحی معمولاً خط مقدم مبارزه با سرطان سینه است که خود انواع مختلفی داشته و حذف بافت سرطانی به واسطه ی جراحی نقطه ی مشترک تمام آن ها است. در جراحی لامپکتومی ، بخشی از بافت سینه و تومور سرطانی برداشته می شود و هدف حفظ بافت اصلی و ظاهر پستان است. این در حالیست که در جراحی ماستکتومی کل بافت پستان برداشته می شود. البته روش های جدیدی نیز به وجود آمده است که  تا حد امکان بتوان پوست و نوک پستان را حفظ کرد.

شیمی درمانی :

شیمی درمانی شامل تجویز داروهایی برای تضعیف و از بین بردن سلول های به وجود آورنده سرطان در پستان است. این داروها می توانند به طور خوراکی یا تزریق درون رگ تجویز شوند.

هورمون درمانی :

در این روش، دسترسی سلول های سرطانی به هورمون های مورد نیاز جهت رشد، مسدود می شود.

درمان های بیولوژیکی:

این نوع درمان به سیستم دفاعی بدن کمک می کند، تا به مبارزه با سرطان یا عوارض حاصل از سایر روش های درمانی بپردازد.

رادیو تراپی :

در این نوع از درمان، با استفاده از اشعه های قوی، مانند ایکس ری به تخریب سلول های سرطانی پرداخته می شود.

مانند اکثر سایر بیماری های سرطانی، در درمان سرطان پستان (سرطان سینه) نیز، یک تیم پزشکی، متشکل از تخصص های مختلف، برای ریشه کن کردن این بیماری دست به دست هم می دهند. این تیم می تواند شامل متخصصان آنکولوژی، جراحان عمومی، جراحان پلاستیک و چند متخصص دیگر باشد.

جمع بندی

گرچه شاید نام سرطان بسیار ترسناک باشد، ولی نباید در مواجهه با علائم سرطان پستان، دستپاچه شوید. فراموش نکنید که بسیاری از بیماری ها، علائم مشابه ای با یکدیگر دارند. با این وجود برای رفع هرگونه ابهام و نگرانی، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ تا وضعیت شما را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد. لازم است به شما یاد آوری کنیم که، مانند تمام بیماری ها، سرطان نیز در ابتدای شکل گیری و پیش از گسترده شدن، درمانی به مراتب ساده تر خواهد داشت. دکتر فرهاد موسی زاده ، بهترین جراح سرطان پستان در تهران با سال ها تجربه در درمان انواع سرطان سینه آماده ارائه مشاوره به بیماران عزیز هستند.

منابع

سوالات متداول

وجود توده در پستان یا زیر بغل، کمرنگ شدن پوست، قرمز شدن نوک پستان، ترشحات غیر عادی، درد یا خارش و تغییر رنگ پستان از علائم شایع سرطان پستان است.

در ابتدا پزشک به صورت فیزیکی معاینه را انجام می‌دهد و سپس برای تشخیص قطعی معمولا از ماموگرافی پستان، سونوگرافی پستان و در نهایت بیوپسی و نمونه برداری از بافت پستان استفاده می‌شود.

پزشک معالج بسته به میزان گستردگی سرطان یک یا چند راه جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان‌های بیولوژیک و رادیوتراپی را برای درمان سرطان پستان انتخاب می‌کند.

خیر. در مواردی نادر این نوع از سرطان در مردان نیز به وجود می‌آید.

خیر. وجود هر توده سخت یا دردناک در پستان، نشانه سرطان نیست و نیاز به معاینه بیشتری وجود دارد.

به صورت کلی ضربات به سینه نمی‌تواند عاملی برای ایجاد سرطان باشد ولی در صورتی که ضربه‌ای به سینه شما وارد شده و در حال حاضر مشکلی در پستان خود احساس می‌کنید، بهتر است این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.