لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

غذاهای مفید برای سرطان سینه

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

داشتن یک رژیم غذایی متعادل در طول درمان یا نقاهت از هر نوع بیماری، می تواند کمک کننده باشد. بخش مهمی از فرایند درمان یک بیماری به اصلاح روش زندگی فرد بستگی دارد. این موضوع در دوران بهبودی سرطان سینه هم نقش مهمی دارد. در واقع، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، بیمار را سالم تر نگه می دارد.

به طور کلی، دوران درمان سرطان سینه طولانی بوده و نیاز به صبوری دارد. به این ترتیب، داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه می تواند از نظر جسمی و روانی مفید واقع شود. حال سوال این است که بهترین رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه چیست؟ مصرف چه موادی در طول درمان سرطان سینه مناسب است؟ افراد مبتلا به سرطان سینه چه مواد غذایی را نباید استفاده کنند؟ و در نهایت اینکه بعد از عمل سرطان سینه چه بخوریم؟

به طور کلی، رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه شامل مواد مغذی مختلف مانند مواد پروتئینی، ویتامین ها و غلات می شود. هر یک از این گروه های غذایی خواص زیادی دارند که به نشاط جسمی و روحی بیماران کمک می کند. غذای مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان سینه باید به گونه ای باشد که ضمن تامین مواد مورد نیاز بدن، به رفع حالت تهوع ناشی از درمان های سرطان نیز کمک نماید.

قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن با مصرف ویتامین ها میسر می شود. این مساله در نهایت به تقویت قوای بیمار و مقاومت بیشتر آن در برابر بیماری منجر می گردد.

آنچه در این مقاله می خوانید

رژیم غذایی مبتلایان به سرطان پستان

رژیم غذایی مبتلایان به سرطان پستان

فرایند درمان سرطان پستان، شامل مراحل مختلفی است. البته تعداد مراحل درمانی مربوط به این نوع سرطان، به شدت و استیج سرطان پستان مرتبط است. هر چه سرطان پستان پیشرفته تر باشد، به درمان های تهاجمی تر و پیچیده تری نیاز دارد. در هر حال، انتخاب رژیم غذایی سرطان پستان باید به گونه ای باشد که سیستم ایمنی بدن را قوی نگه دارد. همچنین، مصرف غذاهای مقوی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه تمایل و انگیزه فرد را برای ادامه درمان سرطان پستان تقویت خواهد کرد.

در واقع تغذیه مناسب هم در پیشگیری از سرطان پستان و هم در درمان آن نقش مهمی دارد. افراد در طول درمان سرطان پستان نیاز به رژیم غذایی خوبی دارند تا بتوانند:

  • علائم سرطان سینه را کاهش دهند
  • عوارض ناشی از درمان های سرطان را کمتر کنند
  • بافت های بدن را سالم نگه دارند
  • قدرت بدنی خود را حفظ کرده و میزان خستگی و کسالت را کاهش دهند
  • وزن بدن را در حالت ایده آل نگه دارند
  • کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند

معمولا در اکثر موارد، پزشک متخصص جراحی پستان، بیمار را به یک متخصص تغذیه ارجاع می دهد. در واقع، یک رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه تنها زمانی تنظیم می شود که زیر نظر یک متخصص تغذیه و با توجه به وضعیت بیمار برنامه ریزی گردد.

بر اساس نظر دکتر فرهاد موسی زاده، رژیم غذایی سرطان پستان باید به گونه ای برنامه ریزی شود که ضمن تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و تقویت قوا، حالت های آزاردهنده مانند حالت تهوع، کسالت و خستگی را از بین ببرد. در چنین مواردی مشورت با یک پزشک مجرب و مطمئن می تواند کمک کننده باشد.

تغذیه مناسب پس از جراحی سرطان پستان

تغذیه مناسب پس از جراحی سرطان پستان

گام ابتدایی درمان سرطان سینه، در اغلب موارد، انجام جراحی سرطان پستان مثل ماستکتومی است. یکی از مواردی که باید حتما به آن توجه شود، انتخاب رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه پس از جراحی است. به همین دلیل بسیاری از بیماران همواره این سوال را می پرسند که بعد از عمل سرطان سینه چه بخوریم؟ این موضوع نقش بسزایی در درمان عوارض ناشی از جراحی سرطان پستان دارد.

در بسیاری از موارد، رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب می تواند منجر به درمان دیرهنگام زخم های حاصل از جراحی، سروما و حتی عوارض شدیدتر شود.

رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه در دوران نقاهت جراحی سرطان پستان، باید شامل انواع مواد مغذی و گروه های غذایی باشد. در پاسخ به این سوال که بعد از عمل سرطان سینه چه بخوریم باید گفت که بهترین رژیم غذایی بعد از جراحی سرطان پستان شامل موارد زیر است:

  • میوه ها و سبزیجات
  • بوقلمون و مرغ
  • غلات کامل
  • حبوبات
  • قزل آلا و سالمون
  • منابع پروتئین گیاهی از جمله عدس
  • آجیل و مغزها
  • چربی های ارگانیک و غیرصنعتی مانند آووکادو و زیتون
  • تخم مرغ و غذاهایی که به حفظ توده بدنی کمک می کنند

از نظر دکتر فرهاد موسی زاده، مصرف مایعات ترکیبی مانند اسموتی ها، آبمیوه ها، میلک شیک و مانند آن ها، می تواند مفید باشد. زیرا در بسیاری از موارد، بعد از جراحی سرطان پستان، افراد تمایلی به خوردن غذاهای جامد ندارند. در این صورت، نوشیدن این گونه مایعات می تواند انرژی بدن را تامین نماید.

ورزش های بعد از جراحی سرطان پستان

ورزش های بعد از جراحی سرطان پستان

یکی از مهم ترین اقداماتی که افراد باید در طول دوران درمان سرطان پستان انجام دهند، ورزش روزانه است. تنظیم یک برنامه برای ورزش بعد از جراحی سرطان پستان، زیر نظر یک مربی حرفه ای و مجرب یا فیزیوتراپیست، به افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه کمک خواهد کرد.

از نظر پزشکان متخصص، علاوه بر رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه، لازم است بیماران برای ورزش بعد از جراحی سرطان پستان نیز برنامه ریزی کنند. انجام ورزش های هوازی و قدرتی (متناسب با وضعیت بیمار) به تقویت قوای جسمانی، کاهش کسالت و بهبود روحیه در افراد کمک خواهد کرد.

تکرار حرکاتی مانند بالا بردن دست ها (بدون فشار آوردن به درن) و پایین آوردن آن ها، نوعی ورزش بعد از جراحی سرطان پستان به حساب می آید. تکرار این تمرین علاوه بر بهبود دامنه حرکتی، به جریان مایع لنف و پیشگیری از ورم لنفاوی نیز کمک خواهد کرد. در این مورد لطفا به مقاله ورزش‌ها و مراقبت‌های ورزشی مناسب بعد از عمل جراحی پستان مراجعه نمایید

پرهیز های غذایی برای سرطان پستان

در کنار رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه، پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی نیز الزامی است. برای مثال، افرادی که جراحی سرطان پستان انجام داده اند، نباید از الکل استفاده کنند. لازم است بدانید که الکل و نوشیدنی های الکلی در هنگام مصرف داروهای شیمی درمانی می توانند تداخل ایجاد نمایند. در چنین شرایطی ممکن است عوارض جبران ناپذیر برای فرد به همراه داشته باشند.

در جواب به سوال غذاهای مضر برای سرطان سینه به این موضوع توجه کنید که غذاهایی که از طریق روش های صنعتی به صورت ترد، تند یا اسیدی تهیه می شوند نیز نباید در رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه به کار روند. این نوع مواد غذایی نه تنها ارزش غذایی ندارند بلکه می توانند دوران نقاهت یا درمان را نیز با اختلال مواجه سازند.

در هنگام درمان سرطان با روش های مرسوم مانند شیمی درمانی، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و احتمال بروز عفونت زیاد می گردد.در اینجاست که بحث تغذیه در شیمی درمانی جدی تر نیز می‌شود. بنابراین بهتر است از غذاهای نیم پز یا خام مانند سوشی یا گوشت ها ی نیم پز استفاده نکنید. زیرا این نوع خوراک ها می توانند به ایجاد یا تشدید عفونت کمک کنند. این موضوع را باید درباره آجیل ها و غلات خام نیز در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است که غذاهای کپک زده یا مانده که بیش از 3 روز در یخچال نگهداری شده اند، به هیچ عنوان برای مصرف مجدد مناسب نیستند.

مصرف گوشت قرمز فرآوری شده، در رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه توصیه نمی شود. مصرف نوشیدنی هایی که با استفاده از شکر، شیرین شده اند نیز جایی در رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه نخواهند داشت.

لازم است بدانید که مصرف غذاهای فرآوری شده صنعتی و یا غلات تصفیه شده، خطر ابتلا به سرطان سینه یا تشدید آن را تا 10 درصد افزایش می دهند. بنابراین چه افرادی که به سرطان پستان مبتلا هستند و چه افرادی که در حال حاضر هیچ گونه بیماری خطرناکی ندارند، بهتر است از مصرف این گونه مواد غذایی خودداری کنند.

غذاهای مفید برای سرطان سینه

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

بر اساس تحقیقات علمی انجام شده، استفاده از همه گروه های غذایی در برنامه رژیم غذایی مناسب برای سرطان سینه الزامی است. با این حال باید دید مصرف چه غذاهایی می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد؟

پیشگیری از سرطان پستان به طور کلی کار بسیار آسانی است و شما می‌توانید با رعایت بعضی از موارد به راحتی این کار را انجام دهید. مصرف میوه ها و سبزیجات، غلات و روغن های سالم به حفظ سلامت افراد پیش از ابتلا به سرطان کمک خواهد کرد. لازم است دقت کنید که بخش عمده ای از سرطان ها در اثر مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده و صنعتی به وجود می آیند. هر چه میزان مصرف مواد غذایی ترد، تند و اسیدی صنعتی بیشتر باشد، احتمال ابتلای افراد به انواع سرطان از جمله سرطان سینه افزایش می یابد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف انواع ویتامین ها و پروتئین ها امکان پذیر خواهد بود. خوردن تخم مرغ، مصرف گوشت مرغ و بوقلمون، استفاده از ماهی قزل آلا و سالمون در رژیم غذایی روزمره و مصرف آجیل، غلات و روغن های ارگانیک، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. بنابراین پیش از آن که بخواهید با بیماری سخت و غافل گیر کننده سرطان مواجه شوید، بهتر است رژیم غذایی خود را اصلاح نمایید.

البته داشتن یک رژیم غذایی اصولی به تنهایی کافی نیست. ایده آل نگه داشتن وزن و از بین بردن چربی های اضافی بدن نیز به کاهش ابتلا به سرطان سینه کمک می کند. بنابراین بهتر است در کنار رژیم غذایی ضد سرطان سینه خود، از یک برنامه ورزشی مناسب نیز استفاده کنید.

در مطلب دیگرمان در مورد پیشگیری از سرطان سینه با گیاهخواری صحبت کردیم که به شما پیشنهاد می‌کنیم، آن را نیز مطالعه نمایید.

جهت دریافت مشاوره می توانید از سامانه چت آنلاین سایت و یا مراجعه به صفحه تماس با ما استفاده نمایید.

منابع:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.