دلایل اصلی تیر کشیدن پستان

فارغ از اینکه شما در چه سن و سالی قرار داشته باشید، احتمال اینکه در طول زندگی خود حداقل یکبار دچار درد از ناحیه سینه شده باشید زیاد است. ماستالژی یا درد سینه را حدود هفتاد درصد از زنان در زندگی خود تجربه می کنند. البته در ابتدای بحث نیاز است در این مورد توضیح داده شود که در این مقالات منظور از درد سینه درد پستان است و نباید با درد قفسه سینه اشتباه گرفته شود برای پیگیری مباحث درد قفسه سینه که اکثر موارد مربوط به آریتمی قلبی و مشکلات قلبی است به کلینیک آریتمی در تهران مراجعه نمایید.

درد سینه از نظر شدت در بازه های مختلف از خفیف تا شدید قرار می گیرد. یکی از انواع دردهای شایع ، تیر کشیدن پستان است که درد شدیدی را برای چند لحظه متوجه فرد می کند. به غیر از ایجاد حس ناراحتی، تیر کشیدن سینه می تواند سبب ایجاد حس اضطراب شود. آیا این درد به سیستم تنفسی مربوط است؟ آیا مشکل عضلانی سبب تیر کشیدن سینه می شود ؟ و یا مشکل جدی تر است و می تواند به عارضه ها و بیماری های خوش خیم یا بدخیم پستان مربوط باشد؟

واقعیت این است که فقط درد نمی تواند نشانه یک بیماری باشد. بنابر تحقیقات اخیر، تنها شش درصد از افرادی که سرطان سینه در آن ها تشخیص داده می شود از درد سینه بخصوص تیر کشیدن سینه رنج می برند. پس دلیل اصلی تیر کشیدن پستان چیست و چگونه می توان به مقابله با آن پرداخت.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند:

انواع دردهای سینه

تیر کشیدن پستان به احتمال فراوان در نتیجه یک عارضه خوش خیم است. هر چند ، فهمیدن علت آن گام اصلی برای مقابله با تیر کشیدن سینه است. بطور کلی باید بدانید که درد یا تیر کشیدن سینه می تواند سه نوع مختلف داشته باشد. دسته اول دردهایی هستند که با چرخه قاعدگی ارتباط مستقیم دارند و شدت و دفعات تکرار آن با نزدیک شدن به دوره قاعدگی بیشتر می شود. دسته دوم دردهایی هستند که ارتباطی با چرخه قاعدگی ندارند و در نتیجه یک عارضه پستانی مانند آبسه یا عفونت پستان ایجاد می شوند. در نهایت، درد قفسه سینه که می تواند سبب تیر کشیدن پستان شود ، می تواند منشاء عضلانی یا استخوانی داشته باشد.

علل تیر کشیدن سینه

در ادامه به برخی از عارضه های خوش خیم که می توانند سبب تیر کشیدن پستان یا بروز دردهای خفیف در سینه شوند اشاره می کنیم.

شاید این مقاله برای شما مفید باشد: عوارض پروتز سینه

تغییرات هورمونی

نوسانات طبیعی در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون که در طول چرخه قاعدگی رخ می دهند می توانند عامل اصلی تیر کشیدن سینه و یا سایر انواع دردهای سینه باشند. دردهای سینه مرتبط با قاعدگی عموماً در خانم های جوان شایع است و تا پیش از شروع یائسگی رخ می دهند. عموماً شما متوجه می شوید که درد سینه مرتبط با چرخه قاعدگی ، چند روز پیش از شروع پریود آغاز می شود و پس از آغاز قاعدگی به اوج خود می رسد و به مرور زمان پس از تمام شدن قاعدگی برطرف می شود. تیر کشیدن سینه یا دردهای مشابه که به چرخه قاعدگی مرتبط هستند معمولاً در هر دو سینه احساس می شوند. گاهی این دردها به صورت موضعی در یک یا چند نقطه از سینه ایجاد می شوند و گاهی نیز ممکن است به زیر بغل نیز سرایت پیدا کنند.

کیست های پستان

کیست-های-پستان

کیست پستان یکی از بیماری های خوش خیم پستان است که می تواند سبب تیر کشیدن سینه یا دردهای غیر دوره ای پستان شود. دردهای مرتبط با کیست پستان معمولاً در سنین 35 الی 50 سالگی شایع است. اگرچه در نتیجه عارضه کیست شما ممکن است توده های سلولی در سینه های خود احساس کنید، اما کیست ها در واقع کیسه های پر از آب هستند و معمولاً بیخطر هستند. هنوز علت اصلی ایجاد کننده کیست های پستان شناسایی نشده است ولی به نظر می رسد که نوسانات هورمونی نقش عمده ای در ایجاد کیست های پستان ایفا می کنند. با افرایش سایز کیست های پستان، فشار روی بافت سینه افزایش پیدا می کند که این فشار می تواند سبب تیر کشیدن سینه شود. با این حال، کیست پستان به ندرت سبب ایجاد علائم دیگر به جز درد می شود و به مرور زمان برطرف می شود و نیازی به درمان ندارد. توده های خوش خیم پستان و توده های بد خیم پستان نیز باعث درد شوند که می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها در سایت به دست بیاورید.

در مطلب تفاوت کیست با سرطان سینه به طور کامل در این مورد توضیح داده‌ایم.

ماستیت یا عفونت سینه

ماستیت-یا-عفونت-سینه

تیر کشیدن سینه در مادران شیرده می تواند در نتیجه یک بیماری التهابی به نام ماستیت یا عفونت پستان باشد. ماستیت می تواند به هنگام تولد نوزاد و در نتیجه تجمع بیش از حد شیر در مجاری و غدد شیری پستان ، و یا عفونت باکتریایی که از طریق منفذ شیری نوک پستان وارد سینه شده است ایجاد شود. درد ناشی از ماستیت یا عفونت سینه معمولاً در یکی از سینه ها احساس می شود و علاوه بر احساس ناراحتی یا تیر کشیدن سینه ، ممکن است سینه ها دچار قرمزی و التهاب شوند و نسبت به لمس حساس شوند. عفونت سینه همچنین می تواند سبب بروز علائمی مانند تب ، خستگی و درد عضلانی شود. درمان ماستیت بستگی به علت ایجاد کننده آن دارد اما معمولاً در طول درمان پزشک مصرف آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند. نوع دیگری از عفونت قارچی پستان نیز وجود دارد که توسط پماد های بدون نسخه برطرف می‌شود ولی تشخیص نهایی با پزشک معالج است.

آبسه پستان

آبسه پستان یک کیسه چرکی زیر پوست سینه است که در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می شود. شیوع آبسه پستان در زنانی که سیگار می کشند و یا کسانی که دیابت و یا اختلالات سیستم ایمنی دارند بیشتر است. اگر شما از تیر کشیدن پستان رنج می برید ، علائم دیگری وجود دارند که می توانند نشان دهنده این باشند که علت این نوع درد در سینه های شما آبسه پستان است. علاوه بر تیر کشیدن سینه ، علائم دیگری از قبیل تب، وجود توده پستانی زیر پوست پستان که معمولاً در هنگام لمس احساس داغی به شما منتقل می کند ، نشان دهنده ابتلای فرد به آبسه پستان هستند. سینه ای که آبسه چرکی در آن ایجاد شده است، گاهاً ترشح پستان رنگی از نوک آن خارج می شود. با وجود اینکه این عارضه ممکن است کمی برای شما نگران کننده باشد ، اما آبسه چرکی سینه معمولاً با مصرف آنتی بیوتیک و یا جراحی جزئی به منظور خروج مایع چرکی از سینه برطرف می شود.

نکروز چربی

پس از یک آسیب جدی به بافت سینه و یا انجام جراحی سینه ، توده هایی از سلول های مرده چربی ممکن است در پستان ایجاد شوند که به این عارضه نکروز چربی گفته می شود. این توده ها ممکن است گرد باشند و یا شکل نامنظمی داشته باشند. نکروز چربی علاوه بر درد و تیر کشیدن سینه می تواند سبب التهاب، قرمزی، کبودی و حتی فرورفتگی نوک پستان شود. نکروز چربی در زنانی که سینه های بزرگی دارند شایع تر است. در بسیاری از موارد ، نکروز چربی به مرور زمان برطرف می شود. هر چند ، در صورتی که با علائم مذکور مواجه شدید، بهتر است در اسرع وقت به یک جراح متخصص پستان مراجعه کنید تا نسبت به روند درمان شما اظهار نظر کند.

کوستوکندریت

بیماری-کوستوکندریت

کوستوکندریت(Costochondritis) یک عارضه دردناک در ناحیه قفسه سینه است که عموماً افراد بالای چهل سال را تحت تأثیر قرار می دهد. این عارضه زمانی رخ می دهد که غضروفی که دنده ها را به استخوان جناق سینه متصل می کند دچار التهاب می شود. منشاء درد در این عارضه قفسه سینه است اما گاهی در سینه ها احساس می شود و در زمان سرفه ، عطسه و حرکات ورزشی تشدید می شود. درد ناشی از این التهاب معمولاً با استفاده از داروهای مسکن و تزریق کورتون تسکین پیدا می کند ولی تا زمانی که التهاب وجود داشته باشد ، این عارضه ممکن است به صورت مقطعی سبب درد و تیر کشیدن سینه شود.

مشکلات اسکلتی

یکی دیگر از عواملی که می تواند سبب بروز دردهای موضعی و تیر کشیدن در ناحیه پستان شود ، مشکلات ستون فقرات در ناحیه گردن و شانه است. آرتروز گردن یکی از مشکلات شایع ستون فقرات است که می تواند به دلایل متعددی ایجاد شود که یکی از آن ها بزرگی بیش از حد سینه ها و فشار به ستون فقرات است. یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به آرتروز گردن و شانه را به خود درگیر می کند ، فشار بر نخاع و سیستم عصبی مرکزی است که این امر می تواند سبب ایجاد سردرد ، درد شانه ، دردهای مقطعی ناحیه سینه و احساس گزگز شدن در دست ها شود.

سخن پایانی

گاهی درد سینه یا احساس تیر کشیدن سینه می تواند برای بعضی از افراد بسیار آزاردهنده باشد و سبب اضطراب و نگرانی شود. خوشبختانه تیر کشیدن سینه به ندرت با سرطان سینه در ارتباط است و در اکثر مواقع منشاء آن عارضه های خوش خیم پستان یا ناحیه قفسه سینه است. با این حال ، در صورتی که درد سینه شما با علائمی دیگر همچون قرمزی و التهاب پستان، احساس توده در سینه ، تب ، و خروج ترشحات از نوک سینه همراه شد ، در اسرع وقت به یک جراح متخصص پستان مراجعه کنید تا با تشخیص به موقع علل ریشه ای، نسبت به درمان عارضه ایجاد کننده این علائم اقدام شود.

به عنوان نکته آخر این موضوع را در نظر داشته باشید که درمان سرطان پستان کاملا به شرایط فعلی بیمار بستگی دارد و شما می‌توانید با دیدن علائم مشکوک و مراجعه به پزشک، زودتر از وضعیتی بالینی خود مطلع شده و نسبت به درمان اقدام نمایید. یکی از بهترین راه‌های آزمایش، خودآزمایی پستان در منزل است.

دکتر فرهاد موسی زاده ، جراح و متخصص پستان با بیش از پانزده سال سابقه در انجام انواع عمل های جراحی درمانی و زیبایی پستان، آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به شما عزیزان در خصوص انواع بیماری ها و عارضه های مرتبط با ناحیه پستان می باشند.

منبع

crbard