لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ماموپلاستی بعد از عمل چاقی

در سال های اخیر تمایل افراد برای کاهش وزن با استفاده از جراحی هایی نظیر بای پس معده (Gastric Bypass) و یا اسلیو معده (Gastric Sleeve) افزایش یافته است. علی رغم تاثیرات مثبتی که این گونه جراحی های اصلاحی می توانند بر سلامت و کانتور بدن خصوصا کاهش اضافه وزن داشته باشند، اما ممکن است برخی عوارض جانبی ظاهری نیز مخصوصا در بانوان داشته باشند. افتادگی سینه ها از جمله مواردی است که بعد از عمل های چاقی می تواند باعث ناراحتی اشخاص گردد.

یکی از اصلی ترین راهکارها برای رفع افتادگی سینه ها بعد از عمل چاقی، انجام عمل ماموپلاستی (Mammoplasty) است. نکته مهم این است که هم برای انجام جراحی چاقی به یک جراح چاقی خوب مراجعه کنید و هم برای انجام ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است بهترین پزشک جراح پستان را انتخاب کنید تا بنا بر شرایط شما بهترین روش جراحی را به کار ببرد.

آنچه در ادامه درباره ماموپلاستی بعد از عمل چاقی خواهید خواند:

چرا جراحی ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است؟

بانوانی که کاهش وزن زیادی را از طریق انجام عمل های جراحی تجربه می کنند، عمدتا از ظاهر نهایی سینه های خود ناراضی هستند. افتادگی سینه ها، متمایل شدن نوک سینه ها به سمت پایین (پتوز)، خالی شدن بالای سینه و بدشکلی در نوک سینه ها از جمله عیوب ظاهری بعد از کاهش وزن محسوب می شوند. انجام ماموپلاستی افزایشی با پروتز پستان، ماموپلاستی کاهشی و یا لیفت سینه ها با ماستوپسکی بعد از عمل چاقی، می تواند به خوبی این مشکلات ظاهری را رفع نماید.

البته همه افراد هم به ماموپلاستی بعد از عمل چاقی نیاز ندارند. در اصل، ممکن است شخص بعد از جراحی بای پس معده و یا اسلیو معده، سینه هایی با شکل عادی داشته باشد؛ در این صورت نیازی به جراحی زیبایی سینه نخواهد داشت.

انواع مختلف ماموپلاستی بعد از عمل چاقی

به طور کلی، عمل زیبایی ماموپلاستی در سه نوع اصلی تقسیم بندی می شود:

  • ماموپلاستی کاهشی یا کوچک کردن سینه
  • ماموپلاستی افزایشی یا استفاده از پروتز پستان
  • ماموپلاستی ترمیمی (عمدتا بعد از درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه به کار می رود) و با نام بازسازی پستان معروف است

اما انجام ماموپلاستی بعد از عمل های مرتبط با کاهش وزن، با اهداف مختلفی صورت می گیرد. برای مثال کسی که با وجود کاهش وزن، همچنان سینه هایی بیش از اندازه بزرگ دارد، لازم است با ماموپلاستی کاهشی، حجم آن ها را کمتر کند. ماموپلاستی افزایشی هم به بانوانی توصیه می شود که کاهش وزن باعث کم شدن بافت سینه ها شده و از اندازه کوچک سینه های خود راضی نیستند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که اشخاص معمولا بعد از عمل چاقی به افتادگی سینه ها و پتوز دچار می شوند. بنابراین، در بسیاری از موارد علاوه بر انجام یکی از عمل های ماموپلاستی باید عمل لیفت سینه هم به صورت همزمان صورت گیرد.

انواع-مختلف-ماموپلاستی-بعد-از-عمل-چاقی

ماموپلاستی بعد از عمل اسلیو معده

یکی از مهم ترین عمل های چاقی که برای کاهش وزن انجام می گیرد، عمل اسلیو معده نامیده می شود.

روش جراحی چاقی اسلیو معده معمولا به صورت لاپاراسکوپی یا کم تهاجمی (Minimally Invasive Surgery) یا MIS انجام شده و جزو اعمال محدود کننده غذا (restrictive) طبقه بندی می‌شود . در این عمل حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد معده در طول انحنای بزرگ تا نزدیک محل اتصالش به مری توسط استاپلر (stapler) جدا شده و از بدن خارج می‌شود و باقی مانده معده بصورت لوله یا tube باقی می‌ماند و بنابراین ظرفیت پذیرش غذا نیز بصورت چشمگیری کاهش می‌یابد. از طرفی با توجه به ترشح هورمون تحریک کننده اشتها بنام گرلین (Gherelin) از قسمتی از معده که از بدن خارج می‌شود این افراد بعد از عمل اشتهای کمتری نیز برای خوردن غذا دارند. زیرا قسمت انتهایی معده که کار ترشح هورمون اشتها را انجام می‌دهد در این عمل برداشته می‌شود و فرد دیگر اشتهایی به میل غذا نخواهد داشت. این عمل برای افرادی که غذا خور هستند بیشتر پیشنهاد می‌شود.

در این عمل معده در طول انحنای بزرگ تا نزدیک محل اتصالش به مری بریده و دوخته می‌شود و به شکل لوله در می‌اید.این عمل به روش لاپاراسکوپی و با استاپلر قابل انجام است.

طی این جراحی، بخشی از معده بیمار حذف می شود تا حجم غذای دریافتی وی کمتر شده و به مرور، وزن او کاهش پیدا کند. اما همین کاهش وزن در بانوان می تواند منجر به بدشکلی و یا افتادگی سینه ها شود. برای اصلاح وضعیت سینه ها، بهترین کار انجام ماموپلاستی نزد یک جراح باتجربه خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد که بالای هشتاد درصد از زنان، بعد از کاهش وزن با روش های جراحی، از وضعیت سینه های خود راضی نیستند و تمایل به انجام عمل زیبایی ماموپلاستی دارند. البته نکته ای که درباره انجام ماموپلاستی بعد از کاهش وزن وجود دارد این است که باید مدت زمان مشخصی از عمل اسلیو معده گذشته باشد. در اصل، شخصی که در مراحل کاهش وزن قرار دارد باید صبر کند تا به وزن ایده آل خود برسد و حتی مدتی هم در آن وزن باقی بماند. در غیر این صورت، عمل ماموپلاستی او نتیجه رضایت بخشی نخواهد داشت.

انتخاب بهترین پزشک جراح برای ماموپلاستی نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. انجام عمل ماموپلاستی با دقت کامل و ظرافت زیاد تنها زمانی ممکن می شود که یک پزشک باتجربه و ماهر این کار را انجام دهد.

در واقع جراحی زیبایی پستان برای به دست آوردن حداکثر پتانسیل بدن از نظر زیبایی ظاهری است.

ماموپلاستی-بعد-از-عمل-اسلیو-معده

بهتر است عمل ماموپلاستی بعد از عمل چاقی انجام گیرد یا قبل از آن؟

افرادی که از وضعیت سینه های خود ناراضی هستند و اضافه وزن هم دارند، بهتر است پیش از انجام ماموپلاستی با یک متخصص و جراح پستان معتبر و باتجربه مشورت نمایند. زیرا ممکن است پزشک جراح توصیه کند که شخص قبل از ماموپلاستی، وزن خود را کاهش دهد. البته در چنین شرایطی، جراحی زیبایی ماموپلاستی باید تا زمان رسیدن به وزن ایده آل و ثابت شدن آن، به تعویق افتد.

بهترین جراح پلاستیک برای انجام ماموپلاستی بعد از عمل چاقی

بدون شک برای انجام هر نوع جراحی انتخاب یک جراح ماهر و کاردان می تواند میزان رضایت از نتیجه عمل را افزایش دهد. این موضوع در مورد جراحی های پلاستیک و زیبایی، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. دکتر فرهاد موسی زاده، متخصص و جراح پستان، با تجربه بالایی که در زمینه عمل های زیبایی و سرطان پستان دارند، بدون شک یک گزینه عالی برای انجام عمل ماموپلاستی به حساب می آیند.

منابع

realself

rbcp

plasticsurgery

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.