علائم توده های بدخیم پستان

علائم-توده-های-بدخیم-پستان-1

بسیاری از بیمارانی که به پزشک متخصص پستان مراجعه می کنند، در اثر لمس یک توده و یا ایجاد یک درد شدید در ناحیه پستان نسبت به سلامتی خود حساسیت پیدا کرده اند. در واقع، آن ها نگران این مساله هستند که آیا این توده و درد نشانه ای از بروز سرطان سینه است یا خیر. با اینکه با مشاهده برخی شواهد فیزیکی می توان به بروز توده های بدخیم پستان مشکوک شد، اما تشخیص قطعی آن ها به انجام معاینات دقیق توسط یک پزشک متخصص نیاز خواهد داشت. در ادامه این مقاله به سوالات و دغدغه های بیماران در مورد توده های بدخیم اشاره شده است برای آشنایی با توده های خوش‌خیم به مقاله زیر مراجعه نمایید.

توده های خوش‌خیم سینه
آنچه در ادامه درباره علائم توده های بدخیم پستان خواهید خواند:

انواع توده های تشکیل شده در پستان کدام اند؟

با اینکه حس یک توده در سینه می تواند ترس بروز سرطان سینه را در شخص القا نماید، اما بهتر است بدانید که همه توده ها لزوما سرطانی نیستند. همچنین، به عنوان یک نکته امیدبخش لازم است بدانید که عمده توده های تشکیل شده در پستان، غیرسرطانی و خوش خیم خواهند بود.

هنگامی که شخص در اثر خودآزمایی سینه برای پیشگیری از سرطان پستان و یا پزشک در اثر معاینات فیزیکی متوجه وجود توده هایی در بافت پستان شوند، باید برخی اقدامات تکمیلی هم انجام گیرد. برای مثال، پزشک با انجام ماموگرافی و سونوگرافی می تواند توده های بدخیم پستان را از نوع خوش خیم آن ها تشخیص دهد.

توده های پستانی به چه دلایلی بروز می کنند؟

دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند منجر به ایجاد تومورهای بدخیم یا خوش خیم پستانی شوند. عمده توده های بدخیم پستان، توده های جدیدی هستند که بدون ایجاد درد، بافت سینه را تحت تاثیر قرار می دهند. با این حال، برخی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده توده عبارت اند از:

• ایجاد عفونت در بافت سینه
  • بروز بیماری فیبروکیستیک پستان
  • ایجاد توده هایی از نوع فیبروآدنوما (تومور غیرسرطانی)
  • نکروز چربی (بافت آسیب دیده)؛ در چنین شرایطی باید برای تشخیص تومورهای بدخیم پستان، نمونه برداری (Biopsy) انجام شود.

توده های بدخیم پستان چه علائمی دارند؟

وجود توده در بافت پستان ممکن است باعث ایجاد دردهای جزئی شود. اما اگر توده های بدخیم پستان ایجاد شده باشند، گاهی این درد به صورت غیرطبیعی و مستمر احساس می شود؛ البته، تومورهای بدخیم پستان عمدتا بدون درد هستند. در هر حال، برخی نشانه های ظاهری و فیزیکی در پستان می تواند علائم اولیه ایجاد سرطان سینه محسوب شوند. این نشانه ها عبارت اند از:

• تغییر شکل نوک پستان
  • در بازه زمانی بین دو قاعدگی، درد سینه برطرف نمی شود
  • توده جدید ایجاد شده بعد از اتمام قاعدگی، از بین نمی رود
  • ترشحات نوک سینه شفاف، خونی، قهوه ای، زرد و یا قرمز رنگ هستند
  • بروز برخی بثورات پوستی همراه با قرمزی، خارش، سوزش و یا تورم در ناحیه سینه
  • تشکیل توده های جدید در اطراف استخوان ترقوه و یا زیر بازو
  • ایجاد توده سفت با لبه های نامنظم که بیشترین احتمال سرطانی بودن را دارد

با مشاهده این نشانه ها لازم است پزشک اقدامات تشخیصی تکمیلی را انجام دهد تا از بدخیم بودن توده تشکیل شده مطمئن گردد. علائم دیگری نیز وجود دارند که در مراحل بعدی تشکیل توده های بدخیم پستان بروز می کنند. این علائم عبارت اند از:

• تورفتگی و یا چرخش نوک سینه به سمت داخل
  • بزرگ شدن یکی از سینه ها (نامتقارنی در سینه ها بیشتر از حد معمول است)
  • سطح پستان دارای گودی هایی غیرطبیعی می شود
  • یکی از توده های موجود در بافت پستان بزرگتر می شود
  • پوست پستان حالت پوست پرتقال پیدا می کند
  • کاهش اشتها و کم کردن ناگهانی وزن به طور ناخواسته
  • برجستگی و بزرگ شدن غدد لنفاوی در زیر بغل
  • برجستگی و مشخص شدن رگ های روی سینه

این علائم تنها باعث می شود تا فرد حساسیت بیشتری به خرج داده و برای معاینه و بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه نماید. وجود یک یا حتی چند مورد از این علائم هم نمی تواند دلیل بر وجود تومورهای بدخیم و سرطان سینه باشد و باید تشخیص قطعی را به عهده پزشک متخصص گذاشت.

آیا توده های بدخیم پستان در مردان هم ایجاد می شود؟

در جواب باید گفت بله و البته با احتمال کمتر. در واقع، مردان نیز دارای بافت سینه متناسب با جنسیت خود هستند و سلول های آن ها می توانند سرطانی شوند. با این حال، بافت سینه مردان نسبت به زنان بسیار محدود بوده و از این رو امکان ابتلا به سرطان پستان در مردان بسیار کمتر است. نکته مهم اینکه بزرگ شدن سینه در آقایان یا ژنیکوماستی نباید با سرطان اشتباه گرفته شود.

توده-های-بدخیم-پستان-در-مردان-

توده های بدخیم پستان چگونه تشخیص داده می شوند؟

در قسمت های قبل تا حدودی نحوه تشخیص توده های بدخیم پستانی را شرح دادیم. اما در این قسمت قصد داریم روش های تکمیلی را توضیح دهیم.

وقتی شخص یکی از نشانه هایی که در قسمت قبل توضیح داده شد را مشاهده نمود، لازم است برای بررسی بیشتر به یک پزشک متخصص معتبر و مطمئن مراجعه کند. مراحل تشخیص تومورهای بدخیم پستان بر اساس برنامه زیر انجام می گیرد.

معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص

پزشک متخصص تمامی نواحی مربوط به سینه ها و زیر بغل را بررسی کرده و معاینه می کند. همچنین، وجود نشانه های پوستی، تغییرات نوک پستان و رنگ ترشحات نوک پستان از جمله مواردی هستند که باید به آن ها توجه شود. از طرفی، پزشک باید وجود یا عدم وجود توده در هر دو سینه و زیر بغل را به خوبی بررسی نماید.

بررسی تاریخچه پزشکی بیمار

پس از معاینات فیزیکی، پزشک درباره سوابق بیماری های خانوادگی بیمار سوال خواهد پرسید. وجود سابقه سرطان سینه در اعضای خانواده یکی از مهم ترین سوالاتی است که پزشک درباره آن سوال می کند. زیرا سرطان سینه از جمله مواردی است که از طریق ژنتیک به نسل های بعدی منتقل می گردد.

انجام سونوگرافی بر اساس دستور پزشک

پس از معاینه فیزیکی، دستگاه سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی اولتراسونیک می تواند تصویر واضحی از بافت سینه در اختیار پزشک قرار دهد. در این تصاویر نوع توده ها و محل آن ها به صورت دقیق مشخص می گردد.

انجام ماموگرافی به دستور پزشک

در صورت تایید وجود توده های غیرعادی در سینه، پزشک باید از نوع بافت و بدخیم یا خوش خیم بودن آن مطمئن شود. بنابراین، دستور انجام ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس را صادر خواهد کرد.

انجام-ماموگرافی-به-دستور-پزشک

تصویربرداری MRI از بافت سینه

در صورتی که تصویر برداری با ماموگرافی و سونوگرافی کافی نباشد، پزشک تصویربرداری از نوع MRI را تجویز می کند. این نوع تصویربرداری غیرتهاجمی بوده و بافت سینه را به طور کامل بررسی خواهد کرد.

نمونه برداری یا بیوپسی پستان

اگر تصاویر به دست آمده از اشعه ایکس، مورد مشکوکی را گزارش کنند، لازم است نمونه برداری از سینه انجام گیرد. در این مرحله، با یک روش متناسب با شرایط فرد، از بافت توده نمونه برداری شده و مورد آزمایش قرار می گیرد. انجام آزمایش کمک می کند تا بدخیم یا خوش خیم بودن آن به طور قطعی تعیین گردد.

نمونه-برداری-یا-بیوپسی-پستان

از چه روش هایی برای درمان توده های بدخیم پستان استفاده می شود؟

توده های بدخیم پستان انواع مختلفی می توانند داشته باشند. همچنین محل قرار گیری آن ها در بافت سینه متفاوت است و همین موارد بر نحوه درمان، اثرگذار خواهند بود. یک پزشک متخصص و جراح پستان در شرایط گوناگون بر اساس مشکل بیمار بهترین روش درمانی را انتخاب می کند. این روش ها عبارت اند از:

• لومپکتومی
  • ماستکتومی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • هورمون درمانی

انتخاب بهترین متخصص جراحی توده های بدخیم پستان در تهران

انتخاب-بهترین-متخصص-جراحی-توده-های-بدخیم-پستان-

معاینات دوره ای پستان نزد یک پزشک متخصص و مجرب می تواند به تشخیص زودهنگام توده های بدخیم پستان کمک کرده و از پیشرفته شدن آن جلوگیری به عمل آورد. دکتر فرهاد موسی زاده، یکی از بهترین جراحان تهران در زمینه پستان و با هدف سرطان و زیبایی به شمار می روند. بدون شک، تجارب غنی و ارزشمند این پزشک شناخته شده و معتبر در دریافت نتیجه ای رضایتبخش بسیار اثرگذار خواهد بود.

منابع

healthline